۴ آذر ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6884336
T T
۰ نفر
کمبود"روی" درزنجیره غذایی سلامت جامعه را به خطرمی اندازد # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 4/9/79 سرپرست موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت کشـاورزی گفت: کمبـود" روی " در زنجیره غذایی گیاه، دام و انسان، سلامت جامعه را به خطرمی اندازد.
دکترمحمدجعفرملکوتی، روزچهارشنبه درگفت وگو باخبرگزاری جمهوری اسلامی، نسبت به رواج نیافتن مصرف کودهای محتوی ریزمغذی به ویژه سولفات روی درکشور هشدار داد و تصریح کرد: کشورهایی که بخش کشاورزی پیشرفته دارند، بیش از 4 درصد کود شیمیایی مصرفی آنها را عناصر ریزمغذی تشکیل می دهد، درحالی که در ایران، این رقم از یکصدم درصد نیز کمتر است.
وی با تاکید بر ضرورت اصلاح این روش، خاطرنشان کرد: حاکمیت این روش های غیرعلمی سبب شده است که کمبـود روی در زنجیـره غــذایی گیاه، دام و انسان عمومی شود که در صورت تداوم ان، سلامت جامعه به خطرمی افتد و در نهایت، رشد گیاه، دام و انسان دچار وقفه می شود.
برای غنی سـازی محصـولات کشاورزی و فراورده های دامی مانند شیر، گوشت و تخم مرغ، مصـرف سـولفات روی برای گیاهـان و رعایت آن در جیره غذایی دام و طیور، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
مشاور وزیر کشاورزی افزود: نتایج بررسـی بر روی بیش از 10 هزار نوزاد زودرس در آمریکا نشان داده که مادران این نوزادان به دلیل ابتـلا به کمبود روی، نوزادان خود را زودتر از موعد به دنیاآوردند. در همین حال، با تجویز روی برای این نوزادان، مرک ومیر آنها، 33 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: بررسی اپیدمیولوژی " کمبود روی " بر روی 881 دانش آموز مقطع راهنمایی شهر تهران نشان داد که نیمی از دانش آموزان، روی را کمتر از 50 درصد rda دریافت نموده و با کمبود روی روبه رو هستند.
روی (zn) در بدن انسان همانند پلیس راهنمایی و رانندگی عمل می کند. در جریان اعمال موثر حیاتی بدن نظیر نگاهداری، کارکردسیستم آنزیم ها و سلول ها و همچنین در تکامل سلول های مغزی موثر است.
مقدار روی در انواع غذاها به خصـوص ماهی، صـدف، گوشت و تخمه کدو زیاد است، ولی در غذاهای کنسرو شده یا موادغذایی حاصل از خاک های آهکی یا فقیر، ناچیـز است.
دکتر ملکوتی، بااشاره به فواید مصرف روی در سلامت انسان، گفت: یک درصد جمعیت 65 میلیون نفری ایران اکنون به داروهای حاوی روی دسترسی دارند.
سرپرست موسسه تحقیقات خاک و آب، همگانی کردن مصـرف کودهای ریزمغذی در کشت محصـولات زراعی و باغی همراه با مصـرف متعادل کودها را ضـروری خواند و ترویج مصرف بهینه کود و آب برای اقشار مختلف جامعه به ویژه استفاده کنندگان قرص های سولفات روی را یک وظیقه ملی دانست.
ع - و - 846 - 22 - 13
۰ نفر