۶ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6571097
T T
۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی:

۶ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6571097
رییس کل بانک مرکزی: اضافه برداشت بانکها در اردیبهشت ماه به 11 هزارمیلیاردتومان رسید - 2 ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/06 اقتصاد.بانک مرکزی .مظاهری رییس کل بانک مرکزی میزان اضافه برداشت بانکها از ذخایر بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال جاری را حدود 11 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، طهماسب مظاهری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اضافه برداشت بانکها از ذخایر بانک مرکزی در شهریور ماه سال گذشته شش هزار و 200 میلیارد تومان، در پایان سال قبل هشت هزار و 800 میلیارد تومان و در اردیبهشت ماه امسال به 11 هزار میلیارد تومان رسید.
وی گفت: با وجودی که در سال 86 بحث سیاستی کنترل نقدینگی اجرا شد اما میزان نقدینگی به این رقم رسید.
به گفته وی بحث سیاستی کنترل نقدینگی در سال 87 نیز تکرار می شود و بانکها باید مدیریت منابع را انجام دهند تا نیازی به اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته باشند.
وی با اشاره به سه قفله کردن بانک مرکزی در خصوص کنترل نقدینگی گفت: اگر این امر محقق نمی شد میزان نقدینگی به 35 تا 40 هزار میلیارد تومان افزایش می یافت.
مظاهری اظهار داشت: بانکها در ارایه تسهیلات ابتدا باید به حفظ اشتغال، تامین سرمایه در گردش و سپس ایجاد فرصت های شغلی جدید توجه کنند.
وی با اشاره به تدوین لایحه ای در خصوص بازپرداخت بدهی دولت به بانکها نیز گفت: براساس این لایحه که هفته آینده به مجلس ارایه می شود دولت باید 15 هزار میلیارد تومان به بانکها بابت بدهی معوق پرداخت کند.
مظاهری تاکید کرد: بانک مرکزی در ماههای گذشته از 11 موسسه مالی و اعتباری که ضوابط این بانک را رعایت نمی کردند درخواست رعایت ضوابط را کرد که مورد پذیرش واقع شد.
وی با بیان آنکه بانک مرکزی مجوزهای جدیدی برای تاسیس بانک های خصوصی صادر خواهد کرد 53 تقاضا برای تشکیل بانکهای خصوصی تاکنون دریافت شده که اقدام های لازم برای تعیین تکلیف این بانکها انجام شده است. حداقل سرمایه برای تاسیس بانک های خصوصی 350 میلیارد تومان است.
مظاهری در ادامه در خصوص حذف سه صفر پول نیز گفت: ایده های مختلفی در این خصوص وجود دارد که پس از مطالعه کامل گزینه ها نتیجه آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نرخ دلار نیز گفت: تغییرات نرخ دلار باید پس از انجام مطالعات انجام شود زیرا تغییر این رقم ثبات اقتصادی را برهم می زند.
وی در پایان عملکرد ارزی چهار ماهه کشور را 500 میلیون دلار منفی اعلام و پیش بینی کرد: این رقم تا پایان سال ادامه و یا به صفر برسد.
اقتصام ** 9141 ** 1558 شماره 053 ساعت 19:23 تمام
۰ نفر