۷ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6573500
T T
۰ نفر
خارج شدن اضطراری چند واحد نیروگاهی از مدار،عامل خاموشی های اخیر است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/07 اقتصاد.نیرو.توانیر معاون تولید شرکت توانیر گفت: هم اکنون میزان تولید و مصرف برق در کشور به مرز تعادل رسیده است.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، همایون حائری در گفت و گو با خبرنگاران با بیان آنکه هم اکنون مشکلی از نظر تامین برق مورد نیاز کشور وجود ندارد، افزود: با تولید حدود 31هزار مگاوات برق از نیروگاههای حرارتی کشور، خاموشی برنامه ریزی شده وجود ندارد.
وی با این وجود، خارج شدن اضطراری برخی از واحدهای نیروگاهی از مدار را عامل خاموشی های موقتی دانست و اظهار داشت: این گونه خاموشی ها مقطعی است.
وی به تلاش بی سابقه کارکنان واحدهای نیروگاهی در تابستان امسال برای به حداقل رساندن میزان خاموشی ها اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه تولید برق نیروگاههای برقابی در تابستان امسال 4/7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت، اما با تلاش کارکنان نیروگاهها و افزایش 16 درصدی ضریب فعالیت نیروگاههای حرارتی میزان خاموشی ها از 5/1 درصد فراتر نرفت.
حائری، انرژی مصرفی مورد نیاز کشور را روزانه حدود 620 هزار مگاوات ساعت اعلام کرد و افزود: خشکسالی سبب شد تولید برق نیروگاههای برقابی از روزانه 62 هزار مگاوات ساعت در تابستان سال گذشته به 16 هزار مگاوات ساعت در تابستان سال جاری کاهش یابد که بخش عمده ای از این کمبود با بهره وری بیشتر از نیروگاههای موجود و بهره برداری از واحدهای جدید جبران شد.
به گفته وی، چنانچه شرایط آب و هوایی از وضعیت طبیعی برخوردار بود، امسال می توانستیم کم دردسرترین سال را از نظر تامین انرژی مورد نیاز کشور شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: با وجود این مشکل، شرکت توانیر و کارکنان نیروگاهها تمام تلاش خود را برای تامین حداکثر برق بکار گرفتند به گونه ای که رکورد تولید 32 هزار و 500 مگاوات برق از نیروگاه های حرارتی کشور در تابستان امسال به ثبت رسید.
وی ابراز امیدواری کرد: با سرمایه گذاری های بیشتر جهت احداث واحدهای نیروگاهی جدید و افزایش سالانه 10 هزار مگاوات ساعت تولید انرژی، در سالهای آینده ذخیره مطمئنی برای تامین برق کشور ایجاد شود.
معاون تولید شرکت توانیر افزود: سرمایه گذاریهای موجود هم اکنون رشد سالانه هفت تا هشت درصدی مصرف برق را پاسخگو است و چنانچه شرایطی نظیر خشکسالی و خارج شدن نیروگاهها از مدار اتفاق افتد، تولید برق کشور با مشکل مواجه خواهد شد.
وی همچنین بر لزوم ترویج فرهنگ مدیریت مصرف برق در کشور تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود در بخش برق، فقدان سختگیری در مصرف انرژی است.
وی در پایان از بسیج تمام دستگاههای ذیربط برای تامین سوخت نیروگاهها در سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به پیگیریهای موجود، مشکلی در این خصوص در زمستان سال جاری ایجاد نشود.
اقتصام ** 9134 ** 1558 شماره 050 ساعت 15:28 تمام
۰ نفر