۱۹ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6537295
T T
۰ نفر
تونل انتقال آب سد کرج به تهران اواخر سال آینده به بهره برداری می رسد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/19 اقتصاد.آب.سد کرج تهران - معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران گفت: طرح تونل انتقال آب از سد کرج که در سال 1384 اجرایی شد تا اسفند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و به این ترتیب حدود 5/1 سال از زمانبندی اجرای این پروژه جلوتر هستیم.
محمدرضا بختیاریروز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: منابع تامین آب شهر تهران شامل پنج سد طالقان، کرج، لتیان، لار و ماملو است و سد نم رود اگرچه در استان تهران قرار دارد اما هدف از ایجاد آن تامین آب استان سمنان است.
وی افزود: در این میان از 430 میلیون مترمکعب آب تنظیمی سد کرج سالیانه بیش از 340 میلیون مترمکعب آب آن پس از انتقال به آبگیر بیلقان توسط چهار خط لوله شامل دو لوله بتونی و دو لوله فولادی از حاشیه اتوبان تهران - کرج به تهران منتقل می شود و به تصفیه خانه های شماره یک و دو جلالیه و کن می رود.
بختیاری ادامه داد: شرکت آب منطقه ای تهران در نظر دارد تا به جای این چهار خط لوله آب را بطور مستقیم از سد کرج به بالاترین رقوم تهران منتقل سازد تا دیگر نیاز به پمپاژ آن نباشد.
وی افزود: این پروژه دارای چند مزیت عمده است که مزیت زیست محیطی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که هم اکنون از حدفاصل سد کرج تا آبگیر بیلقان مجتمع های تفریحی زیادی وجود دارد که به نوعی آلودگی آب رودخانه کرج را در پی دارد، اما با انتقال مستقیم آب از سد کرج توسط تونل ، آب انتقال یافته مصون از آلودگی خواهد بود.
بختیاری اظهار داشت: از سوی دیگر هم اکنون در حال احداث تصفیه خانه آب در شهرک راه آهن در بالای اتوبان تهران - کرج هستیم و با انتقال آب سد کرج به آنجا که بالاترین رقوم تهران است دیگر نیاز به پمپاژ آب و صرف هزینه برای آن نیست زیرا آب بصورت ثقلی به تمام تهران می رود.
وی گفت: ایجاد ظرفیت جدید برای انتقال آب به تهران از دیگر مزیت های احداث تونل آب از سد کرج به تهران است چرا که در آن صورت با آزاد شدن ظرفیت چهار خط لوله فعلی می توان آب بیشتری را از سد طالقان به تهران منتقل کرد.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران افزود: چهار خط لوله فعلی انتقال آب به تهران هر کدام بین 25 تا 30 سال از عمر مفیدشان گذشته و البته با کنترل های صورت گرفته تاکنون هیچگونه نشتی نداشته اند اما در عین حال هنگام بروز حادثه می توانند خطرناک باشند.
بختیاری گفت: طول تونل انتقال آب از سد کرج به تهران بیش از 5.29 کیلومتر است که تاکنون بیش از 22 کیلومتر آن به اتمام رسیده و 5.7 کیلومتر از آن به همراه تصفیه خانه شماره شش تهران در حال ساخت و اجراست و از سویی قطر حفاری آن 66.4 متر است که پس از لاینینگ به 9.3 متر می رسد.
وی ادامه داد: تصفیه خانه شماره شش که بزرگترین تصفیه خانه آب در خاورمیانه است در انتهای این تونل قرار دارد و دارای دو مدول است که ظرفیت هرکدام از آنها تصفیه 5.7 متر مکعب آب در ثانیه است و فاز اول آن چندماه پس از افتتاح تونل مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
بختیاری میزان اعتبار کل پروژه را حدود 220 میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: این اعتبار برای تصفیه خانه و تونل است و کل کار توسط متخصصان ایرانی انجام شده و حتی یک کارشناس خارجی در آن مشارکت نداشته است.
وی ادامه داد: در زمان احداث تونل، رکورد حفر 65 متر تونل در روز را تجربه کردیم که در دنیا بی نظیر است به طوری که کارشناسان خارجی را به تعجب واداشته است و وزیر نیرو زیمبابوه در زمان بازدید از این طرح متعجب مانده بود و وزیر تاجیکستانی نیز به این پروژه غبطه می خورد.
این مقام مسوول افزود: زمانی در کشور قادر به ساخت حتی یک بند انحرافی نبودیم اما هم اکنون باید اذعان داشت که چیزی شبیه معجزه در عرصه آب کشور اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به بازدید وزیر آب تاجیکستان از طرح تونل سد کرج، گفت: این امر می تواند به نوعی توانمندی پیمانکاران و مشاورین ایرانی را برای طرف تاجیکی مشخص سازد. طرف تاجیکی در این بازدید بویژه از کارهای صورت گرفته توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص )استقبال کرد.
بختیاری ادامه داد: شرکت آب منطقه ای تهران آمادگی معرفی پیمانکاران و مشاورین ایرانی را به طرف تاجیکی دارد و البته وزارت نیرو نیز باید از آنها حمایت مالی کند.
وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها از توانمندی های کشورمان بی اطلاع هستند، بطوری که وزیر تاجیکی تصور انجام چنین کاری در ایران را نداشت.
معاون طرح و توسعه آب منطقه ای تهران در پایان گفت: از سوی دیگر بسیاری از نخبگان کشور که به سایر کشورها مهاجرت می کنند از توانمندی های داخلی بی اطلاع هستند و شرکت آب منطقه ای تهران قصد دارد تا جهت آشنایی دانشجویان با توانمندی های متخصصان داخلی در عرصه آب کشور و از بین بردن روحیه یاس و نامیدی در آنها بازدیدهایی را برای آنها ترتیب دهد.
اقتصام **9169** 1558 شماره 073 ساعت 18:17 تمام
۰ نفر