۸ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6538471
T T
۰ نفر

بهمنی احتمال داد/

۸ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6538471
بهمنی احتمال داد/ تا پایان سال جاری تا 500 تعاونی اعتبار از گردونه فعالیت خارج می شوند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/08 اقتصاد.بهمنی.تعاونی تهران - رییس کل بانک مرکزی از امکان تعطیلی تا 500 تعاونی اعتبار بدون مجوز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در صورتی که این تعاونی ها نتوانند تا پایان سال مجوزهای لازم را از بانک مرکزی کسب کنند از گردونه فعالیت خارج می شوند.
محمود بهمنی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای ساماندهی بازارهای غیرمتشکل پولی وارد مرحله تشدیدکننده ای شده ایم به طوری که در هفته های گذشته 76 تعاونی اعتبار بدون مجوز تعطیل شده است.
وی با تشریح اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از فعالیت موسسات بدون مجوز، افزود: اقدامات بعدی بانک مرکزی برای تداوم این برنامه قوی تر از یک سال گذشته است.
بهمنی با اشاره به ضرب الاجل تعیین شده برای برخورد با موسسات مالی و اعتبار متخلف در سال گذشته، اظهار داشت: باید راه های مبارزه با متخلفان تقویت و تشدید شود.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر شناسایی موسسات و تعاونی های متخلف، گفت: در آینده نزدیک شاهد برخوردهای شدیدتری با این موسسات خواهید بود.
گفتنی است، در حالی که پنج سال از تصویب قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی می گذرد ، بانک مرکزی بر اقدامات خود برای اجرایی کردن این قانون افزوده است.
براساس برخی از آمارها حدود 884 تعاونی اعتبار، 30 شرکت لیزینگی، 526 صرافی و هفت صندوق قرض الحسنه دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند.
همچنین هزار و 90 تعاونی اعتبار، هفت هزار صندوق قرض الحسنه، 500 شرکت لیزینگی در کشور وجود دارد که نشان دهنده وجود 6 هزار و 993 صندوق، 106 تعاونی اعتبار و 470 شرکت لیزینگی بدون مجوز است و تعداد کل صرافی های غیرمجاز در کشور نیز مشخص نیست.
اولتیماتوم پایان آذرماه سال گذشته که در بسته بانک مرکزی به همه نهادهای بدون مجوز بازار غیرمتشکل پولی اعلام شد در دو وعده دیگر نیز تمدید شد تا به این ترتیب در آخرین مصاحبه وزیر تعاون در دهم دی ماه جاری این اولتیماتوم دو ماه دیگر نیز تمدید گردید.
افزایش تعداد موسسات مالی و اعتباری، صندوق های قرض الحسنه و تعاونی های اعتبار در یک مقطع زمانی برخی گمانه زنی ها مبنی بر افزایش پولشویی از طریق این موسسات را به وجود آورد.
به نظر می رسد همین امر سبب شد بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش تورم و ادامه این روند وارد عمل شده و با ممانعت از توسعه فعالیت موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز، اجازه هرگونه تبلیغ و گسترش شعب را از آنها بگیرد.
بانک مرکزی از سال گذشته با محدود کردن دامنه تبلیغات و ایجاد شعب این موسسات تا حدودی توانست از آثار تورمی ناشی از ارائه تسهیلات متعدد توسط این موسسات جلوگیری کند و برهمین اساس نیز موسسات و تعاونی های مالی و اعتباری مجوز نگرفته از بانک مرکزی در مراحل و مقاطع مختلف به ترتیب 18، 38 و 20 تعاونی اعتباری بوده اند که تعطیل نیز شده اند.
اقتصام ** 9141 ** 1558 شماره 005 ساعت 11:22 تمام
۰ نفر