۳۰ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6607827
T T
۰ نفر
لوموند: افزایش بهای نفت، رشد قیمت محصولات کشاورزی و دامی را سبب شده است ......................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/07/86 خارجی.اقتصادی.نفت.کشاورزی.
"لوموند" نوشت: افزایش ناگهانی قیمت نفت خام، رشد قیمت محصولات کشاورزی و دامی به خصوص مواد خوراکی را سبب شده است .
به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی روزنامه لوموند، طبق اعلام تحلیلگران اقتصادی، افزایش ناگهانی قیمت نفت خام که به مرز 90 دلار در هر بشکه رسیده، سبب گران شدن قیمت سوخت های حیاتی تولید شده از غلات مانند گندم و ذرت شده است.
طبق این گزارش، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی "فائو" اعلام کرد: افزایش بهای 2 سوخت حیاتی "اتانول" و "بیو دیزل"، 25 درصد قیمت محصولات مهم کشاورزی و دامی را بالا برده است .
طبق اعلام فائو و باشگاه کشورهای ثروتمند جهان، پیش بینی می شود محصول مهم و حیاتی گندم همچنان برای سال زراعی 2008 -2007 شاهد رشد باشد.
به همان میزان قیمت ذرت نیز شاهد رشدی ناگهانی بوده و 26 درصد افزایش یافته است و از 6/103 دلار در هر تن در سالهای 6 -2001 به 4/140 دلار در هر تن در سالهای 7 -2006 رسیده است و انتظار می رود امسال نیز تا مرز 9/158 دلار در هر تن بالغ شود.
در کشور مکزیک که گندم محصول کشاورزی پایه محسوب می شود، قیمت نان 60 درصد رشد داشته است.
افزایش قیمت سوخت، موجب رشد قیمت روغنهای گیاهی به میزان 11 درصد، شکر به میزان 14 درصد و برنج به میزان 23 درصد بوده است .
در مجموع همه مواد خوراکی پایه نظیر شیر، گوشت، حبوبات، غلات و غلات مورد مصرف دام شاهد رشد غیرمنتظره بوده است.
فائو اعلام کرده است که به عنوان نمونه در کشور چین گوشت خوک 20 درصد و قیمت گوشت گاو 6 درصد رشد داشته است.
وزارت کشاورزی آمریکا نیز اعلام کرده است: قیمت مرغ و تخم مرغ امسال 10 درصد نسبت به سال 2006، قیمت تخم مرغ 12 درصد و شیر هم 14 درصد گرانتر از سال قبل شده است.
فائو اعلام کرد، قیمت کالاهائی نظیر کره ،پنیر، شیر ، گوشت هم در سال 2008 شاهد 15 درصد رشد خواهد بود.
تحلیلگران اقتصادی معتقدند که مصرف کنندگان در سطح جهان باید حداقل تا زمستان 2008 همچنان شاهد رشد قیمت ها در مورد کالاهائی نظیر نان، گوشت دام و طیور ،حبوبات، غلات، روغنهای گیاهی باشند.
انتظار می رود، این افزایش قیمت به علت بالا رفتن میزان مصرف این محصولات همچنان تداوم داشته باشد.
طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا، در سال 2006 فقط 16 درصد محصولات کشاورزی برای تولید اتانول بکار رفت اما در سال 2007 یک سوم از محصول تولیدی حبوبات صرف تولید اتانول خواهد شد.
"بیل نلسون" تحلیلگر اقتصادی آمریکا معتقد است که به علت بالا رفتن سطح تقاضا از سوی صنایع غذائی، کشاورزی و صنایع انرژی، امسال قیمت اغلب حبوبات افزایش خواهد یافت .
طبق برنامه ریزیهای انجام شده در کشاورزی آمریکا، حجم تولید اتانول تولید شده از ذرت در فاصله سالهای 2016 -2006 در این کشور 2 برابر خواهد شد.
در حالی که در همین مدت، در اتحادیه اروپا انواع ماده های روغنی دانه کلزا که برای تولید سوخت حیاتی "بیو دیزل" بکار می رود، از 10 میلیون تن به 21 میلون تن افزایش خواهد یافت.
بر اساس اعلام سازمان انرژی فرانسه، ظرف پنج سال گذشته تولید جهانی سوختهای حیاتی سالانه 15 درصد رشد داشته است .
طبق اعلام این سازمان، کاهش برابری نرخ دلار و یا پدیده های طبیعی مانند خشکسالی در کشورهائی مانند استرالیا و برزیل، همچنان عامل افزایش قیمت محصولات کشاورزی نظیر حبوبات خواهد شد.
بر این اساس باید قیمت حبوبات توسط سازمانهای مسوول حمایت شود.
صویر/1591/1358 شماره 023 ساعت 10:48 تمام
۰ نفر