۱۹ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6885604
T T
۰ نفر
کارشناسان: به بهره وری در استان هرمزگان، توجه جدی نمی شود # بندرعباس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/9/79 داخلی. اقتصادی. بهره وری.
به گفته کارشناسان، بهره وری به عنوان یک اهرم در جهت دستیابی به ارزش افزوده در استان هرمزگان جدی گرفته نشده است.
آنان درگفت وگوبا خبرگزاری جمهوری اسلامی افزودند:مسوولان ودست اندرکاران چندان رغبتی به دنبال کردن بحثهای بهره وری و بکارگیری روشهای آن در بهبود تولید، اشتغال و زندگی ندارند.
بنابه اظهار این عده،در سالهای آغازین کار کمیته بهره وری استان هرمزگان، هفته بهره وری مورد توجه قرار می گرفت و نشستها و دوره هایی در این استان به همین مناسبت برگزار می شد اما دو سه سالی است که این نشستهاازیاد رفته است.
بنابه این گفته هامدتی است پرونده بهره وری بصورت پوشه ای شناور در دست برخی از مدیران هرمزگان دست به دست می شود و کسی مسوولیت آنرابرعهده نمی گیرد.
خبرنگارخبرگزاری جمهوری اسلامی نزدیک به دو ماه،پیگیر موضوع بهره وری بود که هیچ یک ازمدیران بویژه دراستانداری هرمزگان مسوولیت بهره وری را بر عهده نگرفتند و هر یک از آنان به نفر دیگر محول می کرد.
بسیاری از مسوولان،اطلاعات دقیقی از فعالیت کمیته مذکور و نقش و اثرات آن در بهبود و توسعه بهروری در استان هرمزگان نداشتند.
یک استاد دانشگاههای هرمزگان گفت: تا زمانی که موضوع بهره وری در پوشه ای سرگردان در دست این مدیر و آن مدیر باشد معلوم است که اعتقاد به بهره وری ایجاد نشده است.
محمد نصیری افزود: وقتی کمیته،مسوولیت خاصی داشته باشد وبرکار سازمانها نظارت دقیق کند و آمار و ارقام واقعی از سازمان گرفته شود آینده روشنتری خواهیم داشت.
وی گفت: تا آنجایی که مشخص است دراول خردادماه هرسال در هفته بهره وری شعارها نوشته وپلاکارتهایی نصب می شود ولی بهره وری که یک هفته و ماه نیست بلکه درطول سال باید باشد و یک فرایند است که نمی توان مقطع مشخص برای آن در نظر گرفت.
رییس مرکز تربیت معلم شهید باهنر بندرعباس گفت:درمراکز استانها از جمله هرمزگان دارای کمیته بهره وری و اعضای آن مشخص است که بایستی این کمیته فعال شود و می تواند شاخص های واحدهای تولیدی را از نظر رشد بسنجد.
نصیری افزود: با توجه به اینکه مدیریت مشارکتی و عدم تمرکز در کشورمطرح است نیاز است که به بهره وری به شکل معقول و منطقی نگاه شود تا بتوان به توسعه پایدار در سطح منطقه دست یافت.
به گفته وی کمیته بهره وری در استان هرمزگان کارخاصی انجام نداده زیرا که برداشت صحیحی از بهره وری وجود ندارد بنابراین باید این روش اصلاح شود.
این استاد دانشگاه گفت:بهره وری در همه بخش ها باید موردتوجه قرار گیرد، بهره وری دربخش اقتصادی،خدماتی و کشاورزی تنها مطرح نیست بلکه باید دیدگاه سیستمی به همه بخش ها داشته باشیم.
نصیری گفت: عواملی که موجب افزایش بهره وری در جامعه می شود زیاد است و مدیران می توانند نقش بزرگی دراین راه داشته باشند.
وی افزود: از طریق آموزش و اصلاح دیدگاههای کارکنان نسبت به کار و زندگی و ایجاد انگیزه در آنان می توان بهره وری در جامعه را توسعه داد زیرا اگر انگیزه در افراد بوجود آید آنها کارشان را بهتر می توانند انجام دهند.
او گفت: آن طور که مشاهده می شود در بخش خصوصی چون پرداخت ها، نظارت و دلسوزی نسبت به دولتی بیشتر است انگیزه کار بهتر و بهره وری بالاتر است.
نصیری گفت: بایستی موانع رشد بهره وری را از سر راه برداریم تا بتوانیم ازاین طریق به توسعه کمک کنیم.
وی افزود: ما از سال 70 تاکنون نزدیک به 9 سال است که عضوبهره وری آسیا هستیم باید بررسی کنیم که نسبت به کشورهای آسیایی چقدر رشد کردیم.
بر اساس تعریفی که سازمان ملی بهره وری کرده، بهره وری یک فرهنک و نگرش عقلانی برای بهتر شدن کار و زندگی افراد است.
رییس اداره آموزش وفن آوری اداره کل صنایع هرمزگان نیز می گوید: امسال بدلیل نداشتن اعتبار، هفته بهره وری در این استان برگزار نشد.
سعید جلالی افزود: هنوز در مورده بهره وری کاری نشده و رسانه های همگانی جایگاهی برای بهره وری بازنکرده اند.
وی گفت: اینکه چرا بهره وری در جامعه جانیافتاده علت در آن است که بصورت فرهنک در نیامده و تبلیغ نشده است.
جلالی افزود: هیات دولت برای فعال کردن کمتیه های بهره وری مصوبه ای به تصویب رسانده و به همه دستگاههای اجرایی ابلاغ کرده است.
او گفت: به موجب این مصوبه، تاکید شده دستگاههای اجرایی پنج درصد از بودجه پیشنهادی خود را به امر بهره وری اختصاص دهند.
وی افزود:اداره کل صنایع هرمزگان ازسالهای گذشته بحث بهره وری در این استان را دنبال می کرد و درسطح اداره و واحدهای صنعتی برای کارکنان و مدیران دوره ها و گردهمایی هایی برگزار کرده است.
جلالی گفت:این دوره ها در زمینه های مختلف از جمله استفاده بهینه از تولید، رایانه، مدیریت ایزوISO و اینترنت بوده است.
وی گفت: بنظر من درامر بهره وری آموزش برای تولید و صادرات تاثیر داشته و این در صنایع استان هرمزگان قابل لمس است.
وی افزود: در شش ماه سال 78 حدود 35 هزار تن کالا شامل سیمان،کلینگر گچ، لوله پروفیل به ارزش 700 هزار دلار از هرمزگان صادر شد اما در شش ماهه 79 این میزان به 140 هزار تن به ارزش دو میلیون و 400 هزار دلار رسید.
جلالی گفت: این آمار نشان می دهد در صنعت به بهره وری پرداخته شده اما ما اعتقاد داریم در همه بخشها به بهره وری توجه شود.
استاندار هرمزگان بدون اشاره به اینکه چرا کمیته بهره وری در این استان فعال نیست گفت: دبیرخانه این کمیته دراستانداری مستقراست وکارهای هماهنگی با دستگاههای اجرایی در زمینه بهره وری را استانداری انجام می دهد.
فتح الله معین افزود:این کمیته عمدتا وظیفه دارد بر سایر دستگاهها که در حوزه خود چه فعالیت موثری انجام داده اند، نظارت کند.
وی اشاره ای به میزان فعالیتهای انجام شده این کمیته و نقش آن در ایجاد بهره وری در استان هرمزگان نکرد ولی گفت:کاراین کمیته صرفا نظارت برکارهای تولیدی نیست بلکه در همه زمینه ها می تواند فعالیت کند.
خ ـ ت 810/80/08
۰ نفر