۱ دی ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6536023
T T
۰ نفر
موفقیت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز منوط به مردمی شدن آن است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/10/01 اقتصاد.بازرگانی.قاچاق تهران - دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اگر تمام اقدامات و روش های متصور در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گیرد اما در بخش فعالیت های مردمی حرکتی دیده نشود از این مبارزه نتیجه مثبتی حاصل نمی شود.
گزارش ایرنا از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حسن وفایی در نخستین جلسه کمیته سازمان های مردم نهاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر ضرورت حضور پررنگ و جدی آحاد مردم در راستای مبارزه با قاچاق کالا در کشور تاکید کرد.
وی گفت: سازمان های غیردولتی باید وارد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده و به عبارتی مردم در این عرصه به صورت جدی حضور یابند تا مبارزه با پدیده شوم قاچاق مردمی شود.
وفایی افزود: تمام تلاش ها برآن است تا بخشی از فرآیند مبارزه به سازمان های مردم نهاد سپرده شود تا این سازمان ها با اهرم قدرتمند خود و به عنوان نمایندگان مردم گام های موثری در راستای مبارزه با اقتصاد زیرزمینی بردارند.
دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با استناد به فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تاکنون اقدامات بسیاری در این بخش صورت گرفته، شهدا و مجروحان زیادی در این راه به انقلاب تقدیم شده ، اما باید خاطرنشان کرد که در زمان حاضر قاچاق کالا به تولید داخلی آسیب وارد کرده و اقتصاد ملی را به طور جدی تهدید می کند.
وفایی افزود: درسالیان گذشته اقدامات گسترده ای در خصوص مبارزه با قاچاق صورت گرفت و در همین رابطه با وزارتخانه های مختلف و مرتبط هماهنگی های لازم انجام شد و بر این اساس نقاط ضعف و قوت در مبارزه احصاء شده و مطالعات گسترده ای برای برنامه ریزان کلان در این حوزه صورت گرفته است.
وی در ادامه گفت: تاکنون مبارزه صرفا در حوزه داخل صورت می گرفت اما رهبر معظم انقلاب در پیام بی نظیر خود بر لزوم مبارزه با این پدیده از پیش از مبادی ورودی قاچاق کالا تاکید داشته اند و بتازگی نیز کمیته دیپلماسی مبارزه با قاچاق فعال شد و مقرر شد علاوه بر توجه به کشورهای همسایه حوزه مبارزه از داخل به خارج از کشور نیز تعمیم یابد.
دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: همچنین کمیته ای با عنوان کمیته اشراف اطلاعاتی نیز در حال شکل گیری است و اقدامات موثری نیز در این حوزه به وقوع خواهد پیوست.
وفایی گفت: از آنجا که برای مبارزه موثر با قاچاق کالا باید تصویر روشنی از حجم ورودی کالای قاچاق به کشور وجود داشته باشد کارگروه برآورد حجم کالای قاچاق نیز تشکیل شده و پس از بررسی های خود در آینده حجم ورودی کالای قاچاق به کشور را اعلام می کند.
وی در ادامه به نقش موثر سازمان های مردم نهاد در مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و یادآور شد: در آینده نزدیک کمیته اصناف نیز شکل خواهد گرفت و در آن تلاش خواهیم کرد تا خود تولیدکنندگان و به عبارتی کلیه صنوف را در مبارزه با قاچاق کالا بسیح کنیم.
در این نشست همچنین معاون مشارکت های مردمی و امور بین الملل ستاد به تشریح نحوه شکل گیری و جایگاه قانونی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که متاثر از فرمان رهبر معظم انقلاب و قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است به تدوین سند راهبردی ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور که با حضور نمایندگان 15 وزارتخانه و دستگاه و 30 استان کشور محقق شده، پرداخت و آن را نقشه راه مطلوبی در جهت مبارزه دانست.
علی سهیلی گفت: کم توجهی در زمینه حمایت از تولیدات ملی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود دارد با این وجود، ستاد هرگونه حمایت ممکن را از ایجاد تشکل های مردمی در این باره اعلام می کند.
در نخستین جلسه کمیته سازمان های مردم نهاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولیان سازمان های مردم نهاد در وزارتخانه ها و دستگاه ها و همچنین برخی روسای سازمان های مردم نهاد نیز حضور داشتند.
یادآور می شود: پیش از این اعضای کمیته سازمانهای مردم نهاد با صدور حکمی از سوی دبیر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین شده بودند.
اقتصام **1601** 1574 شماره 028 ساعت 13:27 تمام
۰ نفر