۲۰ فروردین ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6865207
T T
۰ نفر
توفان اخیر در استان مرکزی تجربه ای تلخ اما هشداردهنده # اراک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/01/79 داخلی.اجتماعی .حوادث وامدادرسانی.توفان توفان شدید در نخستین جمعه سال جدید که سه شهرستان اراک، خمین و سربند استان مرکزی را در هم کوبید ، تجربه یی تلخ اما هشداردهنده به مس وولان استان بود تا با شناسایی نقاط ضعف ، تاسیسات شهری و روستایی را در مقابله با اینگونه حوادث ایمن کنند.
در جریان این توفان چهار نفر از هموطنان کشته و 15 نفردیگر مجروح شدند و بیش از 11 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات شهری ، روستایی و صنعتی وارد شد.
معاون عمرانی استانداری مرکزی گفت: براثراین توفان به 19 سازمان دولتی خسارات قابل توجهی وارد آمد و در مجموع به تاسیسات مختلف شهری و روستایی در 200 مورد آسیب کلی و جزیی وارد شد.
مهندس حمید رضا بیات افزود: خسارات سنگین ناشی از این توفان هشداری جدی برای همه مسوولان و مردم است تا از این پس آمادگی لازم برای مقابله و پیشگیری از اثرات زیانبار اینگونه حوادث قهری را داشته باشند.
وی پیشنهاد کرد که همه سازمانهای دولتی و بخش خصوصی برای ایمن سازی تاسیسات خود در مقابل بروز حوادث طبیعی برنامه ریزی کنند.
بیات اظهار داشت: استفاده از صنعت بیمه یکی از راههای موثر برای جبران خسارات ناشی ازاینگونه حوادث است که باید مورد توجه خاص مردم و دستگاههای اجرایی قرار گیرد.
معاون عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: درحال حاضر همه پلهای محورهای اصلی استان در مقابل حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله بیمه شده اند و قرار است پلهای راههای روستایی نیز تحت پوشش بیمه حوادث قرار گیرند.
وی گفت: طی نشستی با سازمان برنامه و بودجه استان تصمیم گرفته شد برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن طرحهای عمرانی استان برنامه ریزی شود.
استاندار مرکزی نیز گفت: توفان اخیر این واقعیت را بر همگان روشن ساخت که باید برای مقابله با حوادث غیر مترقبه همواره در آمادگی کامل باشیم و با برنامه ریزیهای اصولی از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنیم.
حمیدحاجی عبدالوهاب افزود: باید مناطق توفان خیزشناسایی و مورد مطالعه دقیق کارشناسان قرار گیرد تا برای استحکام تاسیسات و بناهای این مناطق برنامه ریزی شود.
استاندار از کم توجهی نسبت به آمایش سرزمین و مکان یابی طرحهای عمرانی به عنوان یک مشکل اساسی استان نام برد و توضیح داد: تاکنون از این ناحیه خسارات فراوانی به این خطه وارد شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی نیز با بیان خسارتهای وارده به شبکه برقرسانی استان گفت: شبکه برق استان فرسوده است و برای نوسازی به هزینه و نیروی انسانی نیاز دارد.
مهندس سید مرتضی نبوی افزود: پارسال 5 میلیارد ریال صرف بهینه سازی تاسیسات برق در استان شده که این رقم امسال به ده میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی یادآور شد: بخشی ازشبکه برق استان که درسالهای اخیر بهینه سازی شده بود دراثر توفان کمترین خسارت را دیده است که همین امر ضرورت ادامه این روند را دوچندان کرده است.
این مسوول افزود: باتوجه به اینکه اعتبارات شرکتهای توزیع از محل فروش انشعاب و انرژی تامین می شود همکاری مردم درپرداخت به موقع قبوض برق ضروری است.
وی گفت: علیرغم تعطیلات نوروزی ساماندهی به موقع نیروهای انسانی موجب شد تا بحران در کمتر از 22 ساعت کنترل شود.
نبوی افزود :به لحاظ وجود لوازم مورد نیاز در انبار شرکت توزیع ، این شرکت به موقع موفق به رفع بحران ناشی از توفان شد.
وی ایجاد آمادگی در کارکنان شرکت برق رااز دیگر علل موفقیت درمقابله بابحران دانست و اظهارداشت: در این راستا یکصد و 17 نفر با 642 ساعت کار مدام موفق به رفع این مشکل شدند.
۰ نفر