۱ تیر ۱۳۸۱، ۰:۰۱
کد خبر: 6810845
T T
۰ نفر
پارس جنوبی پایگاه اشتغالزایی و جهش صادرات غیرنفتی است (قسمت دوم و پایانی ) # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/04/81 به عقیده زنگنه کارهای عظیم انجام شده در طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی از سوی متخصصان داخلی باعث شکست و دفن تحریم های آمریکا علیه ایران شد. وزیر نفت در این خصوص، گفت: عزم و اراده متخصصان داخلی در سخت ترین فشارها و تهدیدهای آمریکا علیه ایران باعث شد تا این تهدیدها در حد حرف خنثی شود و در عمل تاثیری در پیشرفت کارها نداشته باشد. رییس مجلس شورای اسلامی می گوید: در انجام بخش عمده پروژه های عظیم نفت و گاز توسط متخصصان داخلی با وجود تحریم های شرکتهای بزرک نفتی کشورهای استکباری، عزم، اراده و جدیت متخصصان داخلی را برای ناکارآمدکردن تحریم ها کاملا مشهود ساخته است. مهدی کروبی می افزاید: اگرچه در اجرای پروژه های پارس جنوبی از متخصصان خارجی کمک گرفته شده، اما انجام بخش اعظم کارها به دست متخصصان داخلی پشتوانه خوبی برای آینده رو به رشد کشور در بهره برداری از منابع عظیم نفت و گاز است. مدیرعامل شرکت پتروپارس با توجه به پیشرفت مراحل مختلف پارس جنوبی معتقد است، در آینده ای نزدیک بزرگترین تمدن صنعتی کشور در منطقه عسلویه شکل خواهد گرفت. اکبر ترکان می گوید: با تکمیل مراحل توسعه پارس جنوبی در منطقه عسلویه یک زنجیره صنعتی از تولید گاز تا صنایع پایین دستی، صنایع انرژی برو ماشین -سازی در این منطقه ایجاد خواهد شد. وزیر کشور پس از بازدید اخیر خود از طرحهای پارس جنوبی، اظهار داشت: خدمات دولت در اجرای این طرح بسیار موفق آمیز بوده، اما متاسفانه چون بنا نبوده یانیست که مردم از کارکردهای دولت آگاه شوند، حتی بسیاری از مدیران کشور نیز از این اقدامات بی اطلاع هستند. وی با اشاره به کارهای انجام شده در منطقه پارس جنوبی به دست مخصصان داخلی، گفت: این مهم مایه مباهات و افتخار ملت ایران است. با توسعه مراحل میدان گازی پارس جنوبی ایجاد 60 هزار فرصت شغلی توسط واحدهای صنعتی، صنایع جنبی، پایین دستی و خدماتی تا 10 سال آینده پیش بینی شده که تحقق این امر، گامی موثر در کاهش بیکاری خواهد بود. علاوه براین، فعال شدن طرح میدان گازی پارس جنوبی باعث انتقال فناوری نوین صنعت نفت گاز و خودکفایی این بخش و زمینه ای برای توسعه صنایع وابسته و پایین دستی مانند صنایع پتروشیمی و دریایی است. هفته نامه اقتصادی مید چاپ لندن در این خصوص می نویسد: نباید از مشاهده صنعت قوی پتروشیمی در ایران تعجب کرد، زیرا وجود منابع عظیم گازی در این کشور که بیشتر آن در میادین پارس جنوبی قرار گرفته، زمینه لازم را برای گسترش این صنعت به خوبی فراهم آورده است. این نشریه بااشاره به برخی مشخصات مراحل مختلف توسعه میدان گازی پارس جنوبی و توسعه محصولات پتروشیمی در رابطه با این میدان افزوده که قرار است تا سال 2015 میلادی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران به 50 میلیون تن در سال برسد. ظرفیت تولید پتروشیمی ایران در پایان جنک ایران و عراق در سال 1988 میلادی 800 هزار تن در سال بود که اکنون به سالانه 14 میلیون تن رسیده است.
به دنبال سیاست انجام بخشی از طرحهای پارس جنوبی توسط شرکت های داخلی، برای اولین بار لوله گذاری دریایی به طول 105 کیلومتر و به قطر 80 سانتیمتر برای انتقال گاز و میعانات از چاههای حفاری شده پارس جنوبی به پالایشگاه عسلویه به یک شرکت داخلی واگذار شد. مسعود سلطان پور مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ایران، می گوید: برای مراحل یک تا 10 پارس جنوبی در هر مرحله به 105 کیلومتر لوله گذاری در عمق دریا نیاز است و برای هر یک از مراحل 11 تا 13 نیز می بایست 130 کیلومتر لوله گذاری در عمق دریا انجام شود. وی می افزاید: این امر علاوه بر سرعت بخشیدن به کار لوله گذاری طرحها، یکبار دیگر توان متخصصان داخلی را برای بهره برداری از منابع عظیم نفت به نمایش گذاشته و باعث شد تا انحصاراتی که در این زمینه بود، شکسته شود. به همین خاطر ساخت بزرگترین سکوی تولید گاز کشور به شرکت صدرا وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور واگذار شد. این سکوی تولید گاز به زودی در محل اجرای فاز یک حوزه گازی پارس جنوبی نصب خواهد شد. علی شکرخواب مدیر طرح مرحله یک پارس جنوبی، ساخت این سکو در کشور را گامی مهم در ملی کردن اجرای طرحهای بزرک نفت و گاز می داند. به گفته وی، این سکو 35 متر عرض، 36 متر طول، 75/32 متر ارتفاع و هفت هزار تن وزن دارد و در سه طبقه ساخته شده و قادر به تولید و پالایش گاز تا فشار 140 بار است. در این سکو یک هزار و 775 تن تجهیزات مکانیکی، 125 تن تجهیزات برقی، 363 تن انواع ابزار دقیق، 752 تن لوله و 10 تن تجهیزات ایمنی نصب شده است و وزن سازه های مهندسی و بدنه آن به بیش از سه هزار تن می رسد. به گفته اسدالله صالحی فروز مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس، برای ارتقای سطح دانش و تخصص نیروهای داخلی کشور انتقال فناوری در تمامی مراحل مد نظر قرار گرفته است و پیمانکاران خارجی ملزم به حداکثر استفاده ازتوان متخصصان ایرانی در اجرای پروژه های خود شده اند. اما نعمت الله علیرضایی نماینده مردم خمینی شهر و یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه مشکلات عمده طرح پارس جنوبی "ضعف بنیه مالی پیمانکاران است"، می گوید: به منظور حل این مشکل قرار است وزارت نفت از اعتبارات خود برای کمک به تامین مالی طرح پارس جنوبی استفاده کند.
وزیر نفت نیز در این خصوص می گوید: پایین بودن سطح فناوری باعث شده که در حد و اندازه خود نتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم، در حالی که ایران کشوری است که 90 سال در امر استخراج نفت سابقه دارد. وی می افزاید: به دلیل اینکه از فناوری بالا برای استخراج نفت استفاده نمی شود، بخش بزرگی از این ماده مهم در زیر زمین ازبین می رود. اما ترکان معقتد است، پیمانکاران ایرانی در خصوص فناوری و ظرفیت ساخت در کشور مشکلی ندارند، اما مشکل آنها در مدیریت پروژه است که زمان اجرای طرحها را به تاخیر می اندازد. با توجه به تمامی اظهارنظرها و شرایط موجود باید توجه داشت که با وجود محدودیت های اعمال شده بر کشور و به خصوص در صنایع نفت و گاز، کار احداث مراحل مختلف تاسیسات پارس جنوبی توسط شرکت های داخلی و خارجی شروع شده و دیگر نمی توان جلوی پیشرفت کار را با توجه به برداشت وطرحهای در دست احداث شریک دیگر این میدان، متوقف کرد. کارهای انجام شده دراین میدان و صنایع پایین دستی توسط شرکت های داخلی و فراگیری فناوری ها و پی گیری مستمر آنها در انجام طرحها، چشمگیر و قابل تقدیر است. در چنین شرایطی همه مسوولان و دست اندرکاران چه آنها که به طور مستقیم با صنایع نفت و گاز ارتباط دارند و چه آنها که در حاشیه کار قرار دارند می بایست دست در دست یکدیگر داده و به پیشبرد کارها در پارس جنوبی سرعت بیشتری بخشند. سود حاصل از بهره برداری طرحهای عظیم نفت و گاز به خصوص در پارس جنوبی با تزریق به اقتصادی ملی می تواند در عمران و آبادانی کشور نقش اساسی ایفا کند. انتظار می رود، برداشت گاز و میعانات از میدان پارس جنوبی به سرعت افزایش یابد تا ایران بتواند به سهم و حق خود از این حوزه دست یابد و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد کشور و زندگی مردم نمایان شود. اقتصادی. 1594/40/1
۰ نفر