۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6867849
T T
۰ نفر
بانک مرکزی آلمان سکه های از دور خارج شده را زیر زمین نگهداری می کند # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/02/79 دولت آلمان به منظور جلوگیری از کاهش بهای مس ، سکه های قدیمی فنیک را پس از خارج شدن از دور و به جریان افتادن یورو در سال 2002 ذوب نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از فرانکفورت روزنامه فایننشال تایمز دویچلند روز چهارشنبه نوشت ذوب تمامی سکه ها منجر به عرضه بیش از حد مس در بازار و کاهش شدید بهای آن خواهد شد.
این روزنامه به نقل از کلاوس دیتر کوهباچر عضو شورای بانک مرکزی آلمان و رییس بانک منطقه ای برلین براندنبرک افزود سکه های یک ، دو ، پنج و ده فنیکی در انبارهای زیر زمینی برای مدتی نگهداری خواهد شد.
بر اساس این گزارش مارک و فنیک به همراه پول های ملی و رایج 11 کشور اروپایی عضو منطقه یورو از ماه مارس سال 2002 از جریان خارج خواهد شد و بانک های آلمان موظف به تعویض همه سکه های قدیمی مارک تا 30 ماه ژوئن 2002 هستند.
به نوشته این روزنامه بانک مرکزی آلمان انتظار دارد مجموعا 28 میلیارد سکه مارک بی ارزش و از دور خارج شده تا به جریان افتادن یورو گردآوری شود.
وزن این سکه ها که از ترکیب مس و نیکل ساخته شده اند کمتر از 100 هزار تن و ارزش اسمی آن 5/9 میلیارد مارک ( معادل 86/4 میلیارد یورو و 4/4 میلیارد دلار) خواهد بود.
بهای مبادله هر تن مس در حال حاضر حدود 1770 دلار (1970 یورو) و نیکل 10 هزار دلار است. درآمد حاصل از فروش سکه های ذوب شده در بازار به خزانه دولت آلمان واریز خواهد شد.
۰ نفر