۲۷ مهر ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 6743107
T T
۰ نفر
کارگران کشتی سازی اسپانیا خشونتهای خیابانی را از سرگرفتند # مادرید، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/07/83 کارگران صنعت کشتی سازی اسپانیا در اعتراض به تصمیم دولت برای خصوصی سازی شرکتهای وابسته و عدم دستیابی به خواسته هایشان، خشونتهای خیابانی خود را از سرگرفتند. براساس گزارشهای منتشره، پس از وقفه دو هفته ای برای انجام مذاکرات میان سندیکاهای کارگری، انجمن دولتی کارفرمایان صنعتی اسپانیا و کمیسیون اروپا، کارگران کشتی سازی در شمال و جنوب اسپانیا از روز دوشنبه دور جدیدی از ایجاد موانع در جاده ها و آتش زدن لاستیکها را آغاز کرده اند. این امر پس از آن روی می دهد که آنان متقاعد شده اند که امکان ادامه کار همه آنان با وضعیت کنونی و طرح دولت وجود ندارد. کارگران شرکت کشتی سازی "ایسار" در بخش سستائو در ایالت باسک واقع در شمال اسپانیا اولین گروهی بودند که صبح دوشنبه با به آتش کشیدن لاستیک و چوب، جاده ها و خطوط آهن منطقه را مسدود کردند. به گزارش منابع خبری، کارگران یادشده صبح روز دوشنبه با بیرون کشیدن خودروهایی که در قبرستان اتومبیل در نزدیکی محل کار آنان قرار داشت، آنها را به آتش کشیدند و مانع تردد وسایل نقلیه در دو جاده شدند. آنان همچنین خطوط راه آهن را با ایجاد سدهای آتش بستند و مانع عبور قطارهای مسافری و باری به بندر بیلبائو شدند. در همین حال، گزارش می رسد که کارگران ایسار در جنوب اسپانیا نیز دست به شورش و درگیری زده اند. براساس گزارشهای منتشره، پس از آنکه ماموران انتظامی جهت جلوگیری از آشوب، اتوبوسهای کارگران شرکت کشتی سازی ایسار را در خلیج کادیس واقع در جنوب اسپانیا همراهی کردند، کارگران به محض پیاده شدن با ایجاد موانع در مقابل کارخانه کشتی سازی ، با ماموران امنیتی به درگیری و زد و خورد پرداختند. از شمار تلفات مادی و انسانی این حوادث تاکنون خبر دقیقی منتشر نشده، اما گفته می شود کسی در این اعتراضات کشته نشده است. در همین راستا، "فرانسیسکو فرناندز لوکاس" رییس کمیته سندیکایی کارگران ایسار در "سان فرناندو" در جنوب اسپانیا، اسکورت کردن اتوبوسهای حامل کارگران توسط نیروهای انتظامی را عملی تحریک آمیز از سوی دولت خواند. وی گفت: چنین اقداماتی فضایی برای گفتگو و مذاکره ایجاد نخواهد کرد. لوکاس همچنین هشدار داد تا زمانی که قراردادهای نظامی در اختیار شرکت آنها قرار نگیرد، کارگران آرام نخواهند ماند. براساس طرح دولت، شرکت کشتی سازی ایسار که دارای شعب متعدد در نقاط مختلف اسپانیا است، علاوه بر خصوصی سازی، شرکتهای خود را به دو دسته نظامی و غیرنظامی تبدیل می کند. کارگران معتقدند به این ترتیب، شرکتهای کشتی سازی واگذارشده به بخش خصوصی برای ساخت کشتی های غیرنظامی، چاره ای جز تعطیلی و ورشکستگی ندارند زیرا عمده درآمد ایسار از محل تولید کشتی ها و ناوهای جنگی برای کشورهای خارجی تامین می شود. درپی تشدید بحران، دولت اعلام کرده است ادامه فعالیت این شرکتها و ورود سرمایه خصوصی را به میزان بیش از 50 درصد در شرکتهایی که قرارداد غیرنظامی منعقد سازند، تعهد می کند. در این راستا، "انریکه مارتینز روبلس" رییس انجمن دولتی کارفرمایان صنعتی اسپانیا هزینه اجرای ساختار جدید شرکتهای کشتی سازی را یک میلیارد و 900 میلیون یورو تخمین زده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز ایسار را مجبور به بازپرداخت وامی تقریبا به همین مبلغ به دلیل عدم رعایت مصوبات مربوطه کرده است. در چنین شرایطی، کارگران نگران از شغل و آتیه خود، همچنان به خشونت در اسپانیا ادامه می دهند. اروپام/350/2230/1387/405/شبک/
۰ نفر