۲۵ آبان ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6611058
T T
۰ نفر
بیست و سومین اجلاس وزیران "کمسک" در استانبول شروع شد ....................................................
استانبول، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/08/86 خارجی.ترکیه.اقتصادی.ایران.کمسک.
بیست و سومین دوره اجلاس وزیران کمیته دایمی همکاری های اقتصادی و تجاری سازمان کنفرانس اسلامی (کمسک ) روز جمعه با سخنان "عبدالله گل" رییس جمهوری ترکیه و رییس دائمی کمسک در استانبول شروع به کار کرد.
ریاست دائمی کمسک را روسای جمهوری ترکیه به عهده دارند و بعد از انتخاب عبدالله گل به عنوان یازدهمین رییس جمهوری ترکیه، این اولین باریست که ریاست کمسک را در محل دائمی آن در استانبول به عهده می گیرد.
اجلاس کمسک در سطح وزیران اقتصاد و دارایی و بازرگانی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در هتل مرمره استانبول و تحت تدابیر شدید امنیتی پس از تلاوت آیاتی از کلام اللله مجید شروع شد.
اجلاس کارشناسان ارشد کمسک روز چهارشنبه شروع شده بود که روز گذشته به کارخود خاتمه یافت.
اجلاس وزیران نیز تا فردا ادامه دارد.
رییس جمهوری ترکیه قرار است بعد از مراسم افتتاح بطور جداگانه با روسای هیات های شرکت کننده در اجلاس کمسک گفتگو کند.
ترکیه با هیات بلند پایه ای به ریاست پروفسور "ناظم اکرن" معاون نخست وزیر و وزیر هماهنگ کننده سیاست های اقتصادی و "کرشاد توزمن" وزیر بازرگانی خارجی در اجلاس کمسک شرکت کرده است.
عبدالله گل با نام خدا (بسم الله الرحمن الرحیم ) سخنان خود را آغاز کرد و گفت از این که برای اولین بار در اجلاس کمسک به عنوان رییس کمسک شرکت می کند، خرسند است و به هیات ها خوش آمد می گوید.
او با تشکر از روسای جمهوری قبلی ترکیه که ریاست کمسک را به عهده داشته اند، گفت: "دنیای اسلام اکنون بیش از هر زمان دیگری با فرصت ها و تهدیدهای متعددی روبه روست و شدیدا به همبستگی و همکاری احتیاج دارد." او تاکید کرد بدون شک این همبستگی و همکاری به یک فضای با ثبات اقتصادی و سیاسی و اعتماد متقابل نیاز دارد تا تحقق یابد.
رییس جمهوری ترکیه افزود: "کمسک در فعالیت 23 ساله خود برای تحقق این هدف و به نتیجه رساندن اهداف محول شده، نقش مهمی ایفا کرده و یک نوع درک مشترک برای همکاری اقتصادی و تجاری بین کشورهای اسلامی ایجاد کرده است." او با اشاره به این که در دنیای امروزی نقش بخش دولتی در فعالیت های اقتصادی رو به افول گذاشته است، گفت: "این تمایل، در همکاری های چند جانبه منعکس شده است." گل گفت: "در رویکرد جدید اقتصادی، دولت ها به جای اجرای مستقیم پروژه ها، برای رفع موانع فنی بر سر راه سرمایه گذاری و بازرگانی و به سازی زیرساخت حقوقی برای توسعه فعالیت های بخش خصوصی فعالیت می کنند.
بیست و سومین دوره اجلاس کمیته دایمی همکاری های اقتصادی و تجاری سازمان کنفرانس اسلامی (کمسک ) در سطح کارشناسان ارشد کشورهای عضو کمیته و سازمان کنفرانس اسلامی روز چهارشنبه در استانبول شروع به کار کرد و روز گذشته به کار خود پایان داد.
کمسک که در سال سال 1984 میلادی تاسیس شد، وظیفه توسعه روابط و همکاری ها و ایجاد هماهنگی های لازم در زمینه اقتصادی و تجاری بین کشورهای اسلامی را عهده دار است. مرکز کمسک در استانبول است و ریاست آن را رییس جمهوری ترکیه به عهده دارد.
57 کشور سازمان کنفرانس اسلامی عضو کمسک هستند و پنج کشور هم موقعیت "عضو ناظر" را دارند.
در ترکیه فعالیت کمسک را سازمان طرح و برنامه ریزی دولتی ترکیه سازماندهی می کند.
از جمهوری اسلامی ایران نیز هیاتی به ریاست "محمد هادی زاهدی وفا" معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی شرکت کرده است.
جمهوری اسلامی ایران در بیست و دومین اجلاس کمسک که اواخر آبان ماه سال گذشته در استانبول برگزار شد، با هیاتی به ریاست "داود دانش جعفری" وزیر امور اقتصادی و دارایی شرکت کرده بود.
انتظار می رود در جریان اجلاس کمسک، قرارداد مربوط به قواعد مبدا در چارچوب قرارداد برقراری نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای اسلامی (تی.پی.اس - او.آی.سی.) نیز به امضای وزرای بازرگانی کشورهای شرکت کننده برسد.
در اجلاس کمسک همچنین اتخاذ تصمیمات مهمی در مورد تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری بین کشورهای اسلامی پیش بینی می شود.
در این چارچوب تحولات در اقتصاد جهانی، وضعیت اقتصادی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، بررسی روند اجرایی طرح عمل 10 ساله سازمان کنفرانس اسلامی موضوعات مربوط به سازمان تجارت جهانی، روند اجرایی مربوط به برپایی نظام ترجیحات تجاری (تی.پی.اس - او.آی.سی.)، طرح راهبردی برای توسعه صنعت گردشگری بین کشورهای اسلامی، راه های افزایش حجم تجارت بین کشورهای عضو سازمان، توسعه همکاری بین بازارهای بورس کشورهای عضو، بررسی روند اجرای برنامه توسعه ظرفیت تولید در دوره 2007 تا 2011 میلادی، تبادل نظر در مورد تامین مالی وام های کوچک (Kredi Micro) و کاهش فقر در کشورهای اسلامی و ارائه کمک های اقتصادی به برخی از کشورهای اسلامی از جمله موضوعات مهمی است که در دستور کار بیست و سومین اجلاس کمسک قرار دارد.
خاورم ** 2011 ** 230 ** شماره 016 ساعت 14:19 تمام
۰ نفر