۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6591880
T T
۰ نفر
اجرای اصل 44 قانون اساسی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود .......................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/02/86 داخلی.اقتصادی.بورس.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: با اجرای اصل 44 قانون اساسی باید سیاستهای کلی آن به مطالبات عمومی تبدیل شود.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، "علی رحمانی" در یک نشست خبری، افزود: بعد از بیانات مقام معظم رهبری و گلایه از روند کند اجرای سیاست های اصل 44، تصمیم گرفته شد در شرکت فعال تر عمل کنیم و در نخستین گام با وزراتخانه ها و شرکت های مادر تخصصی کمیته مشترک تشکیل دهیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون کمیته مشترکی با وزارتخانه های ارتباطات و فناوری یا مخابرات، نیرو، صنایع و امور اقتصادی و دارایی که متولی بانک ها و بیمه ها است، تشکیل شده و به وزارت نفت هم پیشنهاد شده که هنوز تشکیل نشده است.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد: در این کمیته روی مدل عملیاتی که قرار است، اجرا شود اشتراک نظری وجود ندارد و هم- اندیشی را به عنوان فرصتی برای گردهم آوردن مسئولان مختلف برای رسیدن به چارچوب مشترک برگزار خواهد کرد.
وی در بیان دیگر اهداف از اجرای هم اندیشی، یادآور شد: اجرای سیاست های کلی اصل 44 تاثیر مستقیم بر وضعیت اقتصاد و رفاه عمومی مردم خواهد داشت.
وی با بیان آن که یکی از مشکلات موجود نسبت به سیاست های اصل 44 نگاه بخشی است، تاکید کرد: این سیاست ها یک مجموعه است که در بند"الف" آزادسازی اقتصادی است و نخستین چیزی است که ابلاغ شده و در یک سری فعالیت هایی که پیش از این محدود به دولت بوده به بخش خصوصی اجازه ورود داده است.
رحمانی گفت: آزادسازی تبعات منفی مانند شکاف اجتماعی یا انحصار هم در پی دارد که برای رفع این تبعات منفی در سیاست های کلی چاره اندیشی و در بند "ب" نیز به نهادسازی حمایتی توجه شده است.
وی افزود: بر اساس پیش بینی های این بند، در صورت ایجاد بیکاری تعاونی هایی تشکیل و بیکاران در آن به کار گرفته شوند.
رحمانی تصریح کرد: در بند "ه" نیز به دیگر عوارض آزادسازی یعنی انحصار پرداخته شده و نهادسازی تنظیم گری مطرح است و بند"ج" به بحث خصوصی سازی اختصاص دارد.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به این که در الزامات واگذاری تاکید شده که واگذاری باید بازدهی مناسب داشته باشد و برای تضمین بازدهی مناسب باید قیمت ها، بازار محصول و مدیریت اصلاح شود، گفت: پیش از این سوال که آیا بورس ظرفیت دارد یا خیر باید درباره جذابیت واگذاری ها پرسش شود.
مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد: بر اساس مواد شش و هفت قانون برنامه، شرکت های دولتی نباید به صورت کنونی واگذار شوند بلکه باید ساختار آنها به گونه ای طراحی شود که سوددهی آن ها تضمین شده باشد و به همین علت به وزارت نیرو توصیه شده جای تبدیل تک تک نیروگاه ها به شرکت ، تجدید ساختار یا نیروگاه های ترکیبی یا منطقه ای ایجاد کنند زیرا اندازه شرکت یکی از بحثهایی است که ریسک را کاهش می دهد.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار در خصوص عملکرد این سازمان در سال گذشته گفت: این سازمان از بهمن ماه سال گذشته توانسته بخش پذیرش، تلار منطقه ای و بازار را تحویل بگیرد و در سال جاری نیز سایر بخش ها نظیر بازرسی کارگزاران و حسابدار رسمی را تحویل خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: سازمان بورس اوراق بهادار در سال گذشته دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و سیمان دشتستان را تحویل و سهام شرکت سیمان دشتستان را در هفته آینده عرضه خواهد کرد.
به گفته وی، سهام بانک ملت، الحاوی، ترانس پوری پارس، شرکت مخابرات با دو هزار و 286 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده، حمل و نقل دریایی آبادان و خلیج فارس، موسسه مالی و اعتباری بنیاد و بانک پاسارگاد تقاضای پذیرش در بورس اوراق بهادار را کرده اند.
رحمانی ارزش جاری بازار اوراق بهادار را در سال جاری حدود 38 هزار میلیارد تومان و در سال گذشته را 33 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ارزش بازار اوراق بهادار در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشته است.
به گفته وی، شاخص کل در سال جاری 9 هزار و 528 واحد بوده در حالی که این شاخص در سال گذشته 9 هزار و 504 واحد بوده که تنها دو درصد رشد نشان می دهد.
وی حجم معاملات انجام شده از ابتدای سال 86 را پنج میلیارد سهم باارزش 769 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان 363 میلیارد تومان آن مربوط به واگذاری سهام عدالت بوده است.
وی گفت: ارزش معاملات خرد در این مدت 298 میلیارد تومان و معاملات بلوک و عمده نیز 106 میلیارد تومان بوده است.
وی، ارزش سهام معامله شده را 499 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: رشد میزان معاملات در این مدت به دلیل عرضه سهام عدالت بوده است.
وی گفت: سهام واگذار شده از بخش دولتی در سال جاری حدود 419 میلیارد تومان بوده که از این میزان 55 میلیارد تومان جذب بازار و 363 میلیارد تومان مربوط به سهام عدالت است.
وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 147 نماد باز و 130 نماد به دلیل برگزاری مجامع متوقف شده است.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تصریح کرد: 802 میلیارد تومان سهم از طریق بورس به کارگزاری سهام عدالت انتقال یافته است.
رحمانی، تعداد کارگزاری های فعال در کشور را 90 مورد اعلام کرد و اظهار داشت: غیر از تالاهارهای سعدی و حافظ در حال حاضر 22 تالار در استان های کشور وجود دارد که دو تالار آن متعلق به بخش خصوصی است.
وی گفت: 369 ایستگاه معاملاتی در حال حاضر در کشور وجود دارد که در هفته گذشته برخی از آنها به دلیل هزینه منفعت تعطیل شده است.
وی اظهار داشت: سازمان بورس اوراق بهادار برای سهولت دسترسی عموم به شبکه توزیع طرح همکاری با بانک ها و پست را اجرا خواهد کرد.
وی، رشد 50 درصدی بازار سرمایه، افزایش نقدشوندگی سهام، ایجاد صندوق سرمایه گذاری سهام، بازنگری و بهسازی تالارهای منطقه ای، ایجاد بورس بین- المللی در کیش، ارتقای فناوری معاملات را از برنامه های این شرکت در سال جاری اعلام کرد.
رحمانی گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده تالارهای منطقه ای به تدریج به کارگزارن واگذار خواهد شد تا مشکلات تالارهای منطقه ای کاهش یابد.
اقتصام /9141/1558/ شماره 040 ساعت 43:12 تمام انتهای پیام D25.12-43-56
۰ نفر