۱۳ فروردین ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6864671
T T
۰ نفر
موافقت انگلیس و آمریکا با دو برابر شدن بودجه تعمیرات صنایع نفت عراق # لندن - خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/01/79 یک روزنامه چاپ لندن موافقت دولت های آمریکا و انگلیس با گسترش زمینه تعمیر صنایع نفت عراق را یک عقب نشینی خواند.
گاردین در شماره امروز (شنبه ) خود در گزارشی پیرامون موافقت دولت های آمریکا و انگلیس با طـرح دو بـرابـر کردن بـودجه تعمیر صنایع نفت عراق می نویسد ، لندن و واشنگتن که در مقابل فشارهای بین المللی منـزوی شده بودند سرانجام مجبور به عقب نشینی شدند.
کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل از حـدود یک سال پیش خـواستار دو برابر شدن درآمدهای نفتی تخصیص داده شده برای انجام تعمیرات در صنـایع نفت عراق شده بود ، اما دولتهای انگلیس و آمریکا علیرغم موافقت سایر کشورها تاکنون با این پیشنهاد مخالفت می کردند.
تغییر رای لندن و واشنگتن در حالی انجام می گیرد که سه روز قبل وزاری نفت اوپک تصمیم گرفته بودند 7/1 میلیون بشکـه بـر تـولید نفت جمعی روزانه خود در سه ماهه بهار بیافزایند.
تولید نفت عراق قبل از اجـرای تحریم صـدور نفت از سـوی سازمان ملل در سال 1991 میلادی با تولید ایران تقریبا برابری می کرد ولی این کشور اکنون روزانه نزدیک به 2 میلیون بشکه نفت تولید می کند.
در همین حال بغداد ادعا می کند توانایی آن را دارد تـولید نفت خود را تـا سطـح 7/2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد ولی ناظران نفتی عقیده دارند حصول این هدف نیاز به تعمیرات اساسی و به ویژه کـاربرد لـوازم یدکی زیادی دارد که باید از خارج وارد شود.
با تصمیم جدید سازمان ملل عـراق اکنون قادر خواهد بود هـر شش ماه 600 میلیون دلار از درآمدهای نفتی خود را برای خریداری چنین لوازمی صرف کند.
۰ نفر