۱۶ آذر ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6749673
T T
۰ نفر
برنامه های هفته پژوهش مرکز پژوهش های شهری و روستایی تشریح شد # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/09/83 داخلی.اجتماعی.سازمان.شهرداریها. رئیس مرکز پژوهشهای شهری و روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در آستانه هفته پژوهش، برنامه های این مرکز را تشریح کرد. "علی نوذرپور" در گفت و گو با خبرنگاران گفت که در طول برگزاری هفته پژوهش در این مرکز، 11 پانل برای معرفی 24 پروژه مطالعاتی برپا خواهد شد.
وی، در همین رابطه افزود که مهمترین این پروژه ها "طراحی شبکه آب رسانی فضای سبزشهری" در 44 شهر کشور است. نوذرپور، گفت: این پروژه از ابتدای برنامه سوم توسعه با هدف جداسازی آب شرب از آب خام آغاز شد و تاکنون 44 شهردر ضمن این پروژه مطالعه شده و مطالعات بر روی شبکه آب رسانی 34 شهر جدید نیز شروع شده است. نوذرپور افزود: "تدوین ضوابط جدول سازی و جدول گذاری "،"تدوین نظام فنی و اجرایی شهرداریهای کشور"، "بررسی قانون شهرداری و تدوین قانون جامع حمل و نقل ترافیک" از جمله این پروژه های مطالعاتی هستند. وی، با ذکر این مطلب که سالانه بر اثر حریق، 450 میلیارد ریال خسارت مالی به کشور وارد می شود و 1400 نفر در شهرها کشته می شوند، گفت: چون نیمی از این حوادث، به واسطه عدم آگاهی شهروندان رخ می دهد در همین ارتباط پروژه مطالعاتی" بررسی حوادث شهری ناشی از آتش سوزی و ارائه طرح جامع آموزش و مقابله باآتش سوزی" انجام شده که در پانلی با عنوان "زیر ساختها" معرفی خواهد شد. این مسوول، افزود: "تهیه برنامه جامع آموزش ترافیک به شهروندان"، "الگوهای تجویزی مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها" و "سیاست گذاری ، برنامه ریزی و تدوین برنامه اجرایی نظام مدیریت شهری در ایران" از جمله این پروژه های مطالعاتی است. نوذرپور با اشاره به مفاد ماده 36 قانون برنامه سوم توسعه مبنی بر واگذاری وظایف تصدی گری به شهرداریها گفت: در این ارتباط پروژه ای با نام "امکان سنجی واگذاری وظایف جدید به شهرداریها" انجام شده که در قالب برنامه ای با نام" مدیریت شهری" ارائه خواهد شد. وی، افزود: در زمینه حمل و نقل و ترافیک دو پروژه "ضوابط مکان یابی ایستگاه های اتوبوس درون شهری و الگوهای طراحی آن در کشور" و "شیوه های افزایش کارایی سیستم اتوبوسرانی شهری" معرفی خواهند شد. نوذرپور خاطرنشان کرد که پروژه مطالعاتی دیگر این برنامه "کاربرد روشهای جدید GIS در برنامه ریزی شهری و منطقه ای" است. وی گفت: در مبحث "ایمنی شهرها در مقابل حریق" نیز سه پروژه به نامهای "تدوین مدل و ضوابط مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی"، "تهیه نقشه های تیپ ایستگاه های آتش نشانی" و "بهینه سازی وظایف، تشکیلات و تجهیزات ایمنی" معرفی خواهند شد. نوذرپورگفت: "طراحی سیستم سنجش بهره وری در شهرداریهای کشور" و "تدوین راهکارهای خصوصی سازی خدمات شهری" عنوان پروژه های "خدمات شهری، بهره وری و خصوصی سازی " است. وی، افزود: درباره پسماندهانیز چهار پروژه مطالعاتی معرفی خواهند شد.
"مرکز پژوهشهای شهری و روستایی" سازمان شهرداریها و و دهیاریهای کشور اواخر سال 1368 در حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور برای پاسخگویی به نیازهای مطالعاتی و پژوهشی شهرداریها ایجاد شد. این مرکز درسال 73 به "مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری" تغییر نام یافت و از سال 80 تاکنون نیز به عنوان زیر مجموعه سازمان شهرداریها با نام "مرکز پژوهشهای شهری و روستایی" به فعالیت خود ادامه می دهد. اجتمام./1922/1805
۰ نفر