۲۴ اسفند ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6918022
T T
۰ نفر
در اجلاس جهانی اب "چشم انداز اب تا افق سال 2025 میلادی" بررسی می شود # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/12/78 معاون امور اب وزارت نیرو اعلام کرد:اجلاس جهانی اب با حضور بیش از پنج هزار نفر از کارشناسان، مدیران، نــمایندگان دولت ها، انجمن های غیردولتی، موسسات اعتباری، سازندگان و مشاوران صنعت اب جهان از 27 اسفندماه جاری در شهر لاهه در هلند اغاز می شود. در این اجلاس چشم انداز جهانی اب و ارائه برنامه عمل تا افق سال 2025 میلادی، بررسی خواهد شد.
مهندس رسول زرگر روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در ایـن اجلاس مسائل و تنگناهای اب، تدوین ساز و کارهای منـاسب به منـظور افزایش اگاهی درباره مسائل بحرانی اب، تدوین سیاست و راهبردی مناسب برای اب و...
بررسی می شود.
شعار امسال اجلاس جهانی اب نیز " وضعیت اب جهان از چشم انداز تا عمل تا سال 2025 میلادی " است و طی 6 روز برگزاری ان 25 گردهمایی انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: موضوعات محوری این گردهمائی ها اب و قوانین بین المللی، اب و اموزش، سدهای بزرک، اب و مردم بومی، تامین منابع مالی برای اب، اب برای غذا و جهانگردی، اب برای شرب، اب برای محیط زیست و... می باشد.
وی اظهار داشت: برای 10 سال اینده صنعت اب جهان نیازمند 600 میلیارد دلار سرمایه گذاری است که 60 درصد ان باید از سوی نهادهای غیردولــتی تامین شود و در برنامه عمل شورای جهانی اب پیشنهاداتی در این زمینه ارائه خواهد شد.
وی افزود: هم اکنون حدود یک میلیارد و 200 میلیون نفر در جهان ( حدود 20 درصد از کل جمعیت دنیا) از اب اشامیدنی سالم و بهداشتی محروم هستند و سالانه 3 تا 4 میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری های ناشی از الودگی اب تلف می شوند که از این میزان 2 میلیون نفر ، کودک هستند.
معاون وزارت نیرو گفت: در 25 سال اینده نیازهای غذائی جهان 40 درصد افزایش می یابد.
زرگر اظهار داشت : طی 40 سال اخیر خسارات ناشی از جاری شدن ســیلاب در جهان 10 برابر شده و اوارگان ناشی از خشکسالی در جهان بیش از اوارگان جنک بوده است.
معاون وزارت نیرو افزود: همزمان با برگزاری شـورای جهانی اب ، نشـسـت وزیران اب یکصد کشور جهان در هلند برگزار خواهد شد.همچنین درحاشیه برپائی اجلاس جهانی اب، نمایشگاه جهانی اب برگزار می شود و کشورهای شرکت کننده از جمله جمهوری اسلامی ایران توانمندی های خود را در زمینه ظرفیت ها، امکانات و توانائی ها در بخش صنعت اب به نمایش خواهند گذاشت.
وی در پایان گفت: " روز جهانی اب " دوم فروردین ماه 79 برگزار خواهد شد و شعار ان " اب و قرن بیست و یکم" می باشد.
20 / 120 / 126 / 11
۰ نفر