۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6867644
T T
۰ نفر

کاهش ارزش یورو به صادرات ترکیه ضربه زد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6867644
کاهش ارزش یورو به صادرات ترکیه ضربه زد # آنکارا - خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/02/79 کاهش شدید ارزش یورو در قبال دلار آمریکا ، موجب کاهش صادرات ترکیــه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد.
سازمان بازرگانی خارجی ترکیه اعلام کرد "تحت تاثـیر کاهش ارزش یورو ، صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا طی دو ماه اول سال جاری میلادی در مقایـسه با دوره مشابه سال قبل 345 میلیون دلار کاهش یافت." در دو ماه اول سال جاری میلادی ارزش یورو در قبال دلار بیش از ده درصد کاهش یافته که این امر از طرفی موجب تضعیف قدرت رقابت کالاهای ترکــیه در اتحادیه اروپا شد و از طرف دیگر حجم صادرات این کشور بـــه اروپا با نوع پول ( دلار ) را کاهش داد.
سازمان بازرگانی خارجی ترکیه پیش بینی کرده است "صادرات این کشور به اروپا به ویژه صادرات محصولات نساجی و پوشاک در ماه های آینده تحت تـاثیر تغییرات ارزش یورو در قبال دلار آمریکا خواهد بود".
بر اساس این پیش بینی ادامه روند موجود در پایان سال ، موجب کاهش ده درصدی در کل صادرات ترکیه خواهد شد.
از سوی دیگر به دلیل کاهش ارزش یورو ، واردات ترکیه از اروپا در ماه ژانویه ، 9/44 درصد و در ماه فوریه سال جاری 1/39 درصد نسبت به ماه هـای مشابه سال قبل افزایش یافت.
لازم به ذکر است حجم صادرات ترکیه در دو ماه اول سال جاری میلادی بالغ بر چهار میلیارد و 108 میلیون و 785 هزار دلار بود که نســبت به دوره قبل 68 درصد کاهش نشان می دهد.
در این دوره واردات ترکیه با 6/41 درصد افزایش نسبت به دوره مــشابه سال گذشته به هفت میلیارد و 7/102 میلیون دلار رسید.
بیش از 50 درصد تجارت ترکیه با کشورهای اتحادیه اروپا است و ایــــن کشورها جایگاه برجسته ای در تجارت خارجی ترکیه دارند.
علاوه بر کاهش ارزش یورو ، برنامه تثبیت اقتصادی ترکیه نیز که از اول سال جاری میلادی به اجرا گذاشته شده و کاهش ارزش لیر ترک در قــبال اسعار معتبر خارجی را مهار کرده است ، موجب افزایش هزینه کالاهای صادراتی ترکیه شده و قدرت رقابت آن ها را در بازارهای جهانی کاسته است.
صادرکنندگان ترکیه برای جلوگیری از کاهش بیشتر حجم صادرات ، خواهان تجدید نطر دولت در سیاست های پولی هستند.
۰ نفر