۱۲ مهر ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6907025
T T
۰ نفر
رئیس گمرک : ترانزیت کالا از خاک ایران 32 درصد افزایش یافت # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/7/78 رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت : در نیمه اول سال جاری 2 میلیون و 378هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 195 میلیون دلار از خاک ایران ترانزیت شد.
به گزارش روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران ، مهدی کرباسیان روز یکشنبه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات ترانزیت کالا ، افزود : این میزان ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد از نظر وزن و 4/14 درصد از نظر ارزش افزایش نشان می دهد.
به گفته کرباسیان در نیمه نخست سال جاری یک میلیون و 120 هزار تن سوخت به ارزش 189 میلیون دلار از اراضی ایران ترانزیت شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 3/16 درصد و از نظر ارزش 12/3 درصد کاهش داشت .
وی گفت :گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهیل ترانزیت سوخت با درخواست 6 شرکت خصوصی برای احداث مخازن نگهداری فرآورده های سوختی در مناطق مرزی موافقت کرده است .
کرباسیان تاکید کرد:اجرای طرح موسوم به عملیات " ترانزیت تک پنجره " در محل خروجی گمرک بندر شهید رجایی کار ترانزیت کالا از این مبدا گمرکی را تسهیل کرده است .
به گفته رئیس کل گمرک ،معرفی گمرک سهلان تبریز و نوردوز در مرز ایران و ارمنستان به عنوان گمرکات ترانزیت خارجی کالا و گمرک بم به عنوان گمرک مقصد (کارنه تیر)کالاهای وارداتی از دیگر اقدامات گمرک برای تسهیل ترانزیت کالا است.
وی گفت:گمرک ایران به منظور تسهیل کار شرکت های حمل ونقل بین المللی، از این پس به جای پروانه عبور(کارنه دوپاساژ)، تعهد کتبی شرکت های فوق را ملاک عمل برای ترخیص کالا قرار خواهد داد.
وی عقد تفاهم نامه همکاری بین گمرکات ایران و ترکنستان را برای گسترش کار ترانزیت مهم خواند و تاکید کرد که با اجرای این تفاهم نامه به میزان زیادی از هزینه های ترانزیت کالا کاسته خواهد شد.
در این نشست که با حضورنمایندگان وزارت راه وترابری،سازمان پایانه های کشور،راه آهن ، نمایندگان انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ،شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی والفجربرگزار شد، نماینده راه آهن جمهوری اسلامی نیز خبر از افزایش ترانزیت کالا از طریق راه آهن داد.
وی گفت :در 6 ماه نخست سال جاری ترانزیت کالا از طریق راه آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشت.
به گفته وی اخیرا ترانزیت سوخت از طریق راه آهن سرخس به بندر امام خمینی نیز آغاز و تاکنون 50 هزار تن سوخت از این طریق ترانزیت شده است.
به گفته وی، میزان ترانزیت پنبه از طریق راه آهن در 6 ماه اول سال جاری به 155 هزار تن رسید که این رقم در مدت مشابه سال قبل 125 هزار تن بود.
۰ نفر