۲۶ شهریور ۱۳۸۱، ۰:۰۱
کد خبر: 6819656
T T
۰ نفر
ساخت خطوط لوله انتقال نفت خام دریای خزر به مدیترانه فردا آغاز می شود # لندن ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/06/81 روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نوشت : پس از سالها بحث و مذاکره عملیات تعبیه خطوط لوله انتقال نفت خام از دریای خزر به مدیترانه از روز چهارشنبه ( فردا) آغاز می شود. این روزنامه در شماره روز سه شنبه خود ارزش این پروژه را سه میلیارد دلار برآورد کرد. به نوشته فایننشال تایمز ، قرار است مراسم افتتاح عملیات ساخت این پروژه با حضور روسای جمهور آذربایجان ، گرجستان و ترکیه در باکو انجام شود. نشریه چاپ لندن نوشت : دو سال قبل بسیاری از کارشناسان نفتی از اجرا و ساخت این پروژه ابراز تردید و شگفتی می کردند ولی تنها موردی که این پروژه را جدی تلقی می کرد حمایت دولت آمریکا از آن بود. فایننشال تایمز افزود: بر اساس این پروژه، خطوط لوله ای به طول 1760 کیلومتر از باکو به تفلیس و سپس بندر جیحان در ترکیه تا سال 2005 تعبیه خواهد شد. این خطوط لوله قرار است روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت خام استخراجی توسط شرکت نفت انگلیس " بی. پی P.B " را از حوزه آذری "چراغ ـ گونشیلی" منتقل نماید. فایننشال تایمز تعبیه این خطوط لوله را یک پروژه کاملا سیاسی و نه اقتصادی ارزیابی کرد و درباره علت چنین ارزیابی ای نوشت : زیرا نفت خام کافی در دریای خزر برای انتقال از طریق این خط لوله وجود ندارد ولی مقامات آمریکا با تاکید بر پتانسیل گوناگون انتقال نفت خام می گویند مسیر انتقال نفت خام به مدیترانه چه از لحاظ اقتصادی و چه از طریق محیط زیستی بهترین گزینه است. این نشریه به نقل از " بی. پی " نوشت که ذخائر حوزه نفتی " چراغ ـ گونشیلی " غنی و استخراج از آن نیز اقتصادی است. فایننشال تایمز نوشت : با این حال از نقطه نظر دیگران این تلاش نه چندان پوشیده برای بیرون نگه داشتن ایران و روسیه در بازی نفت خام در دریای خزر است. به نوشته این نشریه ، تهران تلاش زیادی در انجام معامله متقابل دریافت نفت خام در شمال کشور و تحویل معادل آن در جنوب کشور را کرده است و روسیه نیز برای انتقال بخشی از نفت خام استخراجی آذربایجان اعلام آمادگی کرده بود. فایننشال تایمز نوشت : ولی مقامات آمریکایی عدم تمایل به وابستگی زیاد به "ترانس نفت " شرکت انحصاری خطوط لوله روسیه را بطور خصوصی اعلام کرده اند. نشریه نکته مهم در این پروژه را تامین مالی اجرای آن دانست و نوشت : 30 درصد هزینه ساخت خطوط لوله توسط شرکتهای دارنده سهام در پروژه تامین می شود و 70 درصدنیز باید توسط بانک و نهادهای بین المللی تامین شود. روزنامه چاپ لندن به نقل از یکی از مقامات مطلع در امور پروژه بانکها بین المللی نوشت که آنها بدقت سرگرم بررسی جزئیات این پروژه هستند ، که از مناطق ریسک آمیز چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی عبور می کند. 345/9/127
۰ نفر