۲۳ آذر ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6750392
T T
۰ نفر

مجتمع بزرک گل و گیاه پایتخت حامی می خواهد

۲۳ آذر ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6750392
مجتمع بزرک گل و گیاه پایتخت حامی می خواهد # تهران بزرک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/09/83 داخلی.اقتصادی.بازار.گل وگیاه. " مجتمع بزرک تولیدکنندگان گل و گیاه تهران " که به عنوان بزرگترین و تنها بازار گل و گیاه کشور مطرح است، در مسیر افزایش کیفی محصول و حضور فعال در بازار صادرات جهانی گل، به حمایت و پشتیبانی دولت نیازمند است. این مجتمع درسال های اخیر موفق به کسب مقام نخست درتولید گل های مریم و گلایل شد و هم اکنون نیز عنوان مقام هفتم جهان را درزمینه تولید بیش از 30 نوع گل و گیاه به خود اختصاص داده است. با وجود توانمندیهای مختلفی که در این بازار وجود دارد و برخی از آنها نیز به نتیجه رسیده است ; اما تاکنون نه تنهااز سوی مسئولان مربوطه بلکه سوی هیچ ارگانی حمایت نشده است. متولیان صنعت گل و گیاه بامشاهده این بازار بزرک درشرق تهران واقع در بزرگراه امام رضا(ع)، پی به توانمندیهایی آن خواهند برد ; اما گویا به دلیل واقع شدن آن در یک منطقه نه چندان مطرح، تولیدکنندگان گل و گیاه این مجتمع همچنان بدون حمایت باقی بمانند. باتوجه به توانمندی هایی که در این صنعت وجود دارد در صورت حمایت از آن به راحتی می توان برای بسیاری افراد به خصوص فارغالتحصیلان کشاورزی که سالهاست با مشکل اشتغال مواجه اند، فرصت شغلی فراهم کرد. سیر تحول صنعت گل و گیاه ابتدا از باغچه های کوچک منازل آغاز شد و رفته رفته در مزارع کشاورزی توسعه پیدا کرد تا اینکه امروز به جایی رسیده است که این صنعت دربرخی از کشورهای جهان که زمینه لازم را برای تولید گل و گیاه دارند از جمله کشورهای هلند، هندوستان، ترکیه و حتی برخی کشورهای عربی به عنوان یک قطب اقتصادی مطرح شده است. ایران نیز به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، استعدادها و توانمندی های طبیعی آن، در زمره بهترین مناطق برای توسعه صنعت مذکور است. اندکی توجه کارشناسانه به این بخش از تولیدات کشاورزی از سوی مسئولان ذیربط این امید را دل فعالان تولید گل و گیاه زنده می کند تا بتوانند با توجه به توانمندی های بالقوه موجود دراین صنعت پر سود ، زمینه توسعه و گسترش آنرا در کشور فراهم کنند. در این صورت می توان با توجه به ظرفیت بالا و گستردگی صنعت گل و گیاه در سطح کشور زمینه جذب واشتغالزایی درزمینه های مختلف برای افراد جامعه فراهم کرد. رئیس و عضو هیئت مدیره مجتمع بزرک تولیدکنندگان گل و گیاه بازار امام رضا(ع) در گفتگو باخبرنگار ایرنا مرکز استان تهران اظهار داشت: این مجتمع بایک هزار و پنج عضو رسمی با سه هزارو 500 سهم، بیش از 95 درصد گل و گیاه کل کشور را تولید می کند. بهروزسلطان محمدی افزود: درزمان حاضر بازار گل و گیاه امام رضا(ع) تنها و بزرگترین بازار گل و گیاه در کشور است که با وجود اشتغالزایی برای 30 هزار نفر، در صورت رفع نارسایها، بستر لازم برای جذب و اشتغالزایی بیش از 60 هزار نفر را دارد. وی وسعت این بازار را 76 هزار متر مربع ذکر کرد و گفت: این بازار که 12 سال از عمر آن می گذرد باسرمایه تولیدکنندگان خریداری و تجهیز شده است.
مدیر مجتع تولیدکنندگان بازار امام رضا(ع) تعداد غرفه های عرضه گل و گیاه از سوی تولیدکنندگان دراین بازار را 570 غرفه ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه این بازار تنها بازار تامین کننده جایگاه عرضه، صادرات و فروش محصولات گل و گیاه کشور است، تعداد غرفه های آن باید تا850 غرفه توسعه یابد.
سلطان محمدی اضافه کرد: این بازار تنها بازاراست که تمام تولید کنندگان گل و گیاه از سراسر کشور از جمله شهرهایی که قطب تولید گل و گیاه هستند (پاکدشت، بندر عباس،دزفول، میناب،آبسر،دماوند، ورامین، کرج ) برای عرضه و فروش محصولاتشان به آن مراجعه می کنند. وی با بیان اینکه روزانه حدود پنج میلیون از انواع گل های شاخه بریده و انواع گل و گیاه از تمام نقاط کشور به این بازار عرضه می شود، افزود: به دلیل مشکلات صادراتی در صنعت گل و گیاه کشور و نبود مشتری داخلی، بیش از نیمی از گلهای عرضه شده یا به قیمت بسیار پایین فروخته می شود یا دور ریز است. سلطان محمدی در ادامه به درآمد صنعت گل و گیاه جهان اشاره کرد و گفت: درحالی که درآمد جهانی گل و گیاه در جهان به حدود 60 میلیارد دلار در سال رسیده است، به علت مشکلات صادراتی و کیفیتی، ایران از این بازار تنها یک میلیون و 500 هزار دلار را به خود اختصاص داده است. وی صادرات جهانی دراین صنعت را تابع امکانات مدرن وآموزشهای علمی دانست و گفت : امروزه در دنیا بحث صادرات سنتی جایی ندارد در حالی که متاسفانه ما هنوز از این شیوه برای صادرات بهره می بریم. وی مشکلات صادرات فعلی این بازار را در زمینه حمل و نقل ، بسته بندی و امور گمرکی و اتلاف وقت در چرخه اداری عنوان کرد. سلطان محمدی تصریحکرد: مشکلات بسته بندی و حمل و نقل در صادرات گل و گیاه به دلیل عمر کوتاه و حساسیت گل موضوع بسیار مهمی است که درزمان حاضر این امر برای صادرکننده ایرانی به یک معضل تبدیل شده است. سلطان محمدی مشکلات تهیه کود، سم و گرانی پلاستیک در زمان مورد نیاز را از جمله مشکلات اساسی تولیدکنندگان گل و گیاه ذکر کرد و گفت: این نکته که تولیدکنندگان با روشهای علمی آشنایی کافی ندارند تاثیرات فراوانی روی کیفیت و نوع محصول مورد نیاز بازار دارد. تهرام/ک/2328/683
۰ نفر