۱۳ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6602866
T T
۰ نفر
وزیر کار: سرمایه گذاری راهکار برون رفت کشور از مشکل بیکاری است .............................................................
ارومیه، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/06/86 داخلی.اقتصادی.کار.وزیر.
وزیر کار و امور اجتماعی گفت: راهکار برون رفت کشور از مشکلات بیکاری، سرمایه گذاری و صادرات غیرنفتی است.
سیدمحمد جهرمی، روز سه شنبه در جلسه معارفه رییس جدید سازمان کار و امور اجتماعی آذربایجان غربی افزود: پدیده بیکاری و معضل اشتغال با سرمایه- گذاری و مدیریت منابع قابل حل است.
وی گفت: سرمایه گذاری هم باتوجه به اصل 44 و سیاستهای ابلاغی قرار نیست توسط بخش دولتی انجام بگیرد.
وی، با اشاره به اینکه نماد اصلی سرمایه گذاری بخش خصوصی است، گفت: مسوولین دراستانها بستر را باید برای تلاش و ظهور بخش غیردولتی فراهم کنند.
وزیر کارواموراجتماعی، همچنین در این جلسه اقدامات دولت در بسترسازی برای حضور بخش خصوصی را برشمرد و افزود: در سال 85 در مقایسه با 84 حدود 5/2 برابر تسهیلات به بخش غیردولتی پرداخت شد که این یکی از بسترهاست.
جهرمی اظهار کرد: 1400 هزار میلیارد ریال، تقاضا و صدور موافقت در بخش صنایع و معادن داشتیم که از 51 درصد رشد نسبت به سال 84 برخوردار است.
وی، صادرات غیرنفتی را از دیگر بسترها خواند و گفت: در زمینه صادرات غیرنفتی، از رشد 46 درصدی برخوردار بوده ایم که این بسیار ارزشمند است.
وی یادآور شد: کشور به کارگاه بزرگی در اجرای پروژه های عمرانی زیرساخت تبدیل شده و برای چنین بستری اجرای پروژه های صنعتی و کشاورزی و حرکت های بزرگی در جهت ترانزیت و حمل و نقل و صادرات در حال انجام است.
وی همچنین افزود: باید تولیدکنندگان ما خودشان را در بازارهای جهانی پیدا کنند و خود را تثبیت نمایند.
وی، نقش نظام بانکی در توسعه را مورد بحث قرار داد و اضافه کرد: نظام بانکی به طور کامل نمی تواند پاسخگوی نیاز سرمایه گذاری های بزرک برای جهش بلند اقتصادی باشد.
وزیر کار و امور اجتماعی گفت: باید به سمت راهکارهای مناسب برای تامین منابع که یکی از آنها ایجاد شرکتهای سرمایه گذاری است، برویم.
وی افزود: کشور برای اینکه بتواند به افق توسعه برسد، باید سالی 2000 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کند.
وی، همچنین نقش بازار سرمایه را در توسعه مورد اشاره قرار داد و گفت: در پروژه هایی که بیش از 50 تا 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری می خواهد باید توقع از نظام بانکی 40 درصد سرمایه باشد و بقیه از بازار سرمایه تامین شود.
جهرمی، در خصوص اشتغال زایی افزود: در دو سال گذشته بیش از دو میلیون اشتغال در کشور تحقق یافته است.
وی، با اشاره به عملکرد بنگاههای زودبازده در آذربایجان غربی اظهارکرد: این استان در زمینه طرحهای زودبازده خوب عمل کرده و بانکهای استان در این زمینه خیلی عقب هستند.
وی، رتبه بانک صنعت و معدن آذربایجان غربی را در ارایه تسهیلات بیست و پنجم، رتبه بانک ملت استان را بیست و دوم، بانک صادرات را بیست و هفتم، بانک سپه را پانزدهم، بانک ملی را نوزدهم، بانک مسکن بیست و ششم، بانک کشاورزی را چهاردهم و بانک رفاه کارگران آذربایجان غربی را دارای رتبه شانزدهم اعلام کرد.
وی همچنین گفت: نرخ بیکاری آذربایجان غربی از 4/8 در بهار سال 85 به نرخ 2/7 در بهار سال 86 کاهش یافته است.
استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه موقعیت صنعتی و کشاورزی استان را تشریح کرد و گفت: 97 درصد صنعت موجود این استان دردست بخش خصوصی است.
رحیم قربانی افزود: استان یک پایانه بزرک تجاری است و روابط خوبی که با کشورهای همسایه داریم می تواند در توسعه صادرات آذربایجان غربی موثر باشد.
وی گفت: شرکتهای سرمایه گذاری باید در این استان شکل بگیرد و زمینه حضور را در بازارهای بین المللی فراهم کنیم.
استاندار آذربایجان غربی همچنین به دنبال اعلام رتبه های بانکهای عامل استان از سوی وزیر کار و امور اجتماعی خطاب به مدیران بانکها اظهار کرد: رتبه پرداخت تسهیلات هرکدام از بانکها تا پایان سال اگر یک رقمی نشود باید از استان بروند.
محمد عباس پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: بیکاری یک پدیده جهانی است و کاهش نرخ بیکاری در استان نشان می دهد که ما بر غول بیکاری فائق می آییم.
رییس سابق سازمان کار و امور اجتماعی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد تسهیلات بنگاههای زودبازده اقتصادی ارایه کرد.
عبدالرحیم نوربخش گفت: هفته هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات تاکنون در این استان پرداخت شده است.
وی از راه اندازی تعاونی مسکن کارگری برای تامین مسکن کارگران در استان خبر داد.
در پایان این جلسه، قوچعلی سلیمانی به عنوان رییس جدید سازمان کار و امور اجتماعی آذربایجان غربی معرفی شد.ک/4 581/583/587 شماره 102 ساعت 14:01 تمام
۰ نفر