۱۷ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6613738
T T
۰ نفر
یک کارشناس باغبانی: فرآیند تولید،برداشت وعرضه زعفران نیازمنداصلاح است ......................................................................
کرج، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/09/86 داخلی.اقتصادی.همایش.زعفران.
کارشناس علوم باغبانی و گیاهان دارویی گفت: اگر فرآیند تولید، برداشت و عرضه زعفران در کشور اصلاح نشود از دست دادن بازار جهانی این طلای سرخ اجتناب ناپذیر است.
به گزارش ایرنا، "حسن قربانی قوژدی" روز شنبه در همایش " فناوری تولید زعفران در ایران" در کرج افزود: با وجود اینکه طبق اسناد تاریخی منشا تولید زعفران ایران بوده و بازار جهانی این محصول نیز در اختیار کشورمان است اما طی سالهای اخیر افغانستان و چین به رقبای جدی ایران در بازارهای جهانی بدل شده اند.
به گفته وی، براساس اسناد مستند علمی جدید یافت شده، منشا زعفران دامنه کوههای الوند ایران بوده است هرچند که اکنون 98 درصد زعفران در استانهای سه گانه خراسان و بقیه نیز در استانهای فارس، یزد و به تازگی استانهای شمالغربی و مرکزی تولید می شود.
وی افزود: مشکلات موجود در بسته بندی زعفران وآلودگی به میکروارگانیسمها بخاطر روشهای سنتی برداشت و خشک کردن زعفران موجب شده تا کشورهای دیگر از جمله افغانستان به تولید این محصول روی آورده و قرار است زعفران به جای خشخاش در این کشور کشت شود.
وی، نبود هماهنگی بین تولید، بازاریابی و خرید تضمینی و همچنین تقلب در تولید زعفران مانند اضافه کردن گلرنگ، گلبرگ همیشه بهار، ماهیچه گوشت گاو و شتر و ... را از دیگر مشکلات موجود در تولید زعفران ایران برشمرد.
قربانی افزود: زعفران علاوه بر داشتن خواص خوراکی، دارای کاربردهای دیگر نظیر کاربرد در طب سنتی و داشتن خواص دارویی از جمله آرام بخشی و ضدسرطان بودن، است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شاهد باتاکید بر اهمیت برداشت به موقع زعفران در حفظ کیفیت این محصول، تصریح کرد: اکنون در ایران بطور متوسط چهارکیلو و 700 گرم محصول زعفران در هر هکتار برداشت می شود.
قربانی، انجام مطالعات اقلیمی و تعیین مناطق مناسب کشت زعفران، گسترش کشت، توجه بیشتر به شناخت جایگاه زعفران و شناسنامه دارکردن آن، بکارگیری مکانیزاسیون، افزایش عملکرد بارعایت روشهای به زراعی و توجه به ویژگیهای ژنتیکی و رعایت آن در روشهای جدید تکثیر را ازراههای بهبود تولید زعفران در ایران دانست.
وی خاطرنشان کرد: بازنگری و تطبیق استانداردهای فعلی زراعی کشور با استانداردهای نوین جهانی و روی آوردن به تولید فرآورده های دیگر از زعفران که به مراتب ارزش افزوده بیشتری عاید کشور می کند، نیز می تواند رونق هرچه بیشتر وصادرات این محصول را در پی داشته باشد.
دراین همایش یک روزه که به همت انجمن علمی دانشجویی گروه باغبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در سالن عدل این دانشگاه در کرج برگزار شد، بیش از 200 نفر از دانشجویان، استادان، محققان و کارشناسان علوم باغبانی و زراعی حضور داشتند. ک/3 7419/561/ 1645 شماره 028 ساعت 11:37 تمام
۰ نفر