۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6590665
T T
۰ نفر

امنیت موتورسیکلت، دغدغه دنیای موتورسواری در اسپانیا

۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 6590665
امنیت موتورسیکلت، دغدغه دنیای موتورسواری در اسپانیا ...................................................
مادرید، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/02/86 خارجی.اقتصادی.اجتماعی.موتورسیکلت.اسپانیا.
رشد روز افزون استفاده از موتورسیکلت در اسپانیا و برخی از کشورهای غربی در سالهای اخیر، موضوع افزایش امنیت آن را برای جلوگیری از تلفات سوانح رانندگی این وسیله نقلیه دو چرخ به مهمترین دغدغه دنیای موتورسواری تبدیل کرده است.
افزایش روزافزون معضل ترافیک در شهرها و جاده ها، کمبود فزاینده محل پارک خودرو در شهرها، ارزانتر بودن قیمت موتورسیکلت نسبت به خودروها و نیز، حس تنوعطلبی شهروندان از مهمترین دلایلی است که به افزایش فروش موتورسیکلت در سالهای اخیر در کشوری مانند اسپانیا کمک کرده است.
طبق آمارها، رشد بی سابقه استفاده از موتورسیکلت در اسپانیا سبب شده است میزان فروش آن طی پنج سال اخیر، چهار برابر شود و از رقم 64 هزار دستگاه در سال 2002 میلادی به 259 هزار دستگاه در سال 2006 میلادی برسد.
هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون دستگاه موتورسیکلت در اسپانیا در حال تردد است که حدود یک سوم آنها یعنی 563 هزار و 310 دستگاه فقط در دو شهر مادرید - پایتخت - و بارسلونا وجود دارد.
پیش بینی شده است امسال در بازار اسپانیا بیش از 300 هزار موتورسیکلت به فروش برسد که یک رکورد تاریخی در این کشور جنوب غربی اروپا خواهد بود.
به موازات افزایش فروش و استفاده از موتورسیکلت، حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز در اسپانیا فزونی گرفته است.
بنا بر آمارها، سال گذشته حدود 900 نفر در حوادث ناشی از رانندگی با موتورسیکلت در اسپانیا جان باختند.
آمار سال 2005 میلادی نیز موید آن است که 785 نفر در اینگونه حوادث قربانی شده بودند در حالی که شمار کل تلفات رانندگی در همین سال سه هزار و 762 نفر بود.
این حوادث در سال 2005 در مجموع تعداد 121 هزار و 865 زخمی نیز به همراه داشت که از میان آنان، تعداد 32 هزار و 243 نفر در حوادث ناشی از موتورسیکلت مجروح شده بودند.
آمارها نشان می دهد دست کم 25 درصد قربانیان حوادث موتورسیکلت، جوانان اسپانیایی هستند که هزینه های مادی درمان آنها بیش از چهار میلیارد و 200 میلیون یورو برآورد می شود.
اداره راهنمایی و رانندگی اسپانیا می گوید: با وجود کاهش میزان تصادفات خودرو طی سالهای اخیر، کاهشی در شمار سوانح موتورسیکلت مشاهده نمی شود و به همین دلیل، بررسی راههایی برای به اجرا گذاشتن موارد امنیتی بیشتر ضروری است.
این وضعیت موجب شده است تا دولت اسپانیا، "امنیت" را مهمترین چالش خود در برابر رشد فزاینده استفاده از موتورسیکلت در این کشور ببیند.
در همین راستا، "افزایش تدابیر امنیتی"،مهمترین بحث نمایشگاه "مادرید، موتور بیشتر" بود که هفته گذشته، آخرین دستاوردهای صنعت موتورسواری 56 کمپانی بزرک جهان را در پایتخت اسپانیا به نمایش گذاشت.
در حالی که شرکتهای سازنده موتورسیکلت در نشستها و میزگردهای این نمایشگاه تلاش می کردند از اقدامات تازه برای بهبود امنیت محصولات خود سخن بگویند و وعده افزایش آن را در مدلهای جدید بدهند، به نظر می رسد یک اختلاف نظر گسترده میان تولیدکنندگان، بخش دولتی و مصرف کنندگان محصولات این بخش وجود دارد.
شرکتهای تولیدکننده در عین حال که با افزایش تدابیر امنیتی موافقند اما معتقدند اقداماتی نظیر کاستن از سرعت و دیگر جاذبه های موتورسیکلت به نفع امنیت آن به سود این بخش نیست، در همان حال که با تصمیم دولت برای افزایش سختگیریها در قوانین مربوط به موتورسواری نیز مخالفت می ورزند.
در مقابل، دولت اسپانیا در صدد است سن رانندگی را از 14 سال به 16 سال برای موتورهای کم حجم افزایش داده و سختگیری بیشتری را در زمینه معاینه فنی اجباری موتورسیکلت اعمال کند.
دولت از سال 2004 میلادی بر اساس قانونی به رانندگانی که حداقل سه سال سابقه فعالیت با خودرو داشته باشند، اجازه داده است با همان گواهینامه با موتورسیکلت های زیر 125 سی سی و 15 سی وی رانندگی کنند اما اکنون می گوید که می خواهد این قانون را نیز لغو کند.
این راهکارها از سوی شورای عالی امنیت جانی اسپانیا ارایه شده است که از اواسط زمستان گذشته، یک گروه کاری را در مورد "موتورسیکلتها و امنیت جانی" تحت نظر اداره کل راهنمایی و رانندگی این کشور تشکیل داده است.
این گروه ماموریت دارد تا یک برنامه استراتژیک و بلندمدت در زمینه امنیت استفاده کنندگان از موتورسیکلت ارایه دهد.
راهکارهای این گروه علاوه بر شرکتهای سازنده و تغییر قوانین مربوط به رانندگی، دولت را نیز موظف به انجام اقداماتی در این زمینه کرده است.
یکی از اینگونه راهکارها، قرار دادن حفاظ امنیتی برای موتورسیکلتها در تمامی طول جاده های اسپانیا است.
دولت برای اجرای این طرح، برای سال جاری بودجه ای معادل 43 میلیون یورو در نظر گرفته است و گفته می شود مرحله نخست آن را به زودی آغاز خواهد کرد.
این اقدامات در حالی صورت می گیرد که استفاده از کلاه ایمنی (کاسکت ) برای تمامی سرنشینان موتورسیکلتها اعم از راننده و همراه وی الزامی است و تخلف از آن مجازاتهای بسیار سنگینی برای افراد به همراه دارد.
این در حالی است که تمامی موتورسیکلتها باید به گونه ای ساخته شوند که نتوانند بیش از دو نفر را حمل کنند.
به عبارت دیگر، سوارشدن بیش از دو نفر به یک موتورسیکلت غیرقانونی و تخلفی غیرقابل تحمل است.
همزمان با آن، اداره راهنمایی و رانندگی اسپانیا بر میزان تبلیغات و اطلاعرسانی همگانی خود درباره بهبود وضعیت رانندگی با موتورسیکلت افزوده و به عنوان نمونه، در بخشهای مختلف رادیویی و تلویزیونی پیامی را منتشر می کند که در آن هشدار داده شده است عدم استفاده از کلاه ایمنی مساوی با مرک است.
پلیس تاکید دارد که حتی برای مسافتهای چندمتری در درون شهر نیز باید سرنشینان موتورسیکلتها از کلاه ایمنی استفاده کنند و اصولا، پیش از آنکه موتور را روشن کنند، اول باید کلاه ایمنی را بر سر خود بگذارند.
بااین وجود، گروه کاری "موتورسیکلتها و امنیت جانی" که در نمایشگاه "مادرید، موتور بیشتر" موضوع افزایش امنیت این وسیله نقلیه را در دستور کار خود گذاشته بود، برای تدوین یک طرح استراتژیک با خواسته های متفاوت سه گروه "تولیدکنندگان"، "راهنمایی و رانندگی" و "مصرف کنندگان" این وسیله نقلیه روبرو است.
اصرار شرکتهای سازنده برای تداوم اوج فروش محصولات خود و مخالفت با برخی اعمال محدودیتهای موردنظر دولت از جمله در زمینه سرعت، اصرار استفاده کنندگان به ویژه جوانان بر مخالفت با تشدید محدودیتهای قانونی استفاده از موتورسیکلت با وجود درخواست آنان برای بهبود امنیت آن و نیز، تلاش دولت بر افزایش سختگیریهای قانونی در این زمینه، به یک مساله پیچیده و شاید، متناقض برای گروه کاری یادشده بر سر تدوین طرح استراتژیک خود تبدیل شده است.
در چنین شرایطی، اصرار هواداران محیط زیست بر تولید موتورسیکلتهایی که محیط زیست را هم از نظر صدا و هم، سوخت کمتر آلوده کنند، به موارد بالا اضافه گشته و سازندگان این وسیله را تحت فشار گذاشته است تا بطورجدی بیندیشند چگونه می توان خواسته های بخشهای مختلف جامعه را به گونه ای پاسخ داد که درآمدهای این بخش نیز کاهش نیابد.
اروپام 350/2231 شماره 081 ساعت 24:14 تمام انتهای پیام D15.14-24-43
۰ نفر