۱۵ آبان ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6882582
T T
۰ نفر
سه پالایشگاه برای پالایش نفت اسیای میانه وقفقاز در ایران احداث می شود # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/8/79 مدیرعامل شرکت پالایش وپخش فراورده های نفتی گفت: با موافقت وزارت نفت، بخش خصـوصی سـه پالایشگاه برای پالایش نفت خام کشورهای آسیای میانه و قفقاز در شمال ایران تاسیس می کند.
محمد آقایی روز یکشنبه درهمایش بین المللی "تاثیر نفت خلیج فارس و خزر در بازارهای جهانی انرژی" تاکید کرد، این پالایشـگاه ها با ظرفیت 100 و 120 هزار بشکه در روز در بابل، امیرآباد و شمال استان گلستان احداث خواهد شد.
وی امکانات ایران برای انتقال نفت اسـیای میانه و قـفقاز به بازارهای جهانی را گسترده خواند و به احداث خط لوله 32 اینچی نکا- ری با ظرفیت 370 هزار بشکه در روز اشاره کرد.
وی گفت: پالایشگاه های تهران، اراک، تبریز و اصفهان در شمال و مرکز ایران در حال حاضر با ظرفیت پالایش 680 هزار بشکه در روز برای تصفیه نفت کشورهای اسیای میانه و قفقاز قابل استفاده است.
وی افزود: درصورت افزایش میزان تولید نفت در کشورهای حوزه دریای خزر، ایران می تواند با معکوس کردن سـیسـتم انتقال نفت از خطوط لوله کنونی، نفت اضافی را به صورت مستقیم به بازارهای جهان برساند.
آقایی آغاز عملیات آماده سازی بندر نکا برای پهلوگیری و تخلیه کشتی های نفتکش را از دیگر اقدامات ایران برای تسریع در انتقال نفت آسیای میانه و قفقاز به پالایشگاه های ایران و تحویل معوض ان در بنادر جنوبی به مشتریان این کشورها خواند.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی راهبردی ایران در منطقه، مسیر ایران را برای انتقال نفت حوزه خزر به بازارهای جهانی مقرون به صرفه ترین و بدون خطرترین مسیر دانست و آمادگی تهران را برای همکاری باکشورهای آسیای میانه و قفقاز در این زمینه، اعلام کرد.
م - س - 847 - 22 - 13
۰ نفر