۴ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6579691
T T
۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی:

۴ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6579691
رییس کل بانک مرکزی: ارایه سه درصد سود بیش از نرخ های بین المللی به سرمایه گذاری ها ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/04 اقتصاد.همایش بحران اقتصادی.بانک مرکزی کیش - رییس کل بانک مرکزی از ارایه سه درصد سود تسهیلات بیش از نرخ های بین المللی به سرمایه گذاری های یک تا پنج سال خبر داد.
محمود بهمنی روز جمعه در همایش بررسی بحران اقتصادی غرب، چالش ها و فرصت های آن برای منطقه و ایران که با حضور وزرای خارجه و اقتصاد و تعداد زیادی از فعالان بخش های مختلف اقتصادی و تجاری که در کیش تشکیل شد، گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز اطمینان و تضمین لازم را برای سرمایه گذاران خارجی ارایه می کند.
وی در خصوص میزان ذخایر حساب ذخیره ارزی نیز گفت: برخی از رسانه ها، ذخایر ارزی کشور را حدود 80 میلیارد دلار اعلام کردند در حالی که رقم واقعی این حساب بسیار بیشتر از این ارقام است.
وی گفت: ایران به راحتی می تواند با 70 میلیارد دلار بودجه سالانه بحران را طی کند و به همین دلیل نگرانی برای تامین بودجه وجود ندارد.
رییس کل بانک مرکز ی با بیان آنکه وضعیت ایران، نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار متفاوت است، اظهار داشت: اقتصاد این کشورها بسیار شکننده است و نباید الگوی آنها را در ایران پیاده کرد.
وی با اشاره به پیش بینی بانک مرکزی از وقوع بحران مالی در آمریکا در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری، گفت: این امر سبب شد تا بخش مسکن با سرعت کنترل و ارایه تسهیلات خرید کاهش یابد.
بهمنی ادامه داد: از آنجا که با توجه به محدودیت های اعطای تسهیلات در بخش مسکن، واحدهای کمی پوشش داده شدند نگرانی در این بخش در زمان حاضر وجود ندارد.
وی از آمادگی لازم برای اجرای برنامه های خصوصی سازی در کشور خبر داد و افزود: دوره حاضر زمان مناسبی برای اجرای این برنامه است و سرمایه گذاران خارجی می توانند با اطمینان در بخش های مختلف سرمایه گذاری کنند.
رییس کل بانک مرکزی با بیان آنکه غرب با کاهش نرخ سود تسهیلات می خواهد سرمایه گذاران را تشویق به فعالیت کند، اظهار داشت: این در حالی است که نرخ سود در آمریکا به صفر رسیده لذا نمی توان دیگر از این ابزار بهره گیری کرد.
به گفته وی، برای غلبه آثار بحران در کشور باید به دنبال خصوصی سازی رفت.
وی با اشاره به سیاست های برنامه پنج ساله پنجم توسعه، گفت: براساس این برنامه وابستگی بودجه کشور باید به نفت کاهش یابد لذا این امر نیاز به همت، اراده و همچنین توسعه خصوصی سازی و حمایت از سرمایه های داخلی و خارجی دارد.
بهمنی درنگ در شناسایی را از علل بروز بحران غرب عنوان و پیش بینی کرد : در آینده نه چندان دور آمریکا و غرب با بحران تورمی روبه رو شوند.
وی تنوع صادرات و کاهش واردات کالاهای لوکس در ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای جلوگیری از آثار بحران مالی ضروری دانست و گفت: باید منابع ارزی را در کشور مدیریت کرد و این جز با کاهش واردات کالاهای لوکس و تجملی امکانپذیر نیست.
وی در ادامه به راهکارهای مورد نظر برای جبران آثار بحران مالی غرب پرداخت و گفت: باید ضمن تقویت سیستم های اعتبارسنجی، رتبه بندی های اعتباری را نیز ایجاد و مدیریت کرد.
به گفته وی، به صفر رساندن تعرفه های صادراتی، افزایش تعرفه کالاهای غیر ضرور و همچنین امنیت ذخایر ارزی نیز از دیگر راهکارهای در نظر گرفته شده برای جبران آثار بحران مالی غرب است.
رییس کل بانک مرکزی مدیریت بودجه دولتی، کاهش وابستگی به نفت و حفظ منابع ارزی را از دیگر راهکارهای مناسب برای جبران این بحران دانست و تاکید کرد: بر همین اساس دولت علاوه بر حمایت از واحدهای نیمه کاره، از سرمایه گذاران خارجی نیز برای مشارکت در این طرحها پشتیبانی خواهد کرد.
بهمنی تلاش برای ایجاد فضای کسب و کار را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و گفت: ابتدا باید ظرفیت های خارجی را تکمیل و سپس منابع را به سایر طرح های مولد اختصاص داد.
وی با اشاره به برنامه های کاهش نرخ تورم در کشور گفت: با وجودی که قیمت های جهانی تاثیر زیادی در برنامه ریزی های مسئولان داشته اند اما همچنان قیمت ها روبه نزول است.
در این همایش یک روزه که با حضور برخی از مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی، سفرای ایران در امارات و کویت و بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل شد، راهکارهای افزایش سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ایران بررسی می شود.
اقتصام ** 9141 ** 1558 شماره 017 ساعت 11:49 تمام
۰ نفر