۱۴ اسفند ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6917108
T T
۰ نفر
میزان صادرات انار از استان یزد بیش از 73 برابر افزایش یافت # یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/12/1378 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.صادرات.انار.
یک منبع مسوول گفت: امسال میزان صادرات محصول انار این استان نسبت به پارسال بیش از 73 برابر افزایش داشته است.
معاون فنی و اجرایی سازمان کشاورزی یزد روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی میزان صادرات پارسال محصول انار این استان را حدود 19 تن و همین میزان طی امسال را 1392 تن ذکر کرد.
مهندس محمد صالحی ارزش انار صادراتی امسال استان یزد را 840 هزار دلار اعلام کرد.
وی گفت: این محصول به کشورهای ژاپن، فرانسه، آلمان، انگلستان، نروژ، سوئد، فنلاند و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.
او قیمت هر کیلوگرم انار استان یزد را در زمان برداشت 1000 ریال و در فصول دیگر سال 4000 ریال ذکر کرد.
به گفته وی در این استان سالانه حدود 50 هزار تن انواع انار به ارزش 125 میلیارد ریال تولید می شود.
صالحی سطح زیرکشت انار در استان را 6000 هکتار عنوان کرد.
وی گفت: 40 رقم انار در استان یزد تولید می شود که 11 نوع آن مرغوب و قابل عرضه به بازارهای جهانی است.
او انارهای معروف استان را شامل انواع ملس، زاغ یزدی و تفتی، تب و لرز، حصیبی و میخوش برشمرد و گفت: یک پنجم انار کشور در این استان تولید می شود.
معاون فنی و اجرایی سازمان کشاورزی استان، شهرهای یزد، تفت، اردکان، میبد و مهریز را از مناطق عمده تولید انار در این خطه ذکر کرد.
وی همچنین این استان را تنها تولیدکننده روناس کشور ذکر کرد و افزود: در این استان سالانه 4 هزار تن روناس به ارزش یک میلیارد و 200 هزار تومان تولید می شود.
وی سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان را 107 هزار هکتار ذکر کرد و افزود: از این رقم 54 هزار هکتار مربوط به محصولات باغی و بقیه مختص به محصولات زراعی است.
صالحی، مهمترین محصولات زراعی این استان را به ترتیب گندم، یونجه، ذرت دانه ای، آفتاب گردان، نباتات علوفه ای، محصولات صیفی و سبزی و محصولات باغی آن را شامل پسته، انار، بادام، خرما، زرد آلو و انگور عنوان کرد.
او مهمترین مناطق عمده تولید محصولات کشاوزری استان را مهریز، تفت، میبد ، اردکان، هرات، مروست، چاهک، ابرکوه و بهاباد ذکر کرد.
به گفته این مسوول، سالانه 730 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود که 600 هزار تن آن مربوط به محصولات زراعی و بقیه مختص محصولات باغی است.
وی ارزش اقتصادی این مقدار محصول را 420 میلیارد ریال عنوان کرد.
معاون فنی واجرایی سازمان کشاورزی یزد توسعه کشت محصولات گلخانه ای را از جمله اقدامات این سازمان طی امسال عنوان کرد و افزود: جهت این امر تاکنون 72 هکتار گلخانه مجهز ساخته شده است.
وی افزود: جهت این امر 40 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و پیش بینی میشود 8000 تن محصولات گلخانه ای (خیار سبز، گوجه فرنگی ) تا پایان امسال از این سطح برداشت گردد.
او توسعه کشت زیتون تا سقف 500 هکتار، بهینه سازی مصرف کود شیمیایی، اصلاح باغات میوه و بازسازی 200 هکتار از نخلستانهای شهر بافق را از دیگر اقدامات امسال سازمان کشاورزی استان یزد برشمرد.
صالحی افزود: همچنین امسال جهت فرآوری محصولات پسته هفت واحد پایانه ضبط و فرآوری در نقاط مختلف استان یزد تجهیز و راه اندازی شده است.
او سطح زیرکشت محصول پسته در استان را 27 هزار هکتار ذکر کرد و افزود: سالانه 15 هزار تن پسته در این استان تولید می شود که حدود 70 درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.
45 هزار کشاورز بر روی 107 هزار هکتار زمین کشاورزی استان یزد کشت و کار می کنند.
۰ نفر