۱۳ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 6534903
T T
۰ نفر
بازارچه های مرزی آذربایجان غربی ؟ حذف قاچاق ، افزایش ضریب امنیت مرزی ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/13 اقتصاد.بازارچه مرزی.ارومیه ارومیه- به اعتقاد مسوولان و کارشناسان اقتصادی آذربایجان غربی، بازارچه های مرزی می توانند تاثیر زیادی در رشد اقتصادی منطقه داشته باشند و نقش مثبتی در اشتغالزایی مرزنشینان دو سوی مرزها ایفا کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، همچنین به اعتقاد این افراد، بازارچه های مرزی، خلاء موجود در محدوده مرزها را جبران و برطرف کرده و از خالی شدن حاشیه مرزها جلوگیری می کنند که این امر خود می تواند در بالا بردن ضریب امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق، بسیار موثر واقع شود.
استاندار آذربایجان غربی، وجود حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان را مزیت بزرگ این استان عنوان می کند و می گوید: آذربایجان غربی توان گسترش رابطه تجاری و اقتصادی را با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانش با همه کشورهای همسایه دارد.
وحید جلال زاده می افزاید: در نشست های مختلف با مسوولان کشورهای همسایه از جمله اجلاس اخیر همکاری های اقتصادی مشترک استان های هم مرز ایران و ترکیه، بر گسترش روابط اقتصادی از طریق بازارچه های مرزی در مناطق مرزی ارومیه، خوی و سلماس تاکید شد.
وی گفت: توجه به ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و ترکیه در آذربایجان غربی، منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو و منطقه ویژه اقتصادی سلماس در این اجلاس در راستای توسعه تجارت مرزی مورد توجه قرار گرفت.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز ساماندهی مرزهای استان را ضروری می داند و نقش بازارچه های مرزی را در جلوگیری از قاچاق کالا موثر ارزیابی می کند.
حجت الاسلام سیدسلمان ذاکری افزود: بیکاری، مشکلات معیشتی و نبود مراکز تجاری پیشرفته از عواملی هستند که می توانند گرایش مرزنشینان به سمت قاچاق را سبب ساز شوند.
وی اظهار کرد: آذربایجان غربی از پتانسیل های شایسته ای چون مرزهای مشترک و وجود بازارچه های مرزی در مناطق مختلف استان برخوردار است که توجه به آنها و استفاده بهینه از آنها گامی بزرگ در از بین بردن پدیده شوم قاچاق است.
وی، با اظهار نگرانی از وجود پدیده قاچاق و امکان گسترش آن افزود: در بسیاری از شهرهای مرزی متاسفانه در بین نسل جوان قاچاق به ارزش تبدیل شده و چه بسا دانش آموزان اقدام به ترک تحصیل کرده و قدم در راه قاچاق می گذارند.
ذاکری اظهار کرد: مسوولان ملی و استانی باید به این مقوله مهم توجه جدی داشته و باور کنند با سرمایه گذاری های بزرگ در مناطق مرزی و حمایت از صادرکنندگان بازارچه های مرزی می توانند نگاه مرزنشینان مخصوصا جوانان را به سمت فعالیت صحیح از طریق بازارچه های تجاری مرزی سوق دهند.
وی یادآور شد: بازارچه های مرزی باید از امکانات پیشرفته ای بهره مند شوند. همچنین دولت و مسوولان استانی برای توسعه این بازارچه ها که منبع درآمد خوبی برای مرزنشینان هستند اعتبار مناسبی اختصاص دهند.
ذاکری، تقویت بازارچه های مرزی را مهم ترین حرکت دولت و مسوولان عنوان کرد و افزود: ادامه و گسترش چنین مراکز تجاری موجب ریشه کن شدن فقر و بیکاری در مناطق مرزی خواهد شد.
این مقام مسوول همچنین تاکید کرد : مرزنشینان در معرض آسیب های احتمالی دشمنان، منافقین و استکبار جهانی قرار دارند و غفلت از این مناطق مهیا کردن زمینه برای جولان دادن تمامی مخالفان داخلی و خارجی است.
رییس توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی آذربایجان غربی نیز می گوید: با وجود بازارچه های مرزی و در نتیجه مبادلات مرزی و صدور محصولات تولیدی از طریق این بازارچه ها، نه تنها مشکلات معیشتی مرزنشینان حل می شود بلکه سرمایه ای نیز برای ورود به عرصه های بزرگ اقتصادی به دست می آید.
مصطفی نجی احمدی می افزاید: اگر چه بازارچه های مرزی آذربایجان غربی در حال حاضر از مزیت های عالی برخوردار نیستند ولی در سایه توجهات صورت گرفته توسط مسوولان در مسیر پیشرفت حرکت می کنند.
** بازارچه های مرزی آذربایجان غربی و وضعیت صادرات در آنها ساری سوی در ماکو، صنم بولاغی در پلدشت، سرو در ارومیه، کیله در سردشت، تمرچین در پیرانشهر، ناویه خان در اشنویه، رازی در خوی و بازارچه بازرگان در ماکو، بازارچه های مهم این استان را در مجاورت مرزهای ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان تشکیل می دهند.
برابر اعلام مسوولان سازمان بازرگانی آذربایجان غربی، از بین بازارچه های مرزی این استان، بازارچه مرزی کیله سردشت بزرگترین بازارچه تجاری استان و کشور در زمان حاضر محسوب می شود.
بر اساس آمارهای اعلام شده در هفت ماه سال جاری این بازارچه ها موفق به صدور 28 هزار تن کالا به ارزش 25 میلیون دلار به کشورهای مقصد شده اند.
در بین بازارچه های مرزی آذربایجان غربی، بازارچه ناویه خان اشنویه به دلیل نامساعد بودن جاده مواصلاتی از طرف عراق و مسایل دیگر هم اکنون در حالت رکود به سر می برد.
جعفرصادق اسکندری رییس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی نقش بازارچه ها در اشتغالزایی مرزنشینان را سازنده توصیف می کند و می گوید: در حال حاضر 16 هزار نفر در این بازارچه ها فعالیت می کنند.
وی می افزاید: برای توسعه و ساماندهی بیشتر این مراکز تجاری سازمان بازرگانی استان اقدام به تهیه سامانه مبادلات مرزی کرده است.
این سامانه در دو بخش پیله وری و مرزنشینی اجرا می شود و سامانه فوق می تواند بر نحوه صادرات و واردات کالاها بر اساس آئین نامه اجرایی صادرات و واردات نظارت داشته باشد.
همچنین از دیگر ویژگی های سامانه مبادلات مرزی، دسترسی آسان گمرک، اداره تعاون و فرمانداری ها به اطلاعات مبادلات مرزی است.
سازمان بازرگانی آذربایجان غربی همچنین برای جلوگیری از کاهش صادرات استان به کشورهای همسایه مخصوصا کشور عراق به عنوان بزرگترین مقصد صادراتی استان و با توجه به حجم صادرات سردشت به عنوان بزرگترین بازارچه صادراتی ایران اقدام به صدور کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی برای شرکت های تعاونی پیله وری مرزی کیله سردشت کرده است.
به گفته رییس توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی آذربایجان غربی، اتخاذ این رویه منجر به افزایش مبادلات در مرز کیله سردشت شده است.
انواع میوه ها، پوست، مرکبات، سبزیجات، گوگرد، گچ، دیگ بخار، آهک، سیمان، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، فراورده های غلات، مواد پلاستیکی، شیر و محصولات حیوانی، کاکائو، فراورده های خوراکی، قند و شکر، سوخت های معدنی، روغن های معدنی و محصولات سرامیکی عمده محصولاتی هستند که توسط بازارچه های مرزی آذربایجان غربی به خارج از کشور به خصوص کشورهای همسایه صادر می شوند.
در بررسی مقایسه ای صادرات بازارچه های استان در هفت ماهه سال جاری با مدت مشابه مشخص می شود بازارچه های استان مجموعا 601 هزار تن کالا به ارزش 36 میلیون و 835 هزار دلار صادر کرده اند.
به گفته مسوولان سازمان بازرگانی آذربایجان غربی این میزان صادرات از طریق بازارچه ها نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی 36 درصد و ارزی 49 درصد کاهش نشان می دهد.
این مسوولان، علت کاهش صادرات را فقدان زیرساخت های اساسی در محوطه تمرچین پیرانشهر به عنوان بزرگترین مرز صادراتی استان، عدم وجود آزمایشگاه در طرف عراقی جهت اظهارنظر سریع کنترل کالاهای بهداشتی و استاندارد، وجود تشکل های غیررسمی حمل و نقل در مرز حاج عمران و عدم استقبال طرف ترکیه جهت ابتیاع کالاهای مورد نیاز از بازارچه های مرزی استان اعلام می کنند.
بازارچه ها در زمینه صادرات چمدانی نیز از جایگاه برجسته ای برخوردار هستند.
نگاهی به آمارهای موجود مشخص می کند که در هفت ماهه سال جاری بازارچه های مرزی شهرهای بازرگان، پلدشت و خوی 12 هزار و 221 هزار تن کالا به ارزش بیش از هفت میلیون و 864 هزار دلار به کشورهای مقصد کالا صادر کرده اند.
این رقم نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی 24 درصد و از نظر ارزش 25 درصد کاهش داشته است.
همچنین از بین شهرهای مذکور، بازارچه مرزی خوی از نظر وزنی 264 درصد و پلدشت از نظر ارزشی 30 درصد رشد داشته است.
علاوه بر بازارچه های مرزی در این استان، گمرکات نیز در ردیف صادرکنندگان قرار دارند به طوری که در هفت ماهه امسال 418 هزار تن کالا به ارزش 181 میلیون و 807 هزار دلار از این طریق از آذربایجان غربی به کشورهای همجوار کالا صادر شده است.
این میزان صادرات گمرکی آذربایجان غربی نیز در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی 54 درصد افزایش و از نظر دلاری 15 درصد کاهش نشان می دهد.
به گفته کارشناسان و مسوولان آذربایجان غربی، نقش بازارچه ها تنها در صادرات خلاصه نمی شود بلکه در واردات کالا نیز نقش موثری ایفا می کنند.
بررسی وضعیت واردات استان در هفت ماهه امسال نشان می دهد سهم بازارچه ها در واردات به لحاظ وزن کالاهای وارداتی سه درصد و از نظر ارزش دلاری چهار درصد کل وارادات آذربایجان غربی است.
این ارقام نیز بر اساس آمارهای موجود نسبت به مدت مشابه از کاهش برخوردار است.
بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان بازرگانی آذربایجان غربی در گمرکات استان از نظر واردات اتفاق دیگری رخ داده به این صورت که واردات به لحاظ وزنی هفت درصد و از لحاظ ارزشی نیز با افزایش 65 درصدی مواجه بوده است.
وجود بازارچه های مشترک مرزی در هر صورت به اعتقاد مسوولان امر و کارشناسان اقتصادی منطقه، مزیت بزرگی برای آذربایجان غربی است که می تواند مسایل مربوط به پیله وری، اعم از صادرات و واردات و تجارت چمدانی را گسترش دهد که این عامل خود علاوه بر اینکه ضریب اشتغال را افزایش می دهد در جلوگیری از قاچاق می تواند نقش سازنده و موثری ایفا کند.
این افراد معتقدند رشد فعالیت های تجاری در بازارچه ها همچنین می تواند بازارهدفی برای تولیدات داخلی آذربایجان غربی به خصوص در بخش تولیدات کشاورزی فراهم کند که این امر خود به توسعه این بخش از فعالیت های اقتصادی منجر می شود.
استاندار آذربایجان غربی می گوید: استان با بیش از 43 هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود سه میلیون نفر جمعیت با موقعیت جغرافیایی ویژه و دارا بودن نزدیک به سه هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه از مناطق مهم اقتصادی ایران اسلامی محسوب می شود.
جلال زاده می افزاید: دارا بودن بیش از یک میلیون هکتار زمین زیر کشت و از طرفی دومین دارنده منابع آب کشور، آذربایجان غربی را به قطب کشاورزی تبدیل کرده است.
آذربایجان غربی با تولید بیش از یک میلیون تن سیب درختی، یک میلیون و 200 هزار تن چغندرقند، حدود 250 هزار تن انگور و دارا بودن واحدهای فعال در بخش صنایع غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی از ظرفیت های لازم برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی برخوردار است.
شماره 084 ساعت 17:22 تمام
۰ نفر