۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6867954
T T
۰ نفر

گمرک یوگسلاوی و مشکلات آن

۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6867954
گمرک یوگسلاوی و مشکلات آن # بلگراد - خبرگزاری جمهوری اسلامی : 22/02/79 اداره گمرکات جمهوری فدرال یوگسلاوی از سال گذشته بویژه به هنگام حمله ناتو به این کشور با مشکلات فراوانی روبرو شد که هنوز هم با آنها دست و پنجه نرم می کند .
جمهوری فدرال یوگسلاوی از دو جمهوری صربستان و مونته نگرو تشکیل یافته است و اختلافات سیاسی بین دو جمهوری به ویژه بعد از حمله ناتو به یوگسلاوی بالا گرفته است . کم کم دامنه این اختلافات مسایل اقتصادی و گمرکی را در بر گرفت و هر جمهوری دیگری را به بستن و کنترل مرزهای طرف مقابل متهم می سازد.
دولت مونته نگرو در پایان سال 1999 میلادی همه وظایف اداره گمرکات یوگسلاوی را در اختیار گرفت و در حال حاضر هیچ کنترلی در مرزهای مونته نگرو از طرف ماموران فدرال یوگسلاوی صورت نمی گیرد و مسئولیت ماموران گمرکی دولت فدرال در مرزهای مونته نگرو لغو شده است .
یکی دیگر از مشکلات گمرک یوگسلاوی مرزهای مربوط به ایالت کوزوو است که هیات غیرنظامی سازمان ملل متحد و نیروهای مستقر در آن منطقه،کلیه کارهای گمرکی که توسط ماموران یوگسلاوی انجام می شد ، را بر عهده گرفتند.
در این رابطه "میخاییل کرتس " رییس اداره گمرکات یوگسلاوی اعتقاد دارد که انتقال کالاهای مختلف به ویژه مواد مخدر از طریق مرزهای کوزوو در جریان است.
به دلیل عدم کنترل مرزها و اشتغال تعداد زیادی از مردم در امر ورود کالاهای غیر مجاز به کشور ،قاچاق مواد مخدر یکی از مشکلات صربستان است.
چندی پیش روزنامه بلیتس چاپ بلگراد نوشت ، تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که حدود 500 هزار نفر از مردم صربستان مواد مخدر مصرف می کنند که بعضی از آنها به عنوان تفریح و سرگرمی است .
اداره گمرکات صربستان اعلام کرد که در چند ماه گذشته 20 مورد حمل مواد قاچاق کشف شده که در آنها 53 کیلوگرم ماری جوانا، 9/4 کیلوگرم کوکایین و یک کیلو گرم هرویین ضبط شده است.
با اینکه ماموران یوگسلاوی در 78 گذرگاه بین المللی در مرزهای یوگسلاوی عبور و مرور خودروها و مسافران را کنترل می کنند ولی به علت اعمال تحریم های بین المللی علیه یوگسلاوی ، تجارت غیرقانونی در صربستان گسترده است .
معاون تجارت خارجی یوگسلاوی در مورد مبادله کالا با خارج می گوید ، اعداد و ارقام مربوط به تجارت خارجی با آنچه در عمل مشاهده می شود تفاوت بسیار دارند . مرزهای یوگسلاوی غیرقابل کنترل بوده و برای مثال با اینکه برای ورود کالاهای اسلوونی هیچ مجوزی صادر نمی شود ،اما کالاهای این کشور از طریق کانال های مختلف ، وارد بازار یوگسلاوی می شود .
نشریه مونیتور چاپ مونته نگرو،مقدار ورود کالاهای غیرمجاز را رقمی معادل 70 درصد تولید ملی صربستان ارزیابی کرده است .
این نشریه مخالف دولت است و شاید رقم 70 درصد اغراق آمیز باشد ولی برای بی اثر کردن تحریمهای بین المللی ،به تجارت غیرقانونی با دید منفی نگریسته نمی شود.
این نشریه می افزاید ، بخش عمده داد و ستد بازرگانی صربستان در اختیار دولت قرار دارد و مقامات عالیرتبه کشور، بخشی از اوقات خود را به عنوان مدیر شرکت های بزرک که کار صادرات و واردات را بر عهده دارند ، سپری می کنند .
اگر این ادعا درست باشد اداره گمرک با مشکل دخالت افراد صاحب نفوذ در کسب درآمد به نفع دولت روبرو است و گمرک نمی تواند مالیات و سود گمرکی مناسبی را از این شرکتها و کالاهای آنها اخذ کند.
در مرزهای یوگسلاوی که هرروز تعداد بسیاری از کامیون ها ، قطارها و خودروهای حامل بار و مسافر عبور می کنند و خیلی از آنها تمایل دارند تا کالاهای غیرقانونی را وارد سازند ، کنترل مرزها کار ساده ای نیست .
علاوه بر ورود کالاهای معمولی که صاحبان آنها با انواع روشهای مختلف سعی دارند تا بدون پرداخت عوارض گمرکی ،کالای خود را وارد کنند ، تعدادی تلاش دارند تا اسلحه گرم به یوگسلاوی وارد کنند ، زیرا درآمد خوبی نصیب آنها خواهد شد .
* 139 *
۰ نفر