۱۵ آبان ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6882601
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری برحفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تاکید کرد # تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی - 15/08/79 آقای سید محمد خاتمی رئیس جمهوری روز یکشنبه دردیدار "ریلوانو لقمان" دبیر کل اوپک تاکید کرد:جمهوری اسلایم ایران خواستار ثبات درقیمت نفت به شکلی است که درآن منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تامین شود.
رئیس جمهور در این دیدار با تقدیر از زحمات وتلاشهای دبیرکل و دبیرخانه اوپک درسالهای اخیر گفت: برگزاری کنفرانس سران کشورهای تولیدکننده نفت در کاراکاس پس از یک ربع قرن نشان داد که اعضای این سازمان مصمم بر دفاع از اهداف اوپک هستند.
آقای خاتمی بابیان اینکه با "تلاش اعضاء اوپک در موقعیت مستحکم ومطلوبی قرارگرفته " اظهار امیدواری کرد : این سازمان همچنان از قدرت و قوت بیشتری در عرصه جهانی برخوردار شود.
رئیس جمهور گفت : اوپک باید فعل وانفعالات جهانی را کاملا" زیرنظر داشته باشد، تا تهدیداتی که موجب عدم ثبات قیمت نفت می شود را ازمیان بردارد.
آقای خاتمی گفت :جمهوری اسلامی ایران خواستار ثبات در قیمت نفت به شکلی است که در آن منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شود.
رئیس جمهور تصریح کرد : جمهوری اسلامی ایران همواره برمذاکرات میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همکاری برای دستیابی به تعادل تاکید کرده است .
رئیس جمهور همچنین با تقدیر از تلاشهای دولت وملت نیجریه برای دستیابی به دموکراسی ، علاقه مندی ایران رابرای گسترش روابط با نیجریه یادآور شد.
آقای " ریلوانولقمان " دبیرکل اوپک نیز در این دیدار با ابلاغ بهترین سلام هاو درودهای رئیس جمهوری نیجریه به آقای خاتمی گفت : کشورش در انتظار سفر رئیس جمهوری ایران است تا ریاست گروه 77 ( سازمان کشورهای جنوب ) را به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد .
وی با تقدیر از تدابیر و مواضع فراگیر و آینده نگر جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کاراکاس و حمایتهای وافراز اوپک گفت : دبیرخانه اوپک تمام مساعی خود را در جهت تحکیم مفاد بیانیه سران کشورهای تولیدکننده نف ت به کار خواهد بست .
دبیرکل اوپک ضرورت توجه اعضای این سازمان به بازار نفت و جلوگیری از بروز حوادثی را که به سقوط قیمتهامنجر می شودیادآورشد و گفت: خوشبختانه جو حاکم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تغییر یافته و به نوعی همکاری منتج شده است .
آقای ریلوانولقمان همچنین خواستار توسعه مناسبات میان دو کشور مسلمان ایران ونیجریه از طریق تکیه بر مشترکان دینی و همکاری در عرصه هایی نظیر اوپک شد .
ع س 33/12
۰ نفر