۲۴ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6582320
T T
۰ نفر

ماجرای لایحه ای که طرح شد!

۲۴ اسفند ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6582320
ماجرای لایحه ای که طرح شد! ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/24 سیاسی.مجلس شورای اسلامی.لایحه بودجه 1388 لایحه بودجه سال 1388 کل کشور پس از 44 روز عصر پنجشنبه در حالی به تصویب نهایی نمایندگان مجلس رسید که با تغییرات بسیاری روبرو شده است .
این تغییرات به حدی گسترده بوده است که برخی از آن تعبیر به تغییر لایحه دولت به طرح مجلس کردند.
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبری رییس جمهوری نیز در این خصوص گفت که قانون مصوب بودجه سال 1388در مجلس شباهت اندکی با لایحه پیشنهادی دولت دارد.
امیر منصور برقعی خبر داد که مجلس با 1439تغییر، لایحه بودجه را تصوب کرده است.
***** دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری هشتم بهمن ماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که بررسی آن ابتدا در کمیسیون های تخصصی و پس از آن در کمیسیون تلفیق آغاز شد.
نمایندگان مجلس بررسی این لایحه را از روز یکشنبه 18 اسفندماه آغاز کردند که پس از برگزاری 12 نوبت کاری لایحه بودجه با تغییرات بسیاری عصر پنجشنبه به تصویب نهایی رسید.
این لایحه بودجه که از حیث منابع بالغ بر دو میلیون و 791 هزار و 828 میلیارد و 833 میلیون ریال است، 144 تغییر در بودجه جاری را در خود به همراه دارد و شباهت کمتری به لایحه بودجه دولت دارد.
به گفته امیرمنصور برقعی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ، در مصوبه مجلس علاوه بر تغییر ساختار پیشنهادی بودجه که تاثیر جدی بر نحوه اجرای بودجه کل کشور دارد ، 144 مورد تغییر در بودجه های جاری دستگاه ها و یک هزار و 295 تغییر در طرحهای عمرانی ایجاد شده است.
کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که این تغییرات تاثیر جدی بر چگونگی و کیفیت و پیشبرد بودجه در سال آتی خواهد داشت و منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال آتی قابل تحقق نخواهد بود.
**هدفمند کردن یارانه ها موضوع هدفمند کردن یارانه ها که از بحثهای جنجالی در طول بررسی لایحه بودجه در مجلس بود و ناگهان هنگام بررسی لایحه بودجه حذف بند 31 الحاقی مربوط به هدفمند کردن یارانه ها مطرح شد.
دولت برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها در سال آتی 34 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود.
دولت همچنین در لایحه هدفمند کردن یارانه ها پیشنهاد کرده است که 25 درصد از آنچه که از محل اصلاح قیمت ها حاصل می شود ، برای جبران افزایش قیمت ها به دولت اختصاص یابد.
کمیسیون تلفیق مجلس نیز با تغییراتی این مبلغ را به هشت هزار و 400 میلیارد تومان رساند .
پس از مصوبه کمیسیون تلفیق، دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در نامه ای به رییس مجلس خواستار آن شد که چنانچه همه جوانب طرح هدفمند کردن یارانه ها در لایحه بودجه در نظر گرفته نشود و لایحه بودجه نیز به همان شکل پیشنهادی دولت تصویب نگردد، ممکن است موجب اخلال در بازار و خطرات جدی برای امنیت عمومی گردد.
احمدی نژاد در این نامه خواسته بود یا این دو لایحه (بودجه 88 و هدفمندسازی یارانه ها) هماهنگ پیش بروند و یا لایحه هدفمندسازی اجرا نگردد و مکانیزم بودجه مانند سال گذشته باشد.
پس از این نامه رییس جمهوری کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه داد و این موضوع را بررسی و مصوبه خود را اصلاح کرد .
براین اساس 20 هزار میلیارد تومان از محل آزادسازی قیمت های حامل های انرژی برای هدفمند کردن یارانه ها در بودجه سال آینده در نظر گرفته شد و آن را در بند الحاقی 31 لایحه بودجه گنجانده شد.
در روز رسیدگی به لایجه بودجه سال آتی در بند 31 ، 63 تن از نمایندگان مجلس پیشنهاد حذف این بند الحاقی را از لایحه بودجه مطرح کردند که این بند برغم مخالفت وزیر امور اقتصادی و دارایی با 132 رای موافق ، 102 رای مخاف و 9 رای ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر به تصویب رسید.
براساس این بند دولت مکلف بود که در راستای هدفمند کردن یارانه های حامل های انرژی (بنزین ، نفت گاز ، نفت کوره، نفت سفید ، گاز مایع ، گاز طبیعی و برق ) قیمت این حامل ها و قیمت فروش نفت خام به پالایشگاه ها را به گونه ای اصلاح کند که ضمن تامین 8 هزار و 500 میلارد تومان و مبلغ 11 هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت یارانه به شرکت های دولتی تولیدکننده و عرضه کننده ای حامل ها را متوقف کند.
همچنین پرداخت یارانه برای واردات حامل های انرژی مطلقا از هر منبع ممنوع و تدابیر غیرقیمتی برای کنترل مصرف حامل های انرژی ا عمال شود و توزیع بنزین و نفت گاز نیز صرفا با کارت هوشمند انجام شود.
با حذف این بنداز لایحه بودجه بحث کسری بودجه بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان در مجلس مطرح شد.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی بارها اعلام کرد که لایحه هدفمند کردن یارانه ها از دستور کار مجلس خارج نشده اما اگر نمایندگان در لایحه دولت تغییراتی انجام داده اند به مصلحت کشور است.
وی تاکید داشت که برخی نمایندگان معتقدند که محاسبات شرایط تورمی به طور دقیق در لایحه بودجه دیده نشده است.
همچنین لاریجانی از کمیسیون تلفیق مجلس خواست با تشکیل جلسه ای فوق العاده نظر نهایی خود را در خصوص یارانه های حامل های انرژی و کسری درآمد دولت اعلام کندکه کمیسیون تلفیق نیز در این جلسه تصمیم گرفت که دولت اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای دستگاه های اجرایی و ردیف های متفرقه و تملک دارایی های مالی را به هنگام ابلاغ تا سقف 8500 میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی اصلاح نماید. بدین گونه مبلغ 8 هزار و پانصد میلیارد تومان از سر جمع بودجه کسر می شد.
همچنین این کمیسیون پیشنهاد کرد که استفاده از یارانه برای واردات بنزین در سال آینده ممنوع شود .اعضای این کمیسیون براین باور بودند که دولت می تواند با قوانین موجود بحث انرژی را در سال آینده مدیریت کند.
از دیگر پیشنهادهای کمیسیون تلفیق مجلس این بود که دولت مکلف شود در اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و با سهمیه بندی بنزین داخلی به قیمت سال 87 به گونه ای عمل کند که نیازی به پرداخت یارانه برای واردات بنزین نباشد و پرداخت یارانه برای بنزین و گازوئیل در سال آینده ممنوع باشد.اما این پیشنهاد نیز از لایحه بودجه حذف شد.
نمایندگان مجلس پس از ساعت ها بحث و پیشنهاد روز پنجشنبه تصویب کردند که قیمت بنزین و گازوییل در سال 1388 افزایش نیابد.
بر اساس مصوبه مجلس دولت مکلف شد: بنزین تولید داخل را به صورت سهمیه بندی و با قیمت 100 تومان و بنزین وارداتی را با قیمت آزاد و گازوئیل را با کارت هوشمند و با قیمت 5.16 تومان عرضه کند.
با تصویب این موضوع نماینده دولت اعلام کرد که این مصوبه موجب کاهش سهمیه بنزین خودروها خواهد شد چراکه یارانه ای برای واردات بنزین در لایحه بودجه در نظر گرفته نشده است.
همچنین برقعی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تاکید دارد که اجرای این مصوبه نیز با توجه به آمارهای رسمی تولید و مصرف سوخت مشکل آفرین است.
برقعی معتقد است: روزانه یک میلیون لیتر بنزین با قیمت 400 تومان در کشور عرضه می شود و در ازای آن افزون بر 70 میلیون لیتر بنزین 100 تومانی به فروش می رسد ، اگر قرار باشد بنزین وارداتی به قیمت تمام شده بفروشیم چه اتفاقی رخ می دهد.
**حذف هدفمند کردن یارانه ها ، ممنوعیت پرداخت کمک های غیرنقدی به کارکنان و مدیران شرکت های دولتی در پی حذف هدفمند کردن یارانه ها درآمدهای دولت با کسری روبرو شد، یکی از تدابیر مجلس ، ممنوعیت افزایش هرگونه پرداخت نقدی از قبیل حقوق و مزایا، پاداش تحت هر عنوان، عیدی و نظایر آن و همچنین کمک های غیر نقدی به کارکنان و مدیران شرکت های دولتی را علاوه بر پرداخت های قانونی منظور شده بود.
* فشار به دو شرکت گاز و برق با حذف هدف کردن یارانه ها در لایحه بودجه ، بحث آسیب دیدن شرکت های فعال در عرصه گاز و برق نیز مطرح است.
باتصویب نمایندگان مجلس، دولت مکلف به ثبات قیمت های انرژی است و از سوی دیگر باید قیمت مواد اولیه آنها افزایش یابد.
صاحبنظران اقتصادی تاکید دارند که باتوجه به افزایش هزینه این شرکت ها و اینکه دولت اجازه پرداخت یارانه ها به این شرکت ها را ندارد ، شرکت های فعال در عرصه گاز وبرق به شدت آسیب خواهند دید که در نتیجه بر کارکرد و خدمات این شرکت ها نیز تاثیر خواهد گذاشت.
** افزایش سه برابری مالیات از دیگر نکات مورد توجه در لایحه بودجه افزایش مالیات ها است ، دولت که 480 میلیارد تومان درآمد ناشی از مالیات را در نظر گرفته بود ، مجلس یک باره آن را به سه برابر افزایش داد و این رقم را به یک هزار و 400 میلیارد تومان افزایش داد.
دولت معتقد است که بجز بنزین از هیچ حامل دیگری مالیات دریافت نمی شود و تنها از 20 درصد بنزین مالیات دریافت می شود. اگر میزان مالیات سه برابر شود ، یعنی اگر بنزین به هر قیمتی به فروش می رسد باید سه برابر مالیات دریافت شود.
** قانون مدیریت خدمات کشوری در لایحه بودجه سال آینده دست نخورده باقی ماند قانون مدیریت خدمات کشوری در لایحه بودجه دست نخورده باقی ماند اما برخی دستگاه ها از قانون خدمات کشوری مستثنی شدند.
** اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکت های دولتی نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ، چهار هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی از محل واگذاری شرکت های دولتی ، پنج هزار و 700 میلیارد تومان به عنوان منابع دولت اضافه کرده اند که به گفته کارشناسات معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری امکان تحقق آن وجود ندارد.
** افزایش شش برابری اعتبارات برخی دستگاه های خارج از دولت شماره 032 ساعت 14:39 تمام
۰ نفر