۲۴ آبان ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6883400
T T
۰ نفر
برداشت توتون "بارلی" در شاهرود 40 درصد افزایش یافت # شاهرود،خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/8/79 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.کشت توتون.
مدیرکل دخانیات استان سمنان (مرکز شاهرود) گفت : بیش از یکصد تن توتون " بارلی " ( خشک شده ) امسال از اراضی کم بازده این شهرستان برداشت شده است.
این میزان محصول نسبت به سال قبل بیش از 40 درصد افزایش یافته است.
علی اصغر باقریان روز سه شنبه گفت : از این میزان محصول تولیدی تاکنون حدود 70 تن باارزش تقریبی 700 میلیون ریال توسط این اداره کل از کشاورزان خریداری و تحویل کارخانه سیگارت سازی گیلان شده است .
وی سپس دلیل افزایش کشت این محصول را با وجود خشکسالی، مستعد بودن کشت آن درمنطقه ، سود آوری و استقبال کشاورزان دانست .
وی افزود: درسال جاری کشاورزان این شهرستان با انعقاد قرارداد با این اداره کل 120 هکتار از مزارع کم بازده خود را به کشت توتون اختصاص داده اند که نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش دارد.
به گفته دست اندرکاران کشت توتون که برای سومین سال پیاپی و با ابتکار اداره کل دخانیات استان سمنان مرکز شاهرود در این شهرستان رایج گردیده، علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان و ایجاد اشتغال موجب جلوگیری از مهاجرت اهالی از این روستاهها نیز شده است .
طبق برآورد کارشناسان ، با وجود آنکه خشکسالی حدود 20 درصد راندمان برداشت مزارع را کاهش داده است کشت این محصول امسال بطور میانگین در هر هکتار بالغ بر 10 میلیون ریال برای کشاورزان عایدی داشته است.
کشت توتون" بارلی" پارسال در سطح 50 هکتار و در سال 77 در سطح 25 هکتار از مزارع کم بازده و شیب دار این شهرستان با موفقیت باجرا درآمده بود.
توتونکاران شاهرودی در سال گذشته نیز 65 تن توتون از مزارع زیر کشت خود برداشت کرده بودند.
م م 331/ 31/03
۰ نفر