۱۹ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6572775
T T
۰ نفر

اختصاصی ایرنا /

۱۹ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6572775
اختصاصی ایرنا / سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی جزییات طرح اصلاح نظام توزیع را تشریح کرد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/06/19 اقتصاد.طرح تحول اقتصادی .فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی جزییات طرح اصلاح نظام توزیع در کشور را به عنوان یک محور اساسی در طرح تحول اقتصادی در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا تشریح کرد .
محمدرضا فرزین روز سه شنبه اظهار داشت : نظام توزیع به معنای حلقه واسط میان تولیدکننده ومصرف کننده است که این نظام از اجزای مختلفی مانند خرده فروشی ،عمده فروشی، شبکه حمل و نقل و انبارداری تشکیل شده است.
وی با اشاره به آثار مهم نوع کارکرد و ساختار نظام توزیع بر اقتصاد کشور، اظهار داشت:خرد و پراکنده بودن شبکه توزیع، عدم وجود اطلاعات دقیق از فعالیت های اقتصادی عاملان شبکه توزیع و نبود آمار دقیقی از نوع میزان کالاهای معامله شده در بازارمصرف مهمترین مشکلات نظام توزیع کشور است.
فرزین سپس اطلاعات اغلب مصرف کنندگان از حقوق خود را ناکافی دانست وافزود: برای ایجاد تحول دراقتصاد کشور، تشکیل یک نظام توزیع کارآمد که درآن کالا با سرعت و دقت زیاد مبادله و به دست مصرف کننده می رسد ، ضروری است.
به گفته وی ، با اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها احتمال دارد برخی افراد برای حفظ منافع شخصی به دنبال تشدید مسایل تورمی باشند که باید قبل ازاجرا با اصلاح نظام توزیع در کشور ، آمادگی مقابله با این رفتارها را ایجاد کنیم.
**در ایران به ازای هر 35 نفر یک واحد صنفی وجود دارد دبیر شورای اصلاح نظام توزیع کالا سپس شناسنامه دار کردن نظام توزیع را مهمترین هدف اصلاح نظام توزیع کالا در کشور عنوان کرد و اظهارداشت: با همکاری وزارت بازرگانی یک نظام شناسایی دقیق برای انواع کالا و یک نظام شناسایی برای اصناف تدوین شده که با اجرای آن بستر مناسبی برای دیگر اقدامات اصلاحاتی در نظام توزیع فراهم می شود.
وی با اشاره به ضرورت سامان دهی مدیریت اصناف واستفاده ازصرفه های مقیاس، تاکید کرد: براساس آمار در حال حاضر حدود یک میلیون و 740 هزار واحد صنفی پروانه دار و بیش از 400 هزار واحد صنفی بدون پروانه در کشور فعالیت می کنند که اگر جمع این واحدها را بر جمعیت کشور تقسیم کنیم به ازای هر 35 نفریک واحد صنفی داریم.
فرزین در ادامه گفت و گویش با خبرنگار ایرنا ادامه داد: این رقم نشان می دهد تعداد واحدهای صنفی نسبت به جمعیت کشور طبیعی نیست و برای استفاده از صرفه های مقیاس ایجاد یک ارتباط موثر بین واحدهای صنفی در کشور ضروری است .
وی با بیان اینکه افزایش فروشگاه های زنجیره ای یکی از بهترین روش ها برای رفع مشکل پراکندگی واحدهای صنفی در کشور است، اظهار داشت: در روش دیگر می توان با ایجاد همکاری واحدهای صنفی در قالب یک مارک و عنوان ، واحدهای کوچک را به یک واحد بزرگ تبدیل کرد.
به گفته این مقام مسئول ، همچنین در صورت تایید لایحه حمایت از مصرف کنندگان توسط شورای نگهبان وتبدیل این لایحه به قانون، زمینه های لازم برای ایجاد بسترمناسبی در جهت احقاق حقوق مصرف کنندگان در کشور فراهم خواهد شد.
فرزین با اشاره به تصویب طرح تفصیلی اصلاح نظام توزیع در کارگروه تحول اقتصادی کشور ،افزود: این طرح در قالب 10 پروژه عملیاتی شامل ساماندهی نظام پخش کالا، ایجاد شبکه اصناف کارت،ایجاد اتحادیه های کشوری،ایجاد شبکه های زنجیره ای خرده فروشی ،استقرارنظام طبقه بندی و شناسایی کالا، تشکیل نهادهای غیردولتی حمایت از مصرف کننده ، ایجاد پایگاه جامع اطلاع رسانی اصناف و بازرگانان، ثبت مکانیزه اطلاعات املاک ومستغلات، توسعه خدمات بازرگانی برای محصولات کشاورزی و ساماندهی سایت های فروش اینترنتی توسط وزارت بازرگانی تدوین شده است.
وی درادامه تاکید کرد:در حال حاضر تنها 38 شرکت پخش کالا در کشور فعالیت می کنند که ازاین تعداد 16شرکت به پخش مواد غذایی ، اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه قانون خاصی مبنی بر الزام تولیدکنندگان و واردکنندگان برای استفاده از شرکت های پخش در کشور وجود ندارد،اظهار داشت:از سوی دیگر نبود قانون مدون برای فعالیت شرکت های پخش موجب شده تا انواع کالا با فرآیندهای متفاوتی توزیع شود، به همین دلیل اطلاعات دقیقی در نظام توزیع کشور وجود ندارد.
به گفته سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی با اجرای پروژه سامان دهی پخش کالا، پخش کالا به طور مستمر ودقیق انجام خواهد شد و هر شرکت تولیدکننده و وارد کننده تنها از طریق شرکت های پخش با مجوز می تواند کالای خود را در سطح کشور توزیع کند.
وی با بیان اینکه تدوین این طرح باید تا 29 اسفند ماه 1387 به پایان برسد ،تصریح کرد: این امرزمینه جلوگیری از پخش کالاهای غیراستاندارد و محدود کردن قاچاق را فراهم می کند و به طور کلی کالاهای توزیع شده درسطح کشور شناسنامه دار می شوند.
فرزین در ادامه در مورد اهداف اجرای پروژه اصناف کارت،گفت: در حال حاضر اصناف کشور فاقد یک نظام اطلاع رسانی هستند و به دلیل اینکه ماهانه 15 هزار پروانه صادر یا تمدید می شود، اطلاعات بعد از گذشت مدت پنج سال کاملا بی اعتبار خواهد بود.
**صدور اصناف کارت برای 800 واحد صنفی وی ادامه داد: با آغاز این طرح تا کنون برای بیش از 800 هزار واحد اصناف کارت صادر شده وبا اتمام این طرح تا پایان امسال واحدهای بدون مجوز از چرخه توزیع کالا و خدمات حذف خواهند شد.
به گفته سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی به دلیل عدم وجود اشتراک میان اتحادیه های اصناف مختلف ، امکان خوشه سازی واحد صنفی و تشکیل نهادهای مدنی قابل اتکا وجود ندارد که مشکل با حذف اتحادیه های صنفی که اغلب استانی هستند و تشکیل 15 اتحادیه کشوری ، برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه این پروژه باید تا روز 29 اسفند ماه 1387 به اتمام برسد،افزود: با تشکیل اتحادیه های کشوری می توان بسیاری از فعالیت های دولت در زمینه توزیع کالا،نظارت بر توزیع و تنظیم بازار را به این بخش واگذار کرد.
این مقام مسئول سپس از ایجاد شبکه های زنجیره ای خرده فروشی تا پایان سال خبر داد و اظهار داشت: با تمرکز مدیریت شبک های خرد توزیع و افزایش رقابت میان این زنجیره ها بسیاری ازهزینه هایی که هم اکنون از سوی شبکه های خرد به شبکه توزیع و مصرف کنندگان وارد می شود،حذف خواهد شد.
**تفکیک واحدهای صنفی براساس نظام بین المللی آسیک وی با بیان اینکه ایجاد نظام طبقه بندی و شناسه کالا برای توسعه تجارت الکترونیک ضروری است ، تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل عدم وجود نظام گسترده و یکپارچه شناسایی کالا، بسیاری از فعالیت های الکترونیکی که به کدگذاری کالا نیاز دارد، قابل استفاده نیست.
فرزین زمان پایان اجرای طرح طبقه بندی وشناسایی کالا را روز 30 شهریور ماه 1388 عنوان کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح بستر مناسبی برای شناسایی انواع کالا و خدمات عرضه شده در کشور فراهم و مقدمات ردیابی الکترونیک کالا فراهم می شود.
دبیر شورای اصلاح نظام توزیع کالا تشکیل نهادهای غیردولتی حمایت از مصرف کننده تا پایان 30 بهمن ماه 87 را گام بعدی اصلاح نظام توزیع دانست و افزود: این طرح با هدف کاهش دخالت دولت دربازار وافزایش آگاه سازی و ارتقاء دانش عمومی مصرف کنندگان در زمینه حقوقشان اجرا می شود.
به گفته فرزین، پایگاه جامع اطلاع رسانی اصناف و بازرگانان باهدف شناسایی نیازهای آماری بخش های مختلف،یکپارچگی و وحدت رویه در ذخیره داده ها و امکان عرضه اطلاعات تحت وب و شکل های دیگر تا پایان سال تشکیل خواهد شد.
وی درادامه تاکید کرد: برای ایجاد پایگاه اطلاع رسانی تمام عناوین رسته های صنفی براساس نظام جهانیآسیک طبقه بندی خواهد شد.
**ثبت مکانیزه اطلاعات املاک و مستغلات فرزین با اشاره به اینکه برای کنترل بازار مسکن وجود آمار دقیق از نقل و انتقالات ملکی ضروری است، تصریح کرد: با اجرای پروژه ثبت مکانیزه اطلاعات املاک و مستغلات، تمام اطلاعات معاملات ملکی اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره جمع آوری خواهد شد.
وی ادامه داد: این پروژه درحال حاضر به صورت پایلوت وتحقیقاتی با موفقیت دربخش شمیرانات شهر تهران اجرا شده و تا پایان سال در تمام شهرهای کشور اجرا خواهد شد.
سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی با بیان اینکه تغییر نحوه پخش محصولات کشاورزی یکی از مهمترین محورهای اصلاح نظام توزیع کشور است، تاکید کرد: طرح توسعه خدمات بازرگانی برای محصولات کشاورزی با همکاری وزارتخانه های صنایع، بازرگانی وجهاد کشاورزی تا روز 29 اسفند ماه 87 اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این طرح با هدف توسعه صنایع بسته بندی،افزایش ظرفیت ذخیره سازی نشان دار(مارک دار) کردن محصولات اجرا می شود، افزود: با اجرای این طرح آمار و اطلاعات مربوط به نوع و میزان محصولات کشاورزی را قبل از برداشت خواهیم داشت و بدین ترتییب می توان از تمرکز و انبار شدن محصولات در یک نقطه کشور جلوگیری کرد.
فرزین در خاتمه با اشاره به گسترش روز افزون استفاده از اینترنت در کشور، اظهار داشت: پروژه ساماندهی سایت های فروش اینترنتی با هدف اعتمادسازی و رسمیت بخشی به سایت های اینترنتی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی تا پایان سال اجرا می شود و از سال آینده از فعالیت سایت های بدون مجوز جلوگیری خواهد شد.
اقتصام ** م م ** 1557 شماره 006 ساعت 11:51 تمام
۰ نفر