۲۶ دی ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6913813
T T
۰ نفر
معاون وزیر کار نسبت به افزایش سن شاغلان در رشته های مختلف هشدار داد # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/10/78 داخلی.اقتصادی.تعاون معاون وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به دو برابر شدن تعداد شاغلان بالای 65 سال در موسسات مختلف طی ده سال گذشته، نســبت به تبعات آن هشـدار داد.
حبیب الله عجایبی روز یکشـــنبه در کنگره سـراسری اتحادیه ها و شرکت های تعاونی تولیدی ، شمار شاغلان بالای 65 سال در ایران را بیش از 750 هزار نفر اعلام کرد.
معاون وزیر کار و امور اجتماعی جایگزینی نیروی کار جوان در موسســات مختلف و به کارگیری آنان به جای اتباع خارجی را برای رفع معضــل بیــکاری ضروری دانست.
وی گفت: برای جلوگیری از بحران بیکاری باید در سومین برنامه توسعه سالانه حدود 765 هزار شغل ایجاد شود که در صورت تحقق این امر میزان بیکاری در ایران در پایان برنامه سوم به حدود 5/12 درصد جمعیت فعال خواهد رسید.
عجایبی نقش شرکت های تعاونی و موسسات کوچک تولیدی در ایجاد اشــتغال را موثر خواند و بر لزوم حمایت عملی از این موسسات تاکید کرد.
در حال حاضر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در هندوستان 277 موسسه کوچک اقتصادی وجود دارد که این رقم در سنگاپور 451 واحد، در کره جنوبی 734 واحد و در تایوان برابر با 2093 واحد است. تعداد موسسات کوچک تولیدی در ایران به ازای هر 100 هزار نفر فقط 47 واحد است.
عجایبی در تشریح اهداف برنامه سوم توسعه، راهکارهای ارائه شده در این برنامه برای تقویت فعالیت موسسات کوچک تولیدی را موثر دانست.
وی گفت: با توجه به حذف تخصیص تسهیلات تکلیفی در برنامه سوم، دولت برای حمایت از فعالیت های تولیدی پرداخت بخشی از کارمزد تسهیلات بانکی این واحدها را تعهد کرده است.
وی تامین بخشی از هزینه های برق و آب موسسات تولیدی از سوی دولت را از دیگر راهکارهای ارائه شده برای حمایت از بخش تولید دانست.
معاون وزیر کار و امور اجتماعی ابراز امیدواری کرد، با توسعه فعالیت موسسات کوچک اقتصادی و حمایت عملی دولت از این بخش، زمینه لازم برای رشد اقتصادی و توسعه کشور فراهم شود.
دکتر توفیق رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی پایین بودن سطح تخصص در بین کارکنان شرکت های تولیدی را از مشکلات عمده این بخش خواند.
به گفته وی، بیش از 62 درصد کارکنان بخش تولید در حال حاضر تحصیلات دبیرستانی را تمام نکرده اند و تعداد شاغلان بالای دیپلم در این بخش به 8/3 درصد می رسد.
دکتر توفیق شاغلان دارای مدارک تحصیلی بالای دیپلم در بخش کشاورزی را نیم درصد و در بخش خدمات را 18 درصد اعلام کرد.
وی نقش دانشگاه جامع علمی و کاربردی را برای افزایش تخصص در موسسات مختلف کشور موثر خواند.
دکتر توفیق گفت: دانشگاه جامع علمی و کاربردی با 111 رشته تخصصی شامل کشاورزی، صنعت، هنر و خدمات در جهت افزایش سطح تخصص در کشور تلاش می کند و تاکنون موفق به اموزش بیش از 26 هزار نفر از شاغلان موسسات مختلف شده است.
به گفته وی، این دانشگاه در اینده نزدیک طرح اموزش های پودمانی (درحین کار) را برای شاغلان به اجرا می گذارد.
20 / 120 / / 11
۰ نفر