۲۴ خرداد ۱۳۸۲، ۰:۰۱
کد خبر: 6771910
T T
۰ نفر
کمیته اجرایی طرح ملی کنترل نقاط بحرانی پسته در یزد تشکیل شد # یزد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/03/82 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.پسته. مدیر زراعت و باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: امسال کمیته اجرایی طرح ملی ردیابی و کنترل نقاط بحرانی پسته در این استان تشکیل شد. " کاظم فرهمند" روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از تشکیل این کمیته را نظارت بر تولید پسته،کاهش درجه آلودگی و فراهم نمودن زمینه صدور پسته عنوان کرد. وی گفت: گذشته از سازمان جهاد کشاورزی، استانداری و مرکز بهداشت ،اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی یزد عضو این کمیته هستند. وی تولید پسته استان در سالجاری را خوب توصیف کرد اما گفت: پسته کاران منطقه به علت پایین بودن قیمت محصول و کاهش صادرات با مشکل رو به رواند. وی از آلودگی پسته بعنوان دیگر مشکلات فعالان بخش کشاورزی یاد کرد و گفت: برخی کشورهای خارجی خریدار پسته ایران مدعی آلوده بودن محصول هستند. وی در ادامه از واردشدن خسارت به پسته زارهای استان در حادثه توفان هشتم خرداد ماه سالجاری خبر داد و افزود: این امر موجب ریزش پسته های نارس شد.
وی به میزان خسارت وارد شده اشاره ای نکرد. وزش باد با سرعت 95 کیلومتر در ساعت همراه با توفان شن شهرها ، بخشها و روستاهای دشت یزد- اردکان را به مدت دو ساعت از ساعت 30:18 در نوردید. این توفان بیش از160میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.
فرهمند سطح زیر کشت پسته استان یزد را 33 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: از این رقم بیش از 20 هزار هکتار آن بارور می باشد. وی ارقام پسته منطقه راکله قوچی، اوحدی، اکبری، احمدآقایی و رقمهای محلی ذکر کرد و گفت: مناطق عمده کشت پسته استان در شهرستان های مهریز ، خاتم، ابرکوه، تفت و میبد واقع است. مدیر زراعت و باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد اقلیم منطقه برای توسعه کشت زارهای پسته را ، مناسب دانست و گفت : یزد ، پس از کرمان دومین استان تولیدکننده پسته کشور می باشد. ا.ج/130/12م ا/01
۰ نفر