۳ آذر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6612078
T T
۰ نفر
پس از چهار ماه وقفه، بازارچه مرزی چذابه در غرب خوزستان بازگشایی شد ...................................................................
اهواز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/09/86 داخلی.اقتصادی.
همزمان با گرامیداشت هفته بسیج و فرارسیدن هفتم آذر سالروز فتح بستان بازارچه مرزی چذابه پس از چهارماه وقفه شنبه بازگشایی شد.
بخشدار بستان شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با بازگشایی این بازارچه فعالیت اقتصادی و بازرگانی در زمینه صادرات کالا به استان میسان عراق از سرگرفته شد.
"سید نورالدین آل مهدی" گفت: با شروع مجدد فعالیت اقتصادی این بازارچه زمینه اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 300 تا 500 نفرازبیکاران منطقه فراهم شده است.
وی دلیل تعطیلی این بازارچه را نبود امکانات در بازارچه مرزی عراق، نامناسب بودن جاده ارتباطی استان میسان عراق به بازارچه و همچنین نبود بارانداز در این بازارچه مرزی اعلام کرد.
وی اضافه کرد: برای احداث بارانداز بازارچه مرزی، محوطه سازی ، روشنایی بازارچه و احداث سرویس های بهداشتی نزدیک به ده میلیارد ریال اختصاص داده شده که ازاین مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون ریال جذب شده که انتظار می رود مسوولان مربوطه در تامین بقیه اعتبارات اهتمام کنند.
بخشدار بستان بااشاره به فعالیت مجدد بازارچه مرزی چذابه اظهارامیدواری کرد که این مساله بتواند تحول خوبی در اقتصاد منطقه و حل مشکل بیکاری داشته باشد.
آل مهدی گفت:هم اکنون نرخ بیکاری در بخش بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان که بیشتر مردم آن کشاورز و دامدار هستند، 13 درصد است.
وی افزود: هم اکنون در بستان با جمعیت 12 هزار نفری 30 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که از این مقدار زمین بخش وسیعی مورد استفاده کشاورزان قرار گرفته است.
آل مهدی اضافه کرد: بازگشایی مجدد بازارچه مرزی چذابه باعث خوشحالی مردم بخصوص مردم بستان شده زیرا با توجه به توسعه بازارچه زمینه اشتغال غیر مستقیم از طریق ایجاد فروشگاه برای ارایه خدمات، فراهم شده است.
وی گفت:تاکنون تعدادی از جوانان واجد شرایط طی روزهای گذشته و امروز با مراجعه به بخشداری آمادگی خودرابرای راه اندازی این گونه فروشگاه ها اعلام کردند.
گفتنی است بازارچه مرزی چذابه دومین بازارچه مرزی خوزستان پس از شلمچه و چهارمین بازارچه مرزی کشوراست.
این بازارچه در 16 فروردین 85 با صدور 70 تن کالا مبادلات تجاری خود را آغاز و در 12 اردیبهشت ماه همان سال با حضور وزیرکشور بطور رسمی گشایش یافت.
این بازارچه در 28 کیلومتری جنوب غربی بستان از توابع دشت آزادگان واقع است و با استان میسان عراق هم مرزاست.
فاز نخست این بازارچه 18 هکتار وسعت دارد که شش هکتار آن بارانداز است و 12 هکتار دیگر آن سایت اداری، خدمات و پایانه آن است.
طرح توسعه کامل این بازارچه در زمینی به وسعت 65 هکتار پیش بینی شده است.
بازارچه مرزی چذابه به دلیل برخی مشکلات از تیرماه امسال تعطیل شد.ک/3 7155/640 شماره 077 ساعت 14:02 تمام
۰ نفر