۸ مهر ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 6649357
T T
۰ نفر
جمیلی: بیشترین عامل گرانی مربوط به شبکه توزیع است # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/07/85 داخلی.اقتصادی.بازرگانی.گرانی.جمیلی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اعتقاد دارد: یکی از بیشترین هزینه هایی که اقتصاد کشور در بخش گرانی متحمل می شود، مربوط به شبکه توزیع است. "ابراهیم جمیلی"، روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: تا زمانی که ساختار کنونی شبکه توزیع سامان پیدا نکند، نمی توان انتظار داشت طرح هایی همچون "طرح ضیافت" موفق عمل کند. وی تصریح کرد: در حالی که در دنیا برای هر 250 خانوار یک فروشگاه زنجیره ای فعال است اما در ایران برای هر 30 خانوار یک مغازه وجود دارد که این امر سبب رشد بیش از پیش قیمت تمام شده کالا و گرانی می شود. این فعال بخش خصوصی، با بیان اینکه همه روزه به تعداد فروشگاههای کشور افزوده می شود، گفت: بسیاری از این مغازه ها ابتدا بدون پروانه هستند و سپس برخی از آنها به ثبت می رسند. جمیلی گفت: تعداد زیاد فروشگاهها در ایران باعث شده تا آنها از درآمد کمتری برخوردار شوند و به تبع آن برخی از آنها بر قیمت کالا بیافزایند و اجناس با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده برسد. وی با بیان اینکه هم اکنون فروشگاههای زنجیره ای در کشور کمترین نقش را در شبکه توزیع برعهده دارند، افزود: اگر با اجرای سیاست مناسب در ایجاد فروشگاههای زنجیره ای مردم را به خرید از این نوع فروشگاهها عادت دهیم به طور قطع موفق خواهیم بود. رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن زنجان، با اشاره به طرح ضیافت، اظهار داشت: طرح ضیافت از طرحهای خوب است و نباید انتظار داشت در سال نخست نتیجه دهد. جمیلی افزود: با توجه به سال نخست اجرای این طرح مشکلات بسیاری بر سرراه پدیدار شد اما به طور قطع درسالهای بعد اجرای آن موفقیت آمیز خواهد بود. عضو اتاق ایران، مشارکت اصناف در اجرای طرح ضیافت را یکی از امتیازات آن برشمرد و گفت: با استفاده از امکانات بخش خصوصی و دولتی درسالهای بعد باید در جهت تقویت اجرای این طرح گام برداشت. به گفته وی، ناآشنا بودن اصناف و مردم با طرح ضیافت را یکی از عوامل عدم موفقیت آن شده است. جمیلی افزود: باید ابتدا زمینه اجرای این طرح در سراسر کشور فراهم می- شد زیرا که اگر قرار بود طرح ضیافت فقط در سطح و استان تهران اجرا شود گرانی بر سایر نقاط کشور سایه می افکند. وی همچنین از نگاه بخشی برای رفع مشکلات گرانی و توزیع انتقاد کرد و گفت: این نوع برنامه ریزی نه تنها از مشکلات بازار نمی کاهد بلکه موجب افزایش قیمتها هم خواهد شد. جمیلی گفت: در حالی نهایت تلاش خود را برای کنترل عرضه مواد غذایی درماه مبارک رمضان داریم که از دیگر سو سایر شاخصها نظیر مسکن و حمل ونقل رشد می یابد که این مسائل در بلندمدت تاثیر منفی خود را بر روی قیمت سایر کالاها خواهد گذاشت. به گفته این فعال بخش خصوصی، برای کنترل گرانی و تورم باید با مشارکت تمام بخشهای دست اندرکار در عرصه اقتصاد برنامه ای منسجم تدوین شود. وی در پایان با بیان اینکه قیمت کالاهای اساسی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته، افزود: نباید انتظار داشت با برنامه ریزیهای کوتاه مدت مشکل گرانی حل شود. اقتصام / 1601 / 1558 /
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد