۲۲ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6535544
T T
۰ نفر

اختصاصی /با وجود تحریم ها /

۲۲ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6535544
اختصاصی /با وجود تحریم ها / مشتریان خارجی سفارش 5.1 میلیون دلار فرش دستباف را دادند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/22 اقتصاد.بازرگانی.صادرات.فرش تهران - مدیرعامل شرکت سهامی فرش دستباف، حجم قراردادهای امضا شده برای بافت فرش های سفارشی از سوی خارجی ها را افزون بر یک میلیون و 500 هزار دلار اعلام کرد و گفت: با وجود تحریم ها همچنان سفارش های جدیدی به وزارت بازرگانی می رسد.
محمدرضا عابد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا افزود: هم اکنون شرکت سهامی فرش در حال مطالعه پیشنهادهای ارایه شده است.
وی با بیان اینکه مجموع قراردادهای منعقد شده از سوی کشورهای اروپایی و آسیایی است، میانگین متراژ فرش ها را 30 و 40 متر عنوان کرد و اظهار داشت : قرار است در مدت زمان یک ساله سفارشات تحویل داده شود.
عابد همچنین ازمشارکت شرکت سهامی فرش در چندین مناقصه بین المللی برای بافت فرش خبرداد و گفت: در زمان حاضر بسیاری از کشورها سفارش بافت را ازطریق مناقصه برگزار می کنند و با توجه به برتری کیفی تولیدات ایران شانس برنده شدن دراین نوع مسابقه برای ما بیش از سایر کشورها است.
** ایران همچنان دارنده رتبه نخست صادرات فرش دستباف است وی با پیش بینی افزایش حدود 15 درصدی صادرات فرش دستباف تا پایان سال جاری نسبت به سال 88 گفت: این شرایط در حالی پیش می آید که هم اکنون رقبای صادراتی با کاهش صادرات مواجه شدند.
عابد، رقم صادرات فرش دستباف را در سال گذشته حدود 430 میلیون دلار اعلام و برآورد کرد این رقم امسال نزدیک به 500 میلیون دلار برسد.
** اروپا از آمریکا تبعیت نکرد مدیرعامل شرکت سهامی فرش دستباف ایران درباره برخی پیش بینی ها مبنی براینکه اروپا پس از آمریکا تحریم فرش دستباف ایران را در برنامه خود قرار می دهد، گفت: اروپا با پیروی نکردن از رویکرد آمریکا منافع مصرف کننده خود را حفظ کرد.
یادآورمی شود دولت آمریکا از ابتدای مهرماه امسال واردات فرش دستباف از ایران را ممنوع کرد.
**رکود حاکم بر صنعت فرش دستباف جهان وی سپس با استناد به آمارهای سازمان ملل گفت: کاهش صادرات فرش دستباف از سوی کشورهای مدعی این حوزه نشان از رکود جهانی دراین عرصه دارد.
مدیرعامل شرکت سهای فرش این موضوع را نیز یادآور شد که با وجود مسایل ناشی از وضعیت اقتصاد جهان، صادرات ایران راضی کننده است.
وی گفت: صادرات فرش دستباف هند درسال 2009 میلادی 216 میلیون دلار بود و این رقم نسبت به یک سال قبل از آن کاهش 27 درصدی را نشان می دهد.
به گفته عابد، چین نیز به عنوان یکی از مدعیان بزرگ صادرات فرش دستباف کاهش 35 درصدی صادرات در سال 2009 نسبت به یک سال پیش از آن را تجربه کرد و صادرات این کشور به 59 میلیون دلار رسید.
مدیرعامل شرکت سهامی فرش دستباف ادامه داد: کشور پاکستان نیز از زنجیره کاهش صادرات رها نشد و رقم صادرات این کشور در سال گذشته میلادی 138 میلیون دلار بود که کاهش 30 درصدی نسبت به یک سال قبل از آن را یادآوری می کند.
وی افزود: افغانستان در سال مورد بررسی 68 میلیون دلار فرش دستباف صادر کرد که نسبت به سال 2008میلادی کاهش 55 درصدی داشته است.
اقتصام **1601** 1574 شماره 058 ساعت 14:00 تمام
۰ نفر