۶ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 6571051
T T
۰ نفر
اختصاصی ایرنا/ با توافق وزارت نفت و بانک های داخلی، اعتبار اسنادی برای صنعتگران نفتی داخلی توسط بانک ها گشایش می یابد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/06 اقتصاد.نفت .سازندگان .بانک های داخلی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران ( استصنا ) با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان وزارت نفت و بانک های کشور ، اعلام کرد، به زودی برای تمام قراردادهای نفتی بالاخص در بخش ساخت تجهیزات توسط بخش خصوصی ایرانی، اعتبار اسنادی (ال سی داخلی ) گشایش خواهد یافت.
محمد خیامیان روز یکشنبه ضمن اظهار این مطلب به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بر این اساس به زودی تمام فعالان بخش خصوصی در عرصه نفت می توانند با گشایش اعتبار اسنادی همانند پیمانکاران و شرکت های خارجی فعال در ایران از اعتبارات اسنادی توسط بانک های داخلی (ال سی داخلی ) استفاده کنند.
وی ضمن بیان اینکه یکی از اصلی ترین مشکلات موجود بر سر راه فعالیت بخش خصوصی در عرصه نفت، کمبود نقدینگی و مشکلات مالی است، ابراز امیدواری کرد، با اجرای این طرح بخشی از این موانع رفع شود.
خیامیان در ادامه تصریح کرد، در حال حاضر کمیته ای متشکل از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و مهندس غلامحسین نوذری وزیر نفت در حال مذاکره با بانک ها برای گشایش اعتبار اسنادی داخلی برای فعالان بخش خصوصی در بخش نفت هستند و تاکنون بانک ها موافقت خود را اعلام کرده اند.
به گفته خیامیان، در حال حاضر بانک ها بر سر میز مذاکره برای توافقات نهایی با وزارت نفت هستند که به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به نوسان های قیمت مواد اولیه مانند فلزات افزود: نوسان های قیمت مواد اولیه از جمله اساسی ترین مشکلات موجود بر سر راه سازندگان تجهیزات نفتی است که امیدواریم با گشایش اعتبار اسنادی داخلی بتوان آن را برطرف کرد.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد، در گذشته خرید ما از کشورهای خارجی به صورت مدت دار انجام می شد در حالی که در شرایط فعلی برای خرید مواد اولیه شرط اول بازار پرداخت نقدی است و همین امر بر مشکلات ما افزوده است.
رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران همچنین به تغییر در قراردادهای نفتی داخلی اشاره کرد و افزود: براساس توافق های صورت گرفته میان این انجمن و وزارت نفت به زودی متن قراردادهای نفتی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
وی ادر ادامه اظهار داشت : تمام قراردادهای موجود در نفت به نفع کارفرما تدوین شده به نحوی که حتی ادبیات استفاده شده در آنها مشکل دارد. در قراردادهای موجود در هر بند بر کارفرما می تواند و پیمانکار می بایست تاکید شده در صورتی که همیشه باید در یک قرارداد نظام برد- برد اجرا شود.
خیامیان افزود: بر این اساس در شرکت کالای نفت کمیته ای تشکیل شده که در حال بازنگری در قراردادهای موجود در چهار شرکت زیرمجموعه وزارت نفت است و به زودی قراردادهای جدید تدوین و ابلاغ خواهد شد.
رئیس انجمن استصنا با اشاره به بزرگ شدن شرکت های کوچک در صورت ادغام آنها با یکدیگر و تاکید بر عدم استقبال شرکت ها از این نوع ادغام ها از تشکیل کنسرسیوم های بزرگ در بخش های مختلف صنعت نفت ، خبر داد.
به گفته وی ، در حال حاضر در بخش شیرآلات نفتی کنسرسیومی تشکیل شده و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در تلاش است که این امر را در دیگر بخش های نفت نیز اجرایی کند.
خیامیان در خاتمه همچنین با اشاره به تهیه فهرست سازندگان کالا و تجهیزات (وندورها) مشترک در صنعت نفت ایران افزود: در حال حاضر 130 شرکت فعال در بخش های مختلف صنعت نفت در این وندور لیست حضور دارند که به زودی در تمام بخش های صنعت نفت کشور استفاده خواهد شد.
اقتصام ** 1561 ** 1557 شماره 007 ساعت 10:32 تمام
۰ نفر