۱۳ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6602943
T T
۰ نفر
لندن پیشنهاد واگذاری نفت دریای شمال را به اسکاتلند رد کرد .........................................................
لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/06/86 خارجی.اقتصادی.انگلیس.اسکاتلند.نفت.
دولت بریتانیا پیشنهاد "حزب ملی اسکاتلند" برای واگذاری مسئولیت اکتشاف و استخراج حوزه های نفت و گاز دریای شمال از لندن به حکومت محلی این منطقه در ادینبورو را رد کرد.
"دیوید کایرنز" وزیر امور اسکاتلند در دولت بریتانیا روز سه شنبه در یک کنفرانس نفتی در "ابردین" در شمال منطقه اسکاتلند تصریح کرد که دولت مرکزی قصد ندارد کنترل گاز و نفت را واگذار کند.
حزب ملی اسکاتلند پس از پیروزی در انتخابات این کلان منطقه در ماه مه، زمزمه فواید اقتصادی استقلال اسکاتلند از بریتانیا را آغاز کرده است.
این حزب که اکنون حکومت محلی را با کسب اکثریت پارلمانی تشکیل داده، پیشنهاد کرده که کنترل نفت دریای شمال به پارلمان محلی اسکاتلند سپرده شود.
کایرنز در واکنش به گرایش حکومت محلی برای در دست گرفتن مسوولیت حوزه های نفتی گفت که سود بریتانیا و اسکاتلند در این است که به اقتصاد سراسر این کشور خدمت کنند.
به گفته مسئول امور اسکاتلند در دولت بریتانیا، دولت در زمینه صنعت 11 میلیارد پوندی که از نیم میلیون شغل حمایت می کند، گزینه دیگری ندارد.
"آلکس سالمون" سروزیر اسکاتلند و رهبر حزب ملی اسکاتنلد نیز در کنفرانس ابردین گفت که تصمیم گیری درباره آینده منابع انرژی در این منطقه بهتر است به اسکاتلند واگذار شده و از صنایع نفتی مستقر در آبهای منطقه استفاده جدیدی شود.
اسکاتلند و ولز بر اساس قانونی که در سال 1999 با اصرار و ابتکار حزب حاکم کارگری به تصویب رسید، دارای پارلمان محلی شده و در برخی امور اداری و اجرایی داخلی خودگردان شده اند.
شماری از کارشناسان نتیجه انتخابات پارلمانی سال جاری و پیروزی حزب ملی اسکاتلند را نشانه ای از حرکت به سوی جدایی اسکاتلند از انگلیس پس از 300 سال اتحاد میان این دو منطقه از بریتانیا می دانند.
شبد/اروپام/ 345/ شماره 179 ساعت 21:06 تمام
۰ نفر