۱۸ دی ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6617797
T T
۰ نفر
سارکوزی برحق کشورهای درحال توسعه در برخورداری ازانرژی هسته ای تاکید کرد ......................................................................
پاریس، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/10/86 خارجی.سیاسی.فرانسه.هسته ای.
نیکلا سارکوزی درنخستین دیدار خود با روزنامه نگاران در سال جدید میلادی، بار دیگر بر حق کشورهای در حال توسعه در برخورداری از انرژی هسته ای تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس جمهوری فرانسه امروز در جمع بیش از 300 خبرنگار همچنین از آمادگی فرانسه برای فروش فن آوری هسته ای به کشورهای عرب و در حال توسعه سخن گفت.
سارکوزی گفت: "کشورهای در حال توسعه برای استفاده از انرژی هسته ای راهی جز دریافت کمک از کشورهای دارنده این فن آوری ندارند و ما به توان کشورهای عربی در مدیریت زباله اتمی شان اعتماد داریم و آنها قادر هستند از مراکز اتمی خود در برابر حمله های احتمالی دفاع کنند. بنابراین باید درب ـ های استفاده از این انرژی را به روی آنان گشود. البته برای فرانسه نیز مهم است که این کشورها فرانسه را برای این کار انتخاب کنند." وی افزود: "مشکل بزرگ جامعه جهانی برخورد شرق و غرب است و چنانچه به این کشورها توضیح دهید که حق استفاده از انرژی صلح آمیز را ندارید در واقع بهانه خوبی به ایران داده اید." رئیس جمهوری فرانسه پیشتر آمادگی کشورش در همکاری هسته ای با مصر را اعلام کرده بود و قرارداد هسته ای با لیبی نیز امضا کرده است.
کارشناسان، بازار انرژی اتمی را در قرن 21 یکی از سودآورترین بازارها می دانند و فرانسه قصد دارد نه تنها سهم بیشتری از این بازار نصیب خود کند بلکه واردات سنگ اورانیوم مصرف خود را نیز از برخی کشورهای جویای این فن آوری تامین نماید.
فرانسه ببش از 70 درصد برق خود را از انرژی هسته ای به دست می آورد و بیش از 60 درصد سنگ اورانیوم مصرفی خود را از نیجر وارد می کند.
شبد**اروپام 1456**271**2092** شماره 151 ساعت 21:57 تمام
۰ نفر