۸ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6576984
T T
۰ نفر

سفر به سرزمین وحی

۸ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6576984
سفر به سرزمین وحی نوسان برابری ریال ایران در مقابل سایر ارزها همچنان ادامه دارد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/08 اجتماعی.حج 87.مدینه مدینه منوره - نوسان برابری قیمت ریال ایران در مقابل سایر ارزها همچنان در بازار مدینه منوره ادامه دارد.
به گزارش روز جمعه خبرنگار اعزامی در حالی که چند روزی بیشتر برای خالی شدن شهر مدینه از زائرین ایرانی مدینه اول باقی نمانده ، قیمت ریال ایران در مقابل ریال سعودی همچنان کاهش دارد.
در بازار عرضه کالا در مدینه، امروز هر یک ریال سعودی به قیمت بین3300 تا 3500 ریال ایران معاوضه می شد.
صرافی های موجود در بازار مدینه نیز امروز قیمت هر ریال سعودی را به 3450 ریال تبدیل می کردند.
این در حالی است که نرخ رسمی رقم هر یک ریال سعودی برابر با 2770ریال را نشان می دهد.
نوسان قیمت ریال قبل از حضور زائران ایرانی در مدینه از 2500ریال برای هر یک ریال سعودی شروع شد و پس از گذشت دو هفته از حضور این زائران در مدینه به 3500ریال در مقابل هر ریال سعودی تا پایان روز گذشته پنجشنبه رسید.
برخلاف کاهش برابری ارزش ریال ایران در مقابل سایر ارزها، دلار از ابتدای حضور کاروان های ایرانی در مدینه قیمت ثابتی داشت به طوری که هر100 دلار به قیمت 373 تا 375 ریال سعودی معاوضه می شود.
با وجود کاهش برابری قیمت ریال ایران در مقابل ریال سعودی بازارمدینه شاهد حضور زائران ایرانی برای خرید سوغاتی و تهیه اقلام مختلف است.
به اذعان مغازه داران موجود در مدینه، این فروشگاه ها که اقلام مختلفی چون پارچه، چادری، جانمازی، انواع لباس و پوشاک ، ساعت و وسایل تزیینی ، کیف و کفش و غیره عرضه می کنند با مراجعه زائران ایرانی رونق می گیرد.
اطراف حرم شریف نبوی در مدینه منوره پوشیده از مغازه های مختلف است که کالاهای مختلفی را عرضه می کنند.
در بازار مدینه فروشندگانی از ملیتهای مختلف می توان مشاهده کرد.
در بین مغازه داران فروشندگانی از کشورهای عرب زبان چون یمن، سوریه ، عربستان و دیگر کشورها چون پاکستان و ترکیه نیز قابل مشاهده است.
ویژگی مشترکی که در این مغازه دارها دیده می شود این است که همه صاحبان مغازه ها تسلط نسبی بالایی به زبان های مختلف به خصوص فارسی دارند و برای اقناع مشتری ایرانی غالبا از زبان فارسی بهره می گیرند.
در اطراف حرم شریف نبوی و خیابانهای محل اسکان زائران فروشندگان دوره گرد زیادی نیز وجود دارند که اقلام تقریبا کم قیمتی چون تسبیح، شال و روسری ، وسایل اسباب بازی، سجاده و لباس های ارزان عرضه می کنند.
هر موقع به استثنای اوقات نماز مراجعه شود می توان در بازار مدینه مغازه باز پیدا کرد و این ویژگی چنین القا می کند که بازار مدینه در اغلب ساعات روز باز است و مشتریان خاص خود را دارد.
از نکات دیگر مورد توجه در بازار مدینه النبی این است که فروشندگان مغازه ها تمایل زیادی برای دریافت واحد پول ایرانی در برابر کالای عرضه شده دارند.
ک/4 /1599/581 شماره 014 ساعت 11:58 تمام
۰ نفر