۲۷ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6580912
T T
۰ نفر

بانک ها کمتر از 10درصد منابع مورد نیاز

۲۷ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6580912
بانک ها کمتر از 10درصد منابع مورد نیاز مسکن اجاره ای را تامین کردند ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/27 اقتصاد.داخلی.وزارت مسکن.مسکن استیجار وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد: نظام بانکی کمتر از 10 درصد منابع مورد نیاز مسکن استیجاری را فراهم کرد، در حالی که براساس قانون، بانک ها باید 50 درصد منابع مورد نیاز این بخش را تامین می کردند.
گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا به نقل از وزارت مسکن وشهرسازی به مناسبت آغاز چهارمین دهه پیروزی انقلاب اسلامی حاکی است: تصویب قانون تشویق احداث و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری در سال 1377 موجب شد تا فعالیت های اجرایی برای تامین مسکن اقشار کم درآمد در سطح استان های کشور به مورد اجرا گذاشته شود.
براساس قانون مذکور ساخت واحدهای مسکونی استیجاری با بهره گیری از منابع بودجه عمومی دولت، تسهیلات بانکی و منابع داخلی سازمان ملی زمین و مسکن وابسته به وزارت مسکن وشهرسازی پیش بینی شد.
گام نخست در اجرای برنامه مسکن استیجاری با اختصاص اراضی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن تحت عنوان استیجار دولتی آغاز شد و مرحله دوم در زمین های بخش غیر دولتی با نام استیجار بخش خصوصی یا طرح الغدیر به اجرا درآمد.
قانون یادشده در خصوص منابع مورد نیاز این برنامه تصریح کرده بود که 50 درصد از منابع مورد نیاز توسط نظام بانکی و 50 درصد بقیه از طریق بودجه عمومی دولت تامین و خانه های ساخته شده به صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک در اختیار متقاضیان قرار می گرفت.
برپایه این گزارش، عدم اجرای تکالیف مشخص شده در قانون از سوی نظام بانکی سبب شد تا برنامه مذکور با استفاده از منابع داخلی سازمان ملی زمین ومسکن تامین و خانه های احداثی نیز به جای استیجاری، درقالب اجاره به شرط تملیک و به قیمت تمام شده به متقاضیان واجد شرایط واگذار شود.
وزارت مسکن وشهرسازی اعلام کرد: برنامه مذکور در چارچوب 860 پروژه با ظرفیت 101هزار واحد مسکونی به اجرا گذاشته شد و با وجود کمبود منابع مالی 642 پروژه با ظرفیت بیش از 76 هزار واحد به پایان رسید.
عملیات 25 هزار واحد مسکونی باقی مانده از خانه های مذکور قرار است تا پایان سال جاری به اتمام برسد و تحویل افراد واجد شرایط شود.
پروژه های مسکن استیجاری به شرط تملیک در قالب پیمانی - مشارکتی که براساس آن زمین به عنوان آورده سازمان ملی زمین ومسکن و آورده نقدی با مشارکت سازندگان به مورد اجرا گذاشته می شود و حدود 63درصد این خانه ها در اختیار زوج های جوان و زنان سرپرست خانوار قرار می گیرد و بقیه به اقشار کم درآمد واگذار می شود.
طرح الغدیر یا استیجار بخش خصوصی نیز که در دوره 82 - 1379 در سطح 18 استان به مورد اجرا درآمد، برپایه آن اراضی سازمان ملی زمین ومسکن در اجرای بخش دوم قانون تشویق احداث و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری به تعاونی های مسکن و انبوه سازان واگذار شد.
اجرای طرح الغدیر در قالب 149 پروژه با ظرفیت احداث 16 هزار و 830 واحد مسکونی دنبال شد که تاکنون عملیات ساختمانی 94 پروژه به استعداد 9 هزار و 549 واحد مسکونی خاتمه یافته و 55 پروژه با ظرفیت هفت هزار و 281 واحد مسکونی در دست ساخت قرار دارد.
اقتصام ** 1559 ** 1558 شماره 015 ساعت 11:49 تمام
۰ نفر