۲۹ فروردین ۱۳۷۸، ۰:۰۱
کد خبر: 6895862
T T
۰ نفر
بافندگان گناوه ای از پیامدهای رکود بازار فرش می گویند # گناوه ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/1/78 داخلی. اقتصادی. صنعت. فرش.
زنان فرشباف شهرستان مرزی گناوه می گویند: تعطیلی اکثر کارگاههای خانگی فرش دستباف در این شهرستان طی ماههای اخیر، تبعات اقتصادی جبران ناپذیر ی دربر داشته است.
آنان افزودند:ازدست دادن منبع درآمد که از راه فروش فرش بدست می آمد و استمرار این مشکل در شرایط کنونی و بروز مشکلات عدیده مالی، ما را نسبت به آینده نگران ساخته است.
ماه بانو قنبری فرشباف روستایی گناوه گفت: در سالهای قبل بابت سفارش های پذیرفته شده ماهانه بین 300 تا 400 هزار ریال پول نصیبم می شد.
وی افزود: طی ماههای اخیر نه سفارش جدید گرفته ام و نه فرش های نیمه تمام حاصل ساعتها زحمات شبانه روزی ام، خریدار دارد.
این بافنده فرش گفت: باتوجه به اینکه عمده درآمد معیشتی خانواده خود را از راه فرش بافی تامین می کردم، رکود این صنعت تاثیر بدی را بر نحوه گذران زندگی خانوادگی ام نهاده است.
لیلا ماهینی دیگر بافنده این صنایع دستی می گوید:پس از پنج سال انجام کار بی وقفه در بافندگی فرش، نزدیک به دوماه است که به علت نداشتن سفارش بافت بیکار شده ام.
وی افزود: شش ماه است که مبلغ زیادی بابت فروش چهار تخته فرش که برای یکی از دلالان فرش بافته ام، طلبکار هستم.
او گفت: طی این مدت به رغم مراجعات پی درپی برای دریافت حق الزحمه ام، تنها با جواب ضرر کرده ایم و بازار فرش راکد است مواجه شده ام.
عمده شاغلان فرش دستباف به عنوان تنها صنعت دستی فعال در شهرستان گناوه با قدمت چند صد ساله را زنان روستایی تشکیل می دهند.
تولیدات این صنعت که مشهورترین آن " گبه " است، دارای شهرت جهانی است.
مدیرعامل تعاونی فرش گناوه گفت:تولید فرش دراین شهرستان بدلیل عدم کشش بازار، کاهش داشته است.
ناصر احمدزاده افزود:این موضوع باعث شده تااز مجموع یکهزار و 38 کارگاه خانگی فرش در شهرستان گناوه، 207 کارگاه تعطیل ، 311 کارگاه نیمه فعال و تنها 519 کارگاه فرش فعال باشد.
وی میزان فرش تولیدی درسال 77 را یکهزار و 550 مترمربع ذکر کرد وگفت: این میزان نسبت به سال 76 ازنظر تولید و ارزش ریالی 50 درصد کاهش نشان می دهد.
احمدزاده گفت: بدلیل کیفیت بالا ازاین میزان فرش تولیدی 140 متر مربع در نمایشگاه بین المللی قطر و مابقی با قیمت هر مترمربع بین 220 تا 280 هزار ریال در بازار داخلی به فروش رسید.
وی افزود: با سفارشهای دریافت شده پیش بینی می شود که طی ماههای آینده یکبار دیگر شاهد رونق دوباره کارگاههای فرش بافی با ظرفیت صدردصدی دراین شهرستان باشیم. احمدزاده عامل رکود فرش در سراسر کشور را ناشی از نادیده گرفتن رقبای بزرگی چون هند، چین، پاکستان و ترکیه،پیشی گرفتن کمیت بر کیفیت و استفاده از الیاف مصنوعی و بی اطلاعی از اندازه ها و طرحهای موردنیاز بازارهای جهانی در کارگاههای داخلی دانست.
یک کارشناس علوم اجتماعی درگناوه براین باوراست که مسوولان ودست اندرکاران صنایع دستی می بایست با حمایت و توسعه تعاونیهای فرش در این منطقه ضمن جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، به بسط اشتغالزایی و حفظ این صنعت مهم و اصیل بپردازند.
هم اینک یکهزار و 38 بافنده فرش دستباف در نقاط شهری و روستایی شهرستان 75 هزار نفری گناوه زیر پوشش تعاونی فرش این شهرستان قرار دارند.
۰ نفر