۲۹ مهر ۱۳۸۰، ۰:۰۱
کد خبر: 6857934
T T
۰ نفر
لغو 30 درصد معافیت گمرکی، بازرگانان آبادان و خرمشهررا با مشکل روبه رو کرده است # آبادان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/7/80 داخلی. اقتصادی. گمرک. جمعی ازبازرگانان و تجار شهرهای آبادان و خرمشهراز لغو 30 درصد معافیت گمرکی کالاهای ترانزینی در گمرکات این دو شهرانتقاد کردند. گمرک کشوراوایل مهرماه امسال دردستورالعملی 30 درصد معافیت گمرکی راتنها شامل کالاهایی دانست که از طریق راه آبی وارد بنادر خرمشهر وآبادان می شوند.
پیشتر کالاهای ترانزیتی (کانتینری ) که از سایر بنادر ایران ترخیص می شدند این مزیت را نیز داشتند تا از طریق زمینی کالاهای خود را به گمرکات بنادر خرمشهر و آبادان برسانند و از 30 درصد معافیت گمرکی برخوردار شوند.
بازرگانان و تجار مستقر در آبادان و خرمشهر می گویند: لغو معافیت های گمرکی تاثیر منفی بر رونق اقتصادی ، درآمد واقتصاد این شهرهاخواهد گذاشت.
یکی از بازرگان آبادان گفت : قبل از اجرای این قانون تجار کالای خود را به بندر عباس و یا بندر ماهشهر وارد می کردند و جهت ترخیص و استفاده از 30 درصدمعافیت سود بازرگانی به بنادر آبادان و خرمشهر ترانزیت می شدند. " محمد روشان" اضافه کرد: تاجر و یا صاحب کالا ضمن اینکه از 30 درصد سود بازرگانی استفاده می کرد حقوق و عوارض گمرکی در همین شهرها پرداخت می کرد.
وی اضافه کرد: مقیم شدن این افراد در این شهرها به نوبه خود در آمدی برای شهرهای آبادان و خرمشهر بود. وی ادامه داد: عبورکشتی هاو شناورهای تناژ بالا از رودخانه "اروندرود" که هنوزلایروبی نشده عملا" میسر نیست وبهترین گزینه انتقال کالاهای کانتینری از طریق راههای زمینی به بنادر آبادان وخرمشهر است. یکی دیگر از بازرگانان گفت : با اجرای این قانون تاجر برای اینکه از 30 درصدمعافیت استفاده کند از این پس مجبور است کالای خود را در " دبی" تخلیه کند و از آنجا به وسیله لنج های کم ظرفیت در بنادر آبادان و خرمشهر ترخیص کند. "حسین دشتی زاده" افزود: با اجرای این کار ، تجار علاوه برمتحمل شدن هزینه در "دبی" و کرایه لنج ، مشکل "تفکیک بار" در "دبی" نیز مشکلاتی را بر صاحبان کالا تحمیل می کند. یکی دیگر از بازرگانان خرمشهر گفت: از زمان لغو 30 درصد معافیت گمرکی در شهرهای آبادان و خرمشهر ، تجار کالاهای خود را در "بندرعباس "و ماهشهر نرخیص می کنند. "احمد اسماعیلی" افزود: کالاهای وارداتی بیشتر شامل مواد اولیه نظیر آهن آلات و کالاهایی که حجم بالایی دارند می باشد که حمل آنها نیاز به کشتیهایی است که تناژ بالایی دارند که متاسفانه این کشتیها نمی توانند براحتی وارد رودخانه "اروند" شوند. وی اضافه کرد: در صورتی که تاجر بخواهد از 30 درصد سود بازرگانی در آبادان و خرمشهر استفاده کند باید بار خود را در دبی تخلیه کند که این امر یک منبع درآمد برای شرکتهای "دبی" بوجود خواهد آورد. رییس اتاق بازرگانی آبادان گفت : از طریق مدیریت استان مکاتباتی با سازمانهای مربوطه انجام شده تا مجدد 30 درصد معافیت گمرکی برای گمرکات بنادر آبادان و خرمشهر اعمال شود. " حسن جلالی" افزود: لغو 30 درصد معافیت گمرکی کالاهای ترانزیتی باعث رکود اقتصادی شهرهای آبادان و خرمشهر خواهد شد و این به نفع کشور نیست. مدیر کل گمرک خرمشهر گفت: تا زمانی که "اروند" لایروبی نشود و مشکل تردد کشتیهای تجاری در این آبراهه حل نگردد اقتصاد منطقه احیا نخواهد شد.
" جاسم عالمی" افزود: لغو شدن 30 درصد معافیت گمرکی کالاهای ترانزیتی بر درآمد گمرک آبادان و خرمشهر تاثیر منفی زیادی خواهد گذاشت . م . ب 201/21/02
۰ نفر