۲۹ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6535892
T T
۰ نفر

نشست کارشناسان اکو در استانبول آغاز شد

۲۹ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6535892
نشست کارشناسان اکو در استانبول آغاز شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/29 اقتصاد.اکو.نشست کارشناسان استانبول- نشست کارشناسان عالی رتبه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) روز دوشنبه در استانبول آغاز بکار کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا از استانبول، نشست کارشناسان عال یرتبه اکو با هدف آماده کردن دستورکار نشست وزیران خارجه و نیز سران اکو تشکیل شده است برپایه این گزارش، نشست کارشناسان ارشد اکو دو روز به طول خواهد انجامید و روز چهارشنبه نشست وزیران خارجه و روز پنجشنبه نیز نشست سران اکو برگزار خواهد شد.
محمود احمدی نژاد نیز در نشست سران اکو در استانبول شرکت خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران که هم اکنون عهده دار ریاست اکو است، در اجلاس استانبول، ریاست دوره ای را به ترکیه واگذار خواهد کرد.
محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران که در اسفند ماه 1387 میزبان اجلاس سران اکو در تهران بود، ریاست این سازمان را از الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان تحویل گرفت.
در نشست شورای عالی وزیران خارجه اکو، هیات جمهوری اسلامی ایران را علی اکبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه نمایندگی خواهد کرد.
بعد از انتصاب صالحی به سرپرستی وزارت خارجه از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران، این اولین حضور وی در یک نشست بین المللی با مسوولیت جدید خواهد بود.
سازمان همکاری اقتصادی اکو (Organization Cooperation Economic( و بطور اختصاری اکو یک سازمان بین الدولی منطقه ای است که در سال 1985 میلادی توسط سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه، به منظور ترویج همکاری های اقتصادی، فنی و فرهنگی بین کشورهای عضو تاسیس شد.
اکو در واقع جانشین سازمان همکاری عمران منطقه ای (RCD( است که در طول سال های 1964 تا 1979 میلادی به طور عملی کارایی نداشت و در سال 1985 نام این سازمان به اکو تغییر یافت و دور جدید فعالیت آن آغاز شد.
در سال 1992 در اجلاس سران در شهر ازمیر ترکیه هفت کشور دیگر به اعضای اکو ملحق شدند و به این ترتیب اکو به یک سازمان بزرگ و مهم منطقه ای تبدیل شد.
این سازمان به لحاظ وسعت و جمعیت دومین سازمان همکاری منطقه ای در جهان به شمار می رود و مساحت تحت پوشش فعالیت آن برابر با هفت میلیون و دویست و یازده کیلومتر مربع است و بیش از سیصد و پنجاه میلیون نفر را در بر می گیرد.
جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای اکو هستند.
خاورم 1415**230**2012** شماره 099 ساعت 17:52 تمام
۰ نفر