۱۵ دی ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6913093
T T
۰ نفر
56 هزار هکتار از زمینهای شوشتر زیر کشت گندم رفت # دزفول ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/10/78 داخلی. اقتصادی. کشاورزی. گندم.
با پایان فصل کشت گندم در شهرستان شوشتر خوزستان، کشاورزان این شهرستان در سال زراعی جاری 56 هزار هکتاراز اراضی آبی و دیم خود را به زیر کشت گندم بردند.
مسوول واحد زراعت مدیریت کشاورزی شهرستان شوشتر روز چهارشنبه گفت: 35 هزار هکتار از مزارع گندم کشت شده به صورت آبی و مکانیزه کامل و مکانیزه کشت شد.
مهندس محمدعلی حقیقی افزود: 21 هزار هکتار از مزارع دیم منطقه شوشتر نیز در قالب طرح محوری گندم با استفاده از دستگاههای عمیق کار پرسی و نیز سانتریفوژ کشت شد.
وی مشکل اساسی در اجرای طرح محوری گندم شهرستان شوشتر را کمبود کود فسفات آمونیم که به عنوان کود پایه مصرف می شود ذکر کرد و گفت : سهمیه کود این شهرستان امسال نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافت که مشکلاتی را برای زارعین بوجود آورد.
مهندس حقیقی افزود:ناکافی بودن سهمیه کودفسفات آمونیم که برای هر هکتار مزرعه گندم به طور متوسط 100 کیلوگرم نیاز است، موجب شد تا کشاورزان گندمکار برای هر هکتار کمتر از 50 کیلوگرم مصرف کنند.
مسوول واحد زراعت مدیریت کشاورزی شوشتر بذرهای گندم کشت شده را از انواع پر محصول چمران، دروم ، اترک و چناب ذکر کرد و گفت : با توجه به بارندگی مناسب در سال زراعی جاری که تا پنجم دی ماه 27 میلیمتر گزارش شده پیش بینی می شود که میزان محصول برداشتی از مزارع دیم نسبت به سال زراعی قبل به میزان قایل توجهی افزایش یابد.
در سال زراعی گذشته بیش از 27 هزار هکتار مزارع گندم دیم منطقه شوشتر به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی و نیز عدم امکام آبیاری به دلیل کاهش سطح آب رودخانه ها به میزان 100 درصد خسارت دید و از بین رفت.
۰ نفر