۱۸ آبان ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 6788059
T T
۰ نفر
لرستان از لحاظ صادرات غیرنفتی جزو استان های ضعیف کشور است # خرم آباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/08/82 داخلی.اقتصادی.صادرات. برخی کارشناسان اقتصادی لرستان مـعتقدند: این استان از لحاظ صادرات غیرنفتی جزو استان های ضعیف و عقب مانده کشور محسوب می شود. آنان می گویند: باتوجه به شرایط اقلیمی، منابع بالقوه طبیعی و نعمت های خدادادی موجود درلرستان این استان می تواند به یکی ازقطب های توسعه اقتصادی کشور مبدل شود. یک صادرکننده خرم آبادی گفت:هم اکنون صادرکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه هستند به طوری که دربرخی موارد ضررهای اقتصادی زیادی به آنها وارد می شود.
"چمن نامداری" که حدود چهار سال است در زمینه تولید پوشاک فعالیت دارد افزود: سالانه یکصد هزار دست لباس به وسیله خیاطان مجرب تولید کرده و به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می کنم. وی، عمده مشکلات خود در امر صادرات را عدم کمک رسانی از سوی دولت عنوان کرد و اظهارداشت: درصورت کمک دولت به صادرکنندگان و پرداخت یارانه به طور منظم می توان این میزان صادرات را تا حدود بسیاری افزایش داد. یکی ازصادرکنندگان شهرستان بروجرد نیز دراین باره می گوید: استان لرستان از لحاظ داشتن امکانات موجود می تواند در زمینه صدور محصولات کشاورزی، دام و برخی اقلام صنعتی و معدنی و پوشاک حرفی برای گفتن داشته باشد. "محمدرضا معظمی گودرزی" افزود: هم اکنون در زمینه تولید انواع پارچه و پوشاک از جمله لباس های ورزشی فعالیت دارم و تولیدات خود را به کشورهای آسیای میانه و افغانستان صادر می کنم. وی افزود: متاسفانه پارسال به علت تاخیر در پرداخت یارانه صادراتی ارزش کاهای صادراتی به یک میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است. وی گفت: صادرکنندگان در لرستان با مشکلات فراوانی مواجه اند که ازآن جمله می توان به عدم همکاری لازم بانک ها با صادرکنندگان، نداشتن اتحادیه صادر کنندگان در لرستان و عدم وجود شرکت حمل ونقل بین المللی در این استان اشاره کرد. دبیرانجمن تخصصی سنک لرستان دراین زمینه می گوید:این انجمن سه سال است که تشکیل شده و اعزام مدیران به نمایشگاه های تخصصی سنک خارج از کشور، ایجاد کلاس های آموزشی و آشناکردن مدیران با بازارهای سنک خارجی از جمله اقدامات انجام شده در این انجمن است. "خداداد قیاسوند" که درزمینه صادرات سنک نیزفعالیت دارد افزود: حدود 11 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و سنک گوهره خرم آباد را به آسیای میانه صادر می کنم. وی اظهارداشت: با پیگیری انجام شده درارتباط با بازسازی واحدهای سنگبری درلرستان 20 میلیارد ریال به این امر اختصاص یافته که با این رقم 20 درصد از این واحدها امکان بازسازی را پیدا کرده اند. وی گفت: بااین اقدام واحدهای سنگبری کیفیت محصولات خود را بالابرده وامکان صادرات محصولات خود را به کشورهای حوزه خلیج و آسیای میانه پیدا کرده اند. وی، عدم وجود بازرگانان خبره درسطح لرستان را در زمینه صادرات سنک، عدم فرآوری مناسب سنک کپ به عنوان مواد اولیه مطلوب که لازمه انجام کار صادراتی است و نبود تشکل های بازرگانی و صادراتی را از جمله مشکلات در زمینه صادرات سنک در این استان ذکر کرد. رییس سازمان بازرگانی لرستان در گفت و گو با ایرنا افزود: در این استان برای صادرات قدم های چشمگیری برداشته نشده و سرمایه گذاری در مسیر تولید برای صادرات نبوده است. "بهمن عالی پور" افزود: برخی از عواملی که باعث عدم رونق صادرات در این استان شده به شرایط استان و عدم سرمایه گذاری تجارو صادرکنندگان برمی گردد. وی اظهار داشت: متاسفانه وضعیت صادرات لرستان در کشور قابل دفاع نیست و هم اکنون سرانه صادرات در این استان به ازای هر نفر هشت دلاراست و این در حالی است که در کشور این میزان به 80 دلار نیز می رسد. وی گفت: دراستان لرستان زیرساخت ها در زمینه صادرات ضعیف است و به همین دلیل این استان جزو هشت استان محروم کشور محسوب می شود. وی، ایجاد تشکل های صادراتی، ایجاد فرهنک صادراتی و آموزش صادرکنندگان و تولیدکنندگان را از جمله عوامل موثردر بهبود وضعیت صادرات استان برشمرد.
هم اکنون بیش از 60 نفر تجار و بازرگان در استان لرستان مشغول به فعالیت در امر صادرات هستند. رییس گمرک لرستان نیز در این زمینه گفت: صادرات کالا به خارج از کشور از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن بیش از 80 درصد کاهش داشته است. "کرم باستانی" افزود: تاکنون 566 هزار و 746 کیلوگرم کالاهای غیرنفتی شامل گرانول پلی آمید، سالامبور، الکل صنعتی، کاشی، پارچه، پوشاک و قطعات ریخته گری به کشورهای ترکیه، عراق، ایتالیا، تونس، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان از این استان صادر شده است. وی، کاهش ورود موقت کالاها و عدم صادرات آنها به کشورهای خارجی در این استان را از دلایل کاهش ارزش و وزن کالاهای صادراتی در استان عنوان کرد. وی اظهار داشت: این کالاهای صادراتی ازنظر ارزش دلاری نیز بیش از700 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است. وی اضافه کرد: ارزش دلاری این کالاها، 930 هزار و 876 دلار بوده است. ش . م 220/20/02 م . ا
۰ نفر