۲۰ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6597908
T T
۰ نفر
طهماسبی: تمام شرکتها موظفند یک درصد از بودجه خود را صرف پژوهش کنند ...................................................................
تهران ،خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/04/86 داخلی.اقتصادی.پژوهش.صنایع.
وزیر صنایع و معادن در پنجمین کنفرانس مهندسی صنایع گفت: براساس بودجه سال 86 ، تمام شرکتها موظفند معادل یک درصد از بودجه عملیاتی خود را به بخش پژوهش و تحقیق اختصاص دهند.
"علیرضا طهماسبی" روز چهارشنبه افزود: باید در سال جاری 23 تریلیون ریال یا به عبارتی حدود یک درصد از کل تولید ناخالص ملی کشور صرف امور پروهشی شود و سازمان بازرسی ناظر بر تخصیص این بودجه خواهد بود.
وی با اشاره به این که تخصیص یک درصد از بودجه عملیاتی برای پژوهش توسط شرکتها الزامی است، اظهار داشت: شرکتها می توانند تا چهار درصد از بودجه سالانه خود را به کارهای تحقیقی اختصاص دهند.
وزیر صنایع در جمع مدیران و کارشناسان صنایع مهندسی کشور ادامه داد: مطرح کردن تحقیق و توسعه به مدیریت دانایی ارتباط دارد و می تواند رویکرد هایی را نشان دهد که مدیریت دانایی باید به چه شکلی اعمال شود.
وی کار تحقیق و توسعه را در سه لایه ارزیابی کرد و افزود: لایه اول تحقیق و توسعه بر روی دانش است و کاربری آن در دانشگاهها می باشد و از آنجا که هزینه آن زیاد است معمولا هزینه آن را دولت قبول می کند.
وزیر صنایع و معادن، کار بر روی فناوری و تبدیل دانش به صنعت را لایه دوم دانست و اظهار داشت: دولت و بنگاهها هر دو در این عرصه فعال هستند.
طهماسبی لایه سوم را مهمترین بخش فرآیند صنعت ذکر و تصریح کرد: تجاری سازی فناوری و پیاده سازی دانش در بنگاهها، شرکتهای خصوصی و دولتی صورت می گیرد.
وی، مدیریت منابع انسانی را در همه لایه های یاد شده مهم دانست و گفت: تبدیل دانش به چرخه تولید و تجاری کردن آن توسط نیروی متخصص و محقق صورت می گیرد.
وی افزود: ما در لایه اول رتبه 42 را میان کشورهای جهان دارا هستیم اما در لایه های دیگر نیاز به کار و سرعت عمل بیشتر احساس می شود.
وی گفت: وزارت صنایع از انجمن صنایع حمایت می کند و اعلام می دارد اگر ایده خاصی برای پیاده سازی دانش و تجاری کردن آن وجود داشته باشد دولت تا 50 درصد از هزینه تجاری سازی آن را تقبل خواهد کرد.
وی با اشاره به کمبود اعتبار بنگاهها، افزود: باید دید چند درصد از حجم نقدینگی شرکتها را تامین کرده ایم. هرچند می دانیم نسبت تامین نقدینگی شرکت ها توسط وزارت صنایع معقول نیست.
طهماسبی، وظیفه وزارت صنایع و معادن را سیاستگذاری برای تجاری سازی فناوری اعلام کرد و افزود: ایده سازی یادگیرنده از سالها پیش در کشور مطرح شد و هنوز هم جای کار بسیار دارد طوری که اثر تئوریها کمتر دیده می شود که باید آسیب شناسی لازم صورت گیرد.
وی با اشاره به واردات 41 میلیارد دلاری کشور اظهار داشت: باید حداقل به همین میزان صادرات صنعتی و تولیدی داشته باشیم.
وی با بیان آن که افزایش صادرات صنعتی و تولیدی از اهداف برنامه های دولت است، گفت: تحقق این امر نیاز به نظریه های کاربردی دارد تا بتوانیم در عرصه جهانی رشد صادراتی ایجاد کنیم.
دبیر این کنفرانس نیز نحوه برگزاری آن را تشریح کرد و گفت: تداوم، تقویت و تشویق روحیه پژوهشی در میان دانشگاهیان، تبادل دستاوردهای جدید در رشته مهندسی صنایع میان اندیشمندان داخلی و خارجی و نیز ایجاد بستر مناسب برای بهره مندی از تجارب کاربردی و حرفه ای رشته های مهندسی صنایع در داخل و خارج کشور از اهداف این کنفرانس است.
"محمدحسین جبل عاملی" شعار کنفرانس را براساس اولویتهای چشم انداز بیست ساله کشور "مدیریت دانایی و توسعه انسانی" عنوان کرد و افزود: توجه مراکز تحقیقاتی حوزه مهندسی صنایع، به 2 بعد کاربردی و نظری است، با توجه به شرایط نوین جهانی، نیاز به نگاه جدید و سازگاری با شرایط به شدت متغیر، در تفکر مدیریت نوین دارای جایگاه برجسته ای خواهد بود.
گفتنی است پنجمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع با رویکرد "مدیریت دانایی و توسعه انسانی" با شرکت دانشگاهیان و متخصصان داخلی و خارجی، روزهای 20 و 21 تیرماه جاری در تهران برگزار می شود.
اقتصام/1105/1558/ شماره 066 ساعت 12:55 تمام
۰ نفر