۱۵ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6877237
T T
۰ نفر

گزارش جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی (2 )

۱۵ شهریور ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6877237
گزارش جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی (2 ) # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/6/79 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب کلیات لایحه "اعطای برخی تسهیلات به مراکز تحقیقات بین المللی وابسته به گروه مشورتی بین المللی تحقیقات کشاورزی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در جمهوری اسلامی ایران "موافقت کردند.
به گزارش خبرنگارامور مجلس ایرنا ،در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی لایحه مذکور مطرح شدو پس از توضیحات مخبر کمیسیون کشاورزی ، آب ومنابع طبیعی درباره این لایحه ، دکتر عیسی کلانتری وزیر کشاورزی نیز در سخنانی گفت: باتصویب این لایحه خواهیم توانست از خدمات تحقیقات بین المللی بهره مند شویم .
باتصویب این لایحه درصحن علنی مجلس ، وزارت کشاورزی اجازه خواهد یافت با همکاری وزارت امور خارجه نسبت به برقراری تسهیلات لازم برای ایجاد دفاتر نمایندگی مراکز تحقیقاتی وابسته به گروه مشورتی بین المللی تحقیقات کشاورزی ، براساس قرار دادهای همکاری تحقیقاتی دو جانبه فی مابین اقدام کند.
از سوی دیگر مراکز تحقیقات بین المللی وابسته به گروه یاد شده و نمایندگان و ماموران آنها در ایران در حدود توافقها و قرار دادهای همکاری تحقیقاتی فی مابین با وزارت کشاورزی برای انجام امور محول شده در چارچوب قوانین ملی ایران از مزایا و تسهیلاتی که نمایندگان و ماموران سازمان خواروبار و کشاورزی ( فائو ) وابسته به سازمان ملل متحد در خاک ایران برخوردار هستند ، بهره مند خواهند شد.
شور اول طرح " تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی جمهوری اسلامی ایران " نیز در جلسه علنی امروز بررسی و مورد تصویب قرار گرفت.
پس از توضیحات مخبر کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی و سخنان چهارتن از نمایندگان مخالف و موافق ، وزیر کشاورزی در اظهاراتی موافقت دولت با تصویب این طرح را اعلام کرد.
عیسی کلانتری ضمن عنوان این مطلب که " در حال حاضر بیش از 32 هزار مهندس کشاورزی بیکار در کشور داریم " ، افزود : تشکیل سازمان نظام مهندسی کشاورزی کمک بزرگی در کوچک کردن دولت و واگذاری بخشی از خدماتی است که دولت در ارائه آنها ناتوان می باشد.
در ماده یک این لایحه که مشتمل بر 33 ماده و 25 تبصره می باشد ، آمده است : سازمان نظام مهندسی کشاورزی ، سازمانی غیردولتی است که با استقلال مالی و شخصیت حقوقی مستقل به منظور رسیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در این قانون تشکیل می شود.
ارتقای اخلاق حرفه ای در کلیه امور کشاورزی ، تلاش برای ارتقاء سطح دانش ، گسترش تکنیک های جدید در کشاورزی و رشته های مرتبط ، تامین شرایط لازم برای حفظ محیط زیست ، سلامت انسان ها و بهره برداری پایدار از آب ، خاک و پوشش گیاهی ، تلاش در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات گیاهی و دامی و حمایت از تشکیل تعاونی های کشت و صنعت در کشور از جمله موارد 12 گانه ای است که در این طرح به عنوان اهداف این سازمان ذکر شده اند.
همکاری و هماهنگی با مراجع ذیربط برای گسترش و پیشبرد فعالیت های علمی و تحقیقاتی درامور کشاورزی ، تدوین دستورالعمل ها و ضوابط خاص صنفی مربوط به استاندارد کردن فعالیت های مختلف مهندسین کشاورزی ، رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان مهندسین کشاورزی که عنوان جرائم عمومی را نداشته باشند ازطریق هیات های ذیربط سازمان طبق مقررات مربوطه و همکاری با مراجع ذیربط در تعیین میزان مالیات و عوارض موسسات و شاغلان کشاورزی از جمله وظایف و اختیاراتی است که در طرح مذکور به آنها اشاره شده است.
/ 31 / 41 / 40 / 600 /
۰ نفر